Gå til innhold

Stronglifts 5x5, hva får man ut av det?

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte å starte med en treningsprogram.

Og ser at det flere som følger etter SL 5x5. Har lest en del om dette på nettet og rundt her på forumet. Men har ikke blitt noe smartere.

Er det en treningsprogram som trener hele kroppen? Hvilken kroppsdeler er det mest fokusert på her? Jeg ser jo at den består av Knebøy, Benkpress, Inverted Rows, Push-ups,Reverse crunch, overheadpress, markløft, pullups og planken. Med disse øvelsene, får jeg trent ryggen ordentlig? eller burde jeg ta og følge noe annet? Jeg håper på svar. :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Og ser at det flere som følger etter SL 5x5. Har lest en del om dette på nettet og rundt her på forumet. Men har ikke blitt noe smartere.

Er det en treningsprogram som trener hele kroppen? Hvilken kroppsdeler er det mest fokusert på her? Jeg ser jo at den består av Knebøy, Benkpress, Inverted Rows, Push-ups,Reverse crunch, overheadpress, markløft, pullups og planken. Med disse øvelsene, får jeg trent ryggen ordentlig? eller burde jeg ta og følge noe annet? Jeg håper på svar. :roll:

Pullups, chins, markløft, inverted rows, planken trener ryggen nok :)

edit: stronglifts trener hele kroppen ja. Er fokusert mest på knebøy som gjør at man blir sterkere og får mer testo :)

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Hei

Ohh.. Om du får trent ryggen ordentlig? MER ENN ordentlig. Markløft, knebøy, roing og pull ups er de beste rygg øvelsene.

Lenke til kommentar

aha, get it! :thumbup:

Mens jeg følger programmet har dere noe tips meg?

Og hvor kan jeg måle fettprosent? Har treningssenter noe lignende utstyr?

Edit? hvor mye vekt burde jeg starte med? sånn ca? på de forskjellige. Må si at jeg veier 63 kg.

Endret av Lightpixel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at retningslinjene var å øke 5 kg per økt dersom vektene føles latterlig lette, for så å gå over til 2.5 etter at det begynner å gi litt motstand. Det er ikke nødvendigvis noen ulempe om det f.eks. tar en 5-6 uker før man er oppe på en vekt man i dag klarer 5x5 reps på, men om det tar 20 uker så begynner man for lavt/øker for sakte.

Hvis du f.eks. er god for 5 reps på 100 kg i markløft er det helt meningsløst å starte på 20kg og øke 2.5kg i uken. Da kan du heller starte på f.eks. 70-75 kg i den øvelsen, og øke 2.5kg per økt.

Lenke til kommentar

Aha get it;)!

5x5 vil det si?

f.eks

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

Hvis det jeg sier er riktig? Hvor lenge pause skal jeg ha? mellom hver av disse?

Edit: Altså hvis jeg ikke formulerte meg bra nok, så mente jeg 5 seter med 5 repitisjoner på hver, riktig? men hvor mye pause trengs mellom hver av disse?

Endret av Lightpixel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha get it;)!

5x5 vil det si?

f.eks

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

knebøy - 5repitisjoner

Hvis det jeg sier er riktig? Hvor lenge pause skal jeg ha? mellom hver av disse?

Edit: Altså hvis jeg ikke formulerte meg bra nok, så mente jeg 5 seter med 5 repitisjoner på hver, riktig? men hvor mye pause trengs mellom hver av disse?

5 sett, 5 reps. Korrekt.

Ta så lange pauser du trenger.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest postene over sitter jeg igjen med et inntrykk av at du egentlig ikke har lest noe om programmet, du har bare sett at folk kjører dette programmet og vil begynne selv. Les StrongLifts 5×5 Beginner Strength Training Program og klikk deg inn på linkene på siden. Se gjennom FAQen som kommer nederst. Alt du lurer på står forklart der, og det er lurt å lese seg litt opp før man kjører på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...