Uvisst Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hallo! Jeg har vært interessert i fotografering en god stund, men det er først nå jeg har bestemt meg for å kjøpe et kamera. Med andre ord er jeg ganske blank på det aller meste. Men jeg har gjort mye research, og funnet frem til noen alternativer. Det mest fristende er likevel Pentax K-X, grunnet at det også har videofunksjon, som alltid kommer godt med. Jeg vil fotografere en del skateboarding, siden mange av vennene mine (inkl. meg) driver med det. I tillegg vil jeg fotografere mennesker. Som sagt, jeg er heeeelt nybegynner i alt som heter fotografering, så jeg vil på ingen måte ha noe av det råeste eller beste. Jeg er også da i en ganske lav prisklasse, makspris kanskje 5000,- Jeg så at akam.no ikke hadde testet Pentax K-X, men anbefalte den i artikkelen "Gi noen en hobby til jul" eller noe slikt. Canon og Nikon er jo de vanligste kameraene, men Pentax er et bra merke det og, eller? Har kun lest positive ting, og K-X virker som et bra nybegynnerkamera. Så, hva er deres tanker rundt dette? Hilsen en nybegynner! Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Canon og Nikon er jo de vanligste kameraene, men Pentax er et bra merke det og, eller? Har kun lest positive ting, og K-X virker som et bra nybegynnerkamera. Så, hva er deres tanker rundt dette? Hilsen en nybegynner! Pentax er et bra merke. De var en gang største speilrefleksprodusent, men var sene med å gå over fra skrufatning til bajonett og tapte mye markedsandeler på det. Det er også Pentax som lagde de aller første speilreflekskameraene slik vi kjenner de i dag med speil og prisme. Pentax var også først ute med mange andre nyvinninger som autofokus, kompaktkamera med zoom osv. Når det gjelder K-x så synes jeg selv det er et veldig bra kamera og du gjør lite dumt i å satse på det. Lenke til kommentar
Uvisst Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Takk for utrolig kjapp respons. Da er valget forholdsvis enkelt, og det er altså ikke noe "dårligere" kvalitet når det gjelder Pentax vs Nikon/Canon? Har med andre ting vært borti det problemet nemlig. Har også nå sett at Pentax K-X har fått flere priser, blant annet for beste "Entry-level DSLR". Lenke til kommentar
Hufsekongen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 K-X er et godt valg, og egner seg for mer enn bare nybegynnere. Se på siden til fashionfotograf Kanarek. www.benjaminkanarek.com Han har fotografert en mengde forsider og reportasjer til de ledende motebladene i verden med Pentax K10 og K20. Nok et bevis på at det er fotografen det som oftest står på og ikke utsyret. Men er lettest å skylde på utstyret når man ikke er fornøyd med bildene. Andre proffesjonelle Pentax brukere: www.markdimalanta.com www.kerrickjames.com Jeg er overbevist om at du vil bli mer enn fornøyd med K-X. Lenke til kommentar
Uvisst Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Mark Dimalanta ble min favoritt etter de fantastiske surfebildene - helt utrolig! Tusen takk for responsen, føler meg mer enn trygg på K-X nå! Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Mark Dimalanta ble min favoritt etter de fantastiske surfebildene - helt utrolig! Tusen takk for responsen, føler meg mer enn trygg på K-X nå! Pentax sin fisheye zoom DA 10-17 egner seg også mitt i blinken til skateboardfotografering. Er kanskje utenfor ditt budsjett nå, men noe å spare til, kanskje? Lenke til kommentar
Uvisst Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94153 Er det dette vi snakker? I så fall er det egentlig ikke over budsjettet per nå, og skal definitivt skaffes når jeg får tak i kameraet. Blir nok desverre neppe noe kamere på meg før etter 17. mai, litt utålmodig nå, hehe. Jeg gleder meg helt vilt! Har sett mye på YouTube nå, og det er faktisk mange som har laget kortfilmer med K-X. Det er altså ingenting som egentlig taler i mot dette kameraet og meg. Er det noen bøker dere kan anbefale meg? Jeg må stort sett lære det mest grunnleggende. Har fått en viss oversikt over aperture, ISO osv, men vil gjerne ha det forklart i en bok. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) @Uvisst #7 Nei, ikke helt. Du linket til objektivdekselet. (Det var da en fantastisk dyr plastbit.) HER finner du fisheyeobjektivet, Pentax 10-17. Sjekk gjerne bruktmarkedet (foto.no, finn.no, ebay) for fisheyeoptikk. Det er ganske sært, og endel går lei og selger det igjen. Med Pentax kan du bruke all optikk med K-fatning (1975- ) uten adapter, så det er liten grunn i å kjøpe ny optikk med mindre du vil ha autofokus, noe som slett ikke er nødvendig på fisheye. Om å bruke eldre optikk på Pentax K-x. Biblioteket har også et godt utvalg av bøker om fotografering. Til gratis utlån. "Digital fotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft er godt likt av mange. Endret 13. mai 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
Uvisst Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 World wide wierd: Jeg hadde virkelig ingen anelse at det kun var dekselet, haha. Ser at linsen da blir ganske dyr, men definitivt noe jeg ønsker å spare til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå