Gå til innhold

HDMI problem [hjelp søkes]

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem når jeg kobler min bærbar pc til TV'en ved hjelp av en hdmi kabel.

Jeg får automatisk oppløsningen 1080/24. Bildet ser veldig bra, og alt virker som bare fryd og gammen.

Uansett, problemet oppstår når jeg streamer fra for eksempel NRK, TV2 eller når jeg spiller av en x264 fil eller en vanlig .avi fil. Lyden hakker. Ikke konstant, men temmelig ofte. Den stopper på en merkelig opp, og fortsetter. Man kan også se en slags "strek" i bildet når det skiftes bildet. Litt vanskelig å forklare men.

Hva skyldes problemet?

Jeg har installert følgende kodek: ffdshow,acfilter og haali media splitter. Og ser en .x264 fil i mpc-hc.

Jeg kan heller ikke forstå helt at det skal være noe i veien med laptopen eller TVen.

Laptopen er henholdsvis ny, med i7 prosessor, et brukbart grafikk kort, (ATI Mobility Radeon HD 5650 (1 gb)), 4gb DDR minne osv.

TVen er en Sony KDL-52W5500 52".

Jeg bruker monster m2000 hdmi kabel, så kabelen skal også være mer en god nok.

Oppdateringsfrekvensen på pc-skjermen er satt på 60hz, hvertfall i følge ATI catalyst control center.

Det rare er at når jeg kobler pc'en til en eldre tv (en HD-klar), så fungerer det utmerket.

Både lyden og bildet fungerer smertefritt. Jeg får henholdsvis en automatisk oppløsning på 1360x768 @ 60.

Hjelp trenges sårt.

På forhånd takk

Endret av askeladden22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begge bruker henholdsvis 1 mbit og 1.2 mbit båndbredde. det mener jeg er litt knapt.

pc må vente på data.

jeg har slitt med lit av det samme . dog bare hos NRK .

problemet fortoner seg lit forskjellig fra gang til gan. de fleste gangen funger avspillingen , men når dette oppstår så enten driver systemet å bufferer veldig ofte eller at det går rykk og napp , samt at lyden blir usynkron med bildet.

det ble litt bedre da jeg brukte silvelight versjon 2 eller 3 . nå som jeg har en annen maskin virker det som silverlight har lite å si.

da jeg spurte NRK om det skylder de bare på maskine min.

her for jeg bare et generelt svar om at programvaren bør være av siste versjon, og at man har fjerne onformasjonskaplselne og al det der

det kan kanskje hjelpe lit å sette motaker buferen så stor som mulig hvis man har den muligheten .

har du prøv med å spille av i lavere kvalitet ?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har 30mbit duplex båndbredde. Streamingen fungerer utmerket via pc-skjermen, og når jeg kobler pc'en ved en hdmi kabel på den HD-klare tv'en. Så problemet ligger vel ikke der.

Ja, jeg har å spille av både vanlige filmer, og av høyere oppløsning. Som jeg sa, begge fungerer utmerket når jeg spiller av via pc-skjermen, og den HD-klare tv'en, men ingen fungerer på "stue tv'en" Sony KDL-52W5500 52".

Forferdelig irriterende!

Lenke til kommentar

det var merkelig.

du får symptomer som tyder på at pc din enten ikke klarer behandle dataene i steamingen fra nettet eller at den behandler dataene så fort at de må vente på mer data bare når den tven er tilkoblet.

her må jeg bare si et jeger litt på gyngende grunn.

likevel så vil jeg tro at det kommer av hvordan tven behandler bildet og hvordan skjermkortet levere bildet.

enten at skjermkorte ikke klarer å oppdatere bilde rakst nok eller tven ikke behandler bilde raskt nok

det fungerte jo med en annen tv.

har du muligheter til å eksperimentere lit med andre kabler som DVI eller VGA ?

brukte du HDMI kabel når du koblet til den gamle tv-en også ?

det kan også hende at det er en eller annen innstilling du har oversett.

er det bare NRK og TV2 , og ingen andre videoer fra nettet du sliter med ?

hva med skjer når du spiller av noe som ligger på laptopen ?

nå får jeg ikke selv sjekket innstillingene siden jeg ikke kan koble min tv til pcen så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...