askeladden22 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hei, Jeg har nettopp bestilt en iMac 27" m/ i7 og 8gb minne. Mitt forbruk: Videoredigering i hovedsak. Og kunne lese mail, skrive og lage presentasjoner. (Office/iWork) Jeg har fått tak i en del programvare, jeg deler henholdsvis disse opp i kategori 1 og 2. 1. Programmer gunstige til mitt forbruk Final cut studio 3 Aperture v3 iWork 09 og Office 08 2. Smarte/morsomme/anbefalte programmer. Roxio Toast titanium v10 World book Jeg har aldri hatt en mac før, og er bokstavlig talt helt grønn når det kommer til mac generelt. Derfor har jeg en del spørsmål, som jeg håper å få svar på. 1. Programvarene jeg har er alle i filformatet .dmg. Hvordan installeres et program fra en .dmg fil? Jeg ble nokså enkelt forklart at det var kun å dobbelklikke på filen, så kommer det automatisk opp et "finder" vindu, der jeg legger programmet over i applications mappen. Og vips, ferdig installert. For meg, som har sverget til windows i alle år, er dette nokså annerledes. Håper noen kan hjelpe meg litt med å forstå, og forklare. 2.Om jeg skulle brenne ut et program til mac, fra en .dmg fil på windows. Må jeg da konvertere .dmg filen til et format som støttes av for eksempel imgburner? Eksempelvis .iso?. Og deretter bare brenne ut? 3. Finnes det en slags bruksanvisning, videoguide for litt basis mac-lære? Har dere andre tips, idéer, kom gjerne med dem. 4. Kom også gjerne med innspill om det er andre programmer dere tror jeg vil like, eller som jeg "MÅ" ha. På forhånd tusen takk. Mhv Askeladden! Lenke til kommentar
Arcus Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Litt lesestoff : http://mac1.no/switch Lenke til kommentar
buitre Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) 1.- Programvare til Mac kommer i .dmg eller .pkg filer. De fleste programmer installeres som du sier, ved å dobbeltklikke, så kommer det opp et vindu, der du drar ikonet til programmet til applications mappen. Her er et skjermbildet av instalasjon av amsn( msn klient for Mac) Som du ser, er det en icon for aMsn du bare må dra over til en mappe. Fungerer slik på de fleste programmer. Noen programmer må man gjennom en veiviser for å installere. For det meste, er det bare å velge volum( harddisk) man ønsker å installere i, og godta EULA. Da vil veiviseren gjøre resten. Final Cut Studio er litt annerledes, da det kommer i flere plater( 7 CDer hvis jeg ikke tar helt feil) En av disse inneholder Final Cut Studio. De andre inneholder media eller templates( audio til Sundtrack pro, animasjon til Motion3 og DVD templates til DVD Studio 4). Du må sette in første CD, og starte installasjon av FCS. Ha de andre platene lett tilgjengelig. Etter hvert, vil maskinen be deg sette inn andre CDer. Gjør det etter hvert som du blir spurt om det. 2.- Jeg er usikker på om du må konvertere til .ISO. Tror det enkleste vil være å dra filen over til en minnepinne. OSX klarer å lese FAT3 og NTFS, så du trenger ikke å formatere til noe annet. 3.- Du kan finne en del tutorials på Apple.com . Du finner også guider på mac1.no og andre macrelaterte nettsider. For en dypere innføring, kjøp et månedsabonnement hos Lynda.com. Der vil du også lære masse om Final Cut, Office for Mac, Open Office, og mange andre programmer. Skal du sette deg helt inn i systmet, kan du kjøpe denne boken. Ta vil du lære å bruke systemet fra terminalen. 4.- Vil anbefalle Carbon Copy Cloner( for a lage en klon av systemet), AppCleaner for å avvinstallere programmer, og prøv NeoOffice eller Open Office før du punger ut for iWork eller MS Office. Vil også anbefalle en annen mus enn det som kommer med Macen. Apple musene er nærmest ubrukelig for avanserte brukere. En programerbar mus fra Logitech som f.eks. MX Revolution e.l. er bedre å holde og gjør en bedre jobb enn Mighty/Magic Mouse. Endret 13. mai 2010 av buitre Lenke til kommentar
askeladden22 Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Hjertelig takk for tilbakemelding. Her kommer dessverre(?) noen oppfølgingspørsmål. Som du sa, Final Cut Studio 3 kommer i 7 CDer. Så i praksis kan jeg legge disse 7 diskene over i 7 forskjellige .dmg formater på en ekstern harddisk, og koble denne til macen, og deretter dobbelklikke på den første .dmg filen, og da vil Final Cut Studio starte installasjonen? Jeg leste at noen programmer må installeres via the Pacifist. Vet du noe om dette programmet, og hva det i praksis er? Inneholder Final Cut Studio inneholder den seneste Final Cut pro 7, eller må jeg kjøpe denne utenom? Takk for nyttige nettsteder. Jeg kjøpte et månedsabonnement hos Lynda.com. En haug med veiledningsvideoer. Er det noen spesielle du anbefaler? Hvilke(t) videoavspillings-program anbefaler du til DVD-filmer, x264 og vanlige xvid formater? Pris har ikke noe å si. Tusen takk for hjelpen. Uvurdelig til en mac-rookie! Endret 14. mai 2010 av askeladden22 Lenke til kommentar
buitre Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Hei. Du kan lagre .dmg filene på en harddisk, og dobbeltklikke på FCS filen. Etter hvert som de spør, klikk på de resterende filene for å installere media/animasjon/templates. Vet ikke hva The Pacifist er. Har aldri hørt om prorammet. Final Cut Studio 3 inneholder seneste Final Cut Pro versjon. FCS inneholder FCP, Motion, Color, Compressor, DVD Studio Pro, Soundtrack og Cinema Tools. Alle disse blir gjennomgått i detalj i lynda.com, så det er bare å lære der. For mer avanserte spørsmål, anbefaller jeg forumene på apple.com. For en ny Macbruker, anbefaller jeg videoene om Mac OSX og office for mac/iWork/Open Office, avhengig av hvilket program du skal bruke. Har ikke noen konkrete anbefallinger. Syns kvaliteten på alle videoene jeg har sett der er meget høy. Når det gjelder videoavspilling, har jeg ingen konkrete anbefallinger. Jeg har konvertert over 600 filmer og flere tusen TV serie episoder til .m4v, og spiller gjennom iTunes( Quicktime). For ripping og konvertering bruker jeg iMedia Converter fra iSkysoft. Meget bra pogrm som jeg varmt anbefaller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå