larshalvar Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hei, som tittelen tilsier lurer jeg på hva dere kyndige mener om levetid på takstein. titter etter bolig, men er skeptisk til å kjøpe noe over 30 år der takstein har lagt på siden oppføring. hørt av noen at 30-35 år må beregnes som standard levetid? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg har sett flere, eldre hus med orginal takstein i perfekt stand. Men jeg har også sett flere, yngre hus med helt ødelagt takstein. Etter det jeg kan se så er det litt avhengig av hvor mye, og hva slags trær som vokser i nærheten av huset, og hvor godt vedlikeholdt taksteinen er. Tak som står under trær mottar store mengder sevje, kvae, løv og barnåler noe som gir flott grobunn for mose og lav hvis det ikke fjernes regelmessig. (Mose og lav vokser noen ganger gjennom takstein og ned i undertak.) En visuell kontroll av takstein og undertak er jo en smal sak å utføre hvis man er i tvil. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Tja, det kan variere faktisk. Finnes hus med 30 år gammel takstein som den dag i dag er like bra. Foreldrene mine skal bytte takstein i år, det som står på der er fra når huset var nytt i 1929. Jeg vet ihvertfall at betongtakstein har en forventet levetid på 30- 70 år, alt avhenger av vedlikehold og værforhold selvfølgelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå