gerrardo Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Så det du da mener, ducktoy? Eller la meg spørre om du vil prøve å forklare hvordan du mener alt oppsto? Fra starten til nå? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Fluer har ikke hjerne, de styres av sansene og de er skapt for å rydde opp. Bare en teit sammenligning Poenget mitt har ikke noe med fluer å gjøre. Det at x antall tusen begynner å tro på noe hver dag trenger ikke nødvendigvis å bety at det er et bevis for at gud eksisterer. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Vel, jeg tror at universet går i sykluser med 4 steg: 1. Big Bang 2. ekspandering 3. komprimering 4. gå til steg 1 Og som termodynamikkens lov tilsier, så kan ikke energi oppstå eller forsvinne (derav ingen startpunkt eller endepunkt) men bare gå over i andre former. Endret 14. mai 2010 av Ducktoy Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Så du tror at massen/energi alltid har eksistert? Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 okei okei Er litt rar tanke at noe alltid har eksistert..... Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 For ettersom at relativitetsteorien sier at masse og energi er to sider av samme sak (e=mc^2), og at termodynamikken sier at energi aldri kan forsvinne eller oppstå så er det ett relativt enkelt mattestykke å komme frem til at universet alltid har eksistert. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Så da er det vel sånn da, at masse aldri kan oppstå eller forsvinne.. Det vil da si at svaret er at masse som skapte big bang? Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Mange ting er utenfor menneskets fatteevne ... Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Jeg tror på det ja, at all massen samlet seg på ett punkt og etter hvert startet en kjedereaksjon som gjorde at det eksploderte. Som vi også vet så ekspanderer universet seg fortsatt, men jeg tror ikke det vil vare evig og det på ett eller annet punkt vil stoppe ekspanderingen for så å returnere mot ett samlet punkt. Pga at alle partikler har tiltrekningskraft mellom seg (gravitasjon). Endret 14. mai 2010 av Ducktoy Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Akkurat det med at stoffet som alt består av alltid har vært tilstede har jeg litt problemer med å godta. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Vel, jeg tror at universet går i sykluser med 4 steg: 1. Big Bang 2. ekspandering 3. komprimering 4. gå til steg 1 Og som termodynamikkens lov tilsier, så kan ikke energi oppstå eller forsvinne (derav ingen startpunkt eller endepunkt) men bare gå over i andre former. Bortsett fra at det går i mot alle oberservasjoner gjort de siste 20 årene. Massen/energien har altid vært der, men for 13.72 milliarder år siden skjedde det noe som gjorde at dette ekspanderte, sånn som det er nå ser det ut som det bare vill forsette å ekspandere til alle galaxser er en ensom oase i et tomt univers, kanskje til og med galaxser vil begynne å gå i oppløsing og enkelt kloder vil bare være alene uten å kunne se noe som helst av andre kloder 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Gud. Gud kommer med liv og kjærlighet. Hva kommer trangsynte vitenskapsmenn med? - Propaganda Leser du i det hele tatt hva du skriver før du poster? Nå sklir dessverre hele emnet over på religion, teologi og livssyn på tross av at trådstarter klart definerte hvilke rammer han ønsket å diskutere innenfor. La oss holde denne tråden på sitt tema og ta de omfattende subtemaene i en egen tråd. Endret 14. mai 2010 av srbz 1 Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Henger meg på dih her og synes det er synd at folk ikke åpner øynene og ser alt det fantastiske Gud gjør hver dag. Er forskjell på Islam og Kristendommen. Er muslimene i sterk fremgang?? Kom med tall F.eks. i perioden 1990-2000 økte antallet muslimer med 2,13%, mens antallet kristne økte med 1.36%. I samme periode økte verden befolkning med 1.41%, så andelen kristne gikk faktisk litt tilbake. http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_demographics#Trends_in_adherence Alle i verden er ikke Kristne, så det stykket blir feil. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Gud. Gud kommer med liv og kjærlighet. Hva kommer trangsynte vitenskapsmenn med? - Propaganda Ja hva kommer vitenskapen med? Skal vi se, 1. Økte gjennonsnitlig levealderen fra 25 år til ca. 80 2. Gjorde det mulig å ha nesten 7 milliarder mennesker på jorda 3. Sente mennesker til månen 4. sente et fartøy utenfor vårt solsystem. 5. Forklarte oss hva og hvorfor vi er. 6. utryddet kopper og dermed reddet ca. 1 milliard mennesker 7. utryddet polio i vesten 8. lar oss reise jorda rundt på ca. 24 timer. 9. Gir mennesker med kreft og andre dødligse sykdomer en sjangse for livet 10. Vil redde oss fra den astroiden som før eller senere vil komme mot oss. science flies you to the moon. religion flies you into buildings 2 Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Bortsett fra at det går i mot alle oberservasjoner gjort de siste 20 årene. Massen/energien har altid vært der, men for 13.72 milliarder år siden skjedde det noe som gjorde at dette ekspanderte, sånn som det er nå ser det ut som det bare vill forsette å ekspandere til alle galaxser er en ensom oase i et tomt univers, kanskje til og med galaxser vil begynne å gå i oppløsing og enkelt kloder vil bare være alene uten å kunne se noe som helst av andre kloder Ah, Hubbles Lov, rødforskyvningsloven? Har ikke fått satt meg inn i den helt, så litt usikker på åssen den fungerer.. btw, den ble først formulert i 1929 etter noen tiår med observasjoner, så den er nok litt eldre enn 20 år Endret 14. mai 2010 av Ducktoy Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Ja hva kommer vitenskapen med? Skal vi se, 5. Forklarte oss hva og hvorfor vi er. Damn, her er det noe jeg ikke har fått med meg. Kan du utdype? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Bortsett fra at det går i mot alle oberservasjoner gjort de siste 20 årene. Massen/energien har altid vært der, men for 13.72 milliarder år siden skjedde det noe som gjorde at dette ekspanderte, sånn som det er nå ser det ut som det bare vill forsette å ekspandere til alle galaxser er en ensom oase i et tomt univers, kanskje til og med galaxser vil begynne å gå i oppløsing og enkelt kloder vil bare være alene uten å kunne se noe som helst av andre kloder Ah, Hubbles Lov, rødforskyvningsloven? Har ikke fått satt meg inn i den helt, så litt usikker på åssen den fungerer.. btw, den ble først formulert i 1929 etter noen tiår med observasjoner, så den er nok litt eldre enn 20 år Nja det er ganske nylig(siste 20 årene) at det ble klart at universet ikke bare ekspanderer fortere og fortere(dette viste vi) Men de regnet ut om massen i universet overstiger energien, altså er det mer masse enn energi vil ekspansjonen stoppe etter en stund og the big cruch setter inn, menn vis energien overgår massen vil universet bare forsette å ekspandere. Vi fant da dette ut pga. vi oppdaget mørk materie og mørk energi, vi viste ikke om mørk materie var størst eller eller mørk energi, nå vet vi at det er ca. 70% mørk energi og dette er nok til å drive ekspanderinga i det uendlige. Så universet vil ekspandere og bli kaldere og kaldere så hundrevis av milliarder av år fra nå, vil universet bare en dødt kalt sted, med milliarder på milliarder av lysår mellom hvert dødt solsystem Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Ja hva kommer vitenskapen med? Skal vi se, 5. Forklarte oss hva og hvorfor vi er. Damn, her er det noe jeg ikke har fått med meg. Kan du utdype? Vi er Eukaryote's vi er ryggvirvel dyr, vi er annimote, vi er pattedyr og vi er primater, for å være nøyaktig er vi menneskeaper eller great apes på engelsk, vi er en under art av Homo sapiens, som heter homo sapiens sapiens. Hvorfor vi er, er for å spre gener, som alle andre levende vesner på planeten, vår oppgave er å spre menneske gener, noe vi er veldig flinke til da det er snart 7 milliarder av oss. Alle 7 milliarder mennesker stammer fra en enkelt dame som levde for ca. 150 000 år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg