Gå til innhold

var big bang starten på alt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi drar til Afrika eller områder som India sør Amerika, hvor de faktisk trenger en Gud her på denne jord. Så tror de fleste på noe overnaturlig, der fungerer djevelen annerledes enn her. Der viser han seg og jeg tuller ikke, da jeg jeg har sett det selv flere ganger.

Eller menneskets dyriske natur som vi rasjonalister ville kalt det.

Lenke til kommentar

men har jeg fått en god og enkel forklaring på det jeg spør om?

Du har fått mange gode relativt enkle svar, og selv om du ikke hadde fått svar trenger du ikke starte en NY tråd om AKURATT DET SAMME, HELE tiden. Det får deg til å vrike dum og ekstemt angstfull, pluss at det er spamming.

Lenke til kommentar

I bunn og grunn antar jeg at du ikke vil få svar (iallefall innen din levetid)

Fra og med et par millisekunder etter Big Bang har fysikken ganske detaljerte og plausible forklaringer på de forskjellige prosessene som skjedde.

Før dette tidspunktet, kan vi faktisk ikke sette opp modeller, da fysikkens lover (ennå) ikke kan benyttes. Derfor blir det hele umåtelig teoretisk, og jeg regner med at vi i beste fall kun vil få "svar" i form av velbegrunnede gjetninger.

Jeg har lest en del av disse gjetningene i populærvitenskapelige medier, og har kommet frem til at de i all hovedsak kan deles inn i to grupper:

1. Siden tid ikke fantes før Big Bang, da tid og rom henger sammen, blir det feil å spør hva som fantes før tiden. Big Bang er altså starten på alt, tid og rom.

2. Universet ekspanderes pr idag, men på grunn av en eller annen kraft (som f.eks mørkt stoff) vil universet en dag trekke seg sammen, helt til det en dag igjen er samlet i et punkt, som igjen vil bli starten på et nytt big bang. Og slik fortsetter det :-)

Jeg tror ikke jeg vil våge å spekulere i hvilken av teoriene som er mest rett (eller om noen er det), men alle teorier er iallefall mer plausible enn at faderen, sønnen og den hellige ånd i samspill orkestrerte det hele :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kom gud fra? Hva gjorde han før han skapte jorden? Og hvorfor refererer alle til guden som en mann og far, er det noe galt med moderlige kvaliteter (fremfor denne tydelige testosteron-bomben som de kristne tilber)? Nei, logikk er ikke ikke religionens sterkeste side.

Og til disse før og etter big bang spørsmålene; slutt å tenke så 4-dimensjonelt!

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Og igjen, hvorfor så sikker på at det er den kristne gud? Vi har trodd på mer enn ti tusen guder, (sikker fler også), og den kristne "testosteron-bomben" (Takk TT :) ) er bare en av mange i den klubben, så hvorfor holde det for sannsynlig i det hele tatt? Hvor er logikken i slike uttalelser egentlig? Alt de kristne gjør er å "tro" at det må være sånn, de har altså ingenting å vise til i det hele tatt. Det latterlige er at uten vitenskap så hadde den kristne guden fremdeles vært de kristnes lille gud som hadde skapt de få planetene vi kunne se med det blotte øyet, jorden hadde vært midtpunktet som resten krestset rundt... Dette hadde de trodd den dag i dag hvis ikke vitenskap hadde fortalt dem at det ikke var sånn og gjort den kristne guden til skaper av 500 milliarder galakser +++... (og fremdeles tro at de selv, noen bittesmå totalt ubetydelige skapninger på denne bittelille kula, er så viktige at den samme guden vil ha evig selskap av dem... :no: For en stormannsgal gjeng!)

Nei, logikk er ikke religionens sterke side, hvis det er en side ved religion i det hele tatt da? Hadde logisk tenkning, rasjonalitet og kritikk vært i de religiøses tanker i det hele tatt hadde de neppe vært religiøse....

Hva big bang angår så vet vi ikke. Personlig finner jeg ikke noe galt i det, da livet er slik. Å si at gud gjorde det er det samme som å si at det ikke er noe vits i å se etter heller mens vi lener oss tilbake og gleder oss til dommedag, da den "testosteron-bomben" skal slakte 4 av 6 fordi de ikke tilber ham :) WOW, logisk gud...

Lenke til kommentar

Tror du at det er uten grunn at det blir 283 tusen kristne HVER DAG?

Selfølgelig er det noe mer enn bare en "Gud".. han lever..

Det er sikkert mange som blir muslimer og jøder hver dag også. Det er en av ulempene ved å bli født inn i en verden full av religion. Man vil jo ikke at barna skal bli tatt av djevelen.

Den siste setningen din gir ingen mening, evt mangler kontekst. Det er noe mer enn gud og dette er at han lever? Makan.

Lenke til kommentar
Tror du at det er uten grunn at det blir 283 tusen kristne HVER DAG?

Nei, det er fordi mange mennesker er sterkt disponert for religion (har et sterkt ønske om noe å tro på), og kristne er veldig gode til å selge sin religion. Islam er imidlertid også i sterk framgang, hvorfor skjer det hvis kristendommen er det riktige? Og hvorfor er ikke alle kristne allerede hvis din spesifikke gud er allmektig? Det burde ikke koste ham mye å sende noen flyveblader så alle kan få hørt om han og i tillegg ville det vist at han faktisk eksisterer. Alle religioner blir veldig fort fullstendig absurde hvis man tør å tenke litt utenfor boksen. Dessverre er de fleste religiøse bokstavlig talt livredde for at guden de tror på skal straffe dem for det, eller rett og slett bare for å miste samholdet det gir, og derfor blir de sittende fast.

Lenke til kommentar

He he... Det har han vel strengt tatt gjort allerede.

Merkelig at ingen har fått dem da. Og ja, jeg skjønner at du sikkert mener bibelen eller noe sånt, men den er skrevet av mennesker, akkurat som tekstene andre religioner tror kommer fra deres gud.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste noe her for en tid tilbake om at det var "Quantum Fluctuations" som skapte/bidro til å skape, big bang..

Jeg har alzheimer så helt hva jeg fikk med meg husker jeg ikke, men dette bidro til å kickstarte ting iaf..

Seff det er bare en teori på linje med alt annet.

Når det gjelder religion så kan dere vel ta det i en annen tråd? TS spør spesifikt om starten på universet og ber om at vi ikke snakker om "gude greier", noe jeg selv ikke kan fordra fordi det er så mye vitenskap og fakta som taler imot.

Lenke til kommentar

Er muslimene i sterk fremgang?? Kom med tall :)

OG, det er ikke mye vitenskap og fakta som taler for. Det er bare trangsynte forskere i Norge som er i mot Gud. Mens resten av verden snur.

Se på Amazonas, et eget bevis på at det finnes en designer/skaper.

Les om Anthony Flew, som levde av å motbevise Gud.. Han forsket daglig på det, les om hele hans liv fra start til slutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...