Gå til innhold

var big bang starten på alt?

Anbefalte innlegg

Var big bang starten på alt?

Det måtte jo finnes noe før?

Jeg klarer ikke å forestille meg at det alltid har eksistert noe, det er jo umulig..

Men hva var først, tror dere?

Big bang måtte jo bli til av noe..

Kom ikke med noe gude greier, for det er ikke noe svar..

Håper noen kommer med teorier!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her har det vel som alt annet vært forsket endel på, men jeg har ikke inngående kjennskap.

Jeg mener å ha hørt at all masse som eksisterte var dyttet inn i en bitteliten klump med helt ekstrem massetetthet før det smalt. Da spredde massen seg og formet gradvis universet slik vi kjenner(?) det i dag.

Men det virker som om du snakker om "før dette igjen". Mennesker har generelt vanskelig for å forestille seg noe endeløst. Tid og rom oppfattes av folk flest i alle tilfelle som begrenset. Jeg tror rett og slett ikke vi er designet for å kunne forestille oss noe slikt: tross alt er vi bare levende vesner som alle andre dyr, og alt vi foretar oss, opplever og planlegger skjer innenfor en begrenset tid og et begrenset rom.

En simpel sammenligning kan være tallrekken bestående av alle naturlige tall. Denne har ingen slutt, og hvis du tar med alle negative heltall i definisjonsmendgen har den heller ingen start. Hvorfor skal ikke historien ha den samme egenskapen?

Universet blir vanligvis definert som alt som eksisterer; universet er tid og rom, alle former for materie, energi og bevegelsesmengde, samt de fysiske lovene og konstantene som kontrollerer det.

Massen blir gjerne betraktet som konstant, men ifølge Einsteins relativitetsteori kan masse også omformes til energi (E = mc^2). Imidlertid kan verken masse eller energi oppstå av seg selv, så ifølge vårt paradigme hvor denne teorien er svært sentral, kan det ikke ha vært noe før masse og/eller energi. Med det mener jeg ikke at det kan ha vært ingenting, noe må rett og slett ha eksistert alltid, enten det er masse, energi eller begge deler. Det må også ha vært samme mengde (evt. tilsvarende dersom energi har blitt omformet til masse eller omvent) som det er i dag. Forholdet mellom masse og energi som eksisterer i universet kan, slik jeg forstår Einsteins relativitetsteori, endres, men ikke den totale mengden av disse to.

Nå skal det sies at jeg ikke er klodens mest eminente fysiker, som om noen lyse hoder som ihvertfall har anstendige fysikkarakterer fra VGS kan belære oss ytterligere om den vitenskapelige siden ved denne problematikken, hadde det vært supert.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Var big bang starten på alt?

Det måtte jo finnes noe før?

Jeg klarer ikke å forestille meg at det alltid har eksistert noe, det er jo umulig..

Men hva var først, tror dere?

Big bang måtte jo bli til av noe..

Håper noen kommer med teorier!

Du er fremdeles i avdelingen for lettvindte løsninger ser jeg? Du sier det ikke, men mener at det er gud som MÅ ha startet det hele...

Vet ikke hvor mange "teorier" jeg og andre har fortalt deg her inne, men det synker aldri inn, for innerst inne tror du at du vet at det var gud eller noe slikt, hvis ikke hadde du ikke mast så fælt om dette....

Men greit, la oss si at det er det du håper at det er, nemlig gud.... Da kommer jo igjen spørsmålet om hvilken gud, ikke sant? Men siden du er så sikker på at det må være en gud som har startet det hele er du sikkert like sikker på at det må være DIN gud som startet det hele, for du sitter enda så dypt inne i tankefengslet at du ikke evner å se hvorfor din gud ikke er noe større, bedre, sterkere etc enn alle de andre gudene vi mennesker har trodd på oppover. Den kristne guden er bare en av de siste vi har trodd på, det er det eneste som skiller den og de andre gudene..

Sannheten er at vi ikke vet dette. Vi har sikkert hundrevis av hypoteser angående the big bang og den du tydeligvis har mest tro på, det er ihvertfall den du tilbakefall på, (som også er den som stiller svakest av alle hypoteser, om du kan kalle den en hypotese i det hele tatt...) er hypotesen om gud. For hvor kommer gud i fra? Noen har sikkert fortalt deg at gud har alltid vært, men hvordan vet de det? Var de som skrev bibelen her før the big bang? Nei, de var ikke det, for uten vitenskap så hadde ikke et eneste menneske på denne jord hatt kunnskap om big bang i det hele tatt og det er det som er så rart med religion, for til mer vitenskap finner ut til større og mektige blir gudene også.

Den guden du hele tiden ymter frempå med begynte sin løpebane i en liten kasse som den ignorante stammen til moses fraktet rundt i ørkenen. Så har den guden blitt større og større etterhvert som vitenskapen har funnet ut mer og mer.... Til vi i dag har en gud som liksom står ansvarlig for the big bang og hvorfor gjør han det? Jo, fordi påstandene om adam og eva plutselig blir tolket som evolusjon (uten egentlig å fatte at evolusjon ikke kan planlegges eller at denne guden kunne skapt oss fiks ferdige, som bibelen egentlig sier, men som vi vet at ikke er snat) )og skapelsen på 7 dager blir tolket som milliarder av år (og latterliggjør hele den tilbednings kåte guden, som i følge sin egen bok rett og slett ikke ville giddet å ventet i 13,intelligente nok til å tilbe ham...)

Paradoksene er enorme i den kristne tro når vi slenger viten inn i det hele og du skal være enormt god til selvlureri og kognitiv dissonans skal du klare å tro at dette er guden som startet det hele. Så lykke til med den "hypotesen" :)

Sannheten er at vi vet ikke. Hvorfor er det så forferdelig egentlig? Er det værre å ikke vite dette enn å ikke vite når du skal dø? Du vet ikke om en diger ørn kommer til å lande på taket ditt i morgen heller.... så hva er egentlig problemet? At du MÅ få gud til å passe i dette? Som jeg sa, lykke til... Håper du kommer deg ut av tankefengslet snart, for du har det ikke godt der!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, er det bevist at vi kommer fra evolusjon?

Jordkloden antas å være 4,5 milliarder til 6 milliarder år gammel. Gjennom dette tidsrommet er det umulig at liv skapas av seg selv, da prosenten for dette er utilregnelig.

Det samme gjelder The Big Bang, ut i fra hva som er funnet i verdensrommet og til den rekkevidden som "smellet" kan ha flydd ut i. Er det ikke store nok rester til at det kan ha vært en så stor livsskapende eksplosjon.

Jeg tror på djevelen, og jeg tror på Jesus og Gud.

Jeg tor at de virker forskjellig i ulike land, mot ulike folkeslag.

I Norge lever djevelen godt på atteisme, og gjør seg ikke så synlig blant allmenheten.

Hvis vi drar til Afrika eller områder som India sør Amerika, hvor de faktisk trenger en Gud her på denne jord. Så tror de fleste på noe overnaturlig, der fungerer djevelen annerledes enn her. Der viser han seg og jeg tuller ikke, da jeg jeg har sett det selv flere ganger.

RWS du som er så veldig innteresert i å få ut alle følelsene dine om Gud på diskusjon.no

Du har 4.962 innlegg her, for meg så virker det som at du virkelig ikke tror på Gud, men atteisme.

Vær så snill, for ditt eget beste dra til Afrika, send meg en melding hvis du drar. Så jeg kan si deg et sted hvor det er ordentlig måter. Og hvor du virkelig ser Gud og djevelen.

Og jeg er ikke trangsynt, det jeg har sett er EKTE. Uansett hvor mange beviser du, og andre kommer opp med jeg vet at det jeg så var ekte. Jeg vet at det jeg tror er riktig.

Og Placebo???????? :tease: er forskjell på gåsehud og litt til, i forhold til det som er der nede.

Ha en fin Kristi Himmelfartsdag

Endret av dih
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, er det bevist at vi kommer fra evolusjon?

Jordkloden antas å være 4,5 milliarder til 6 milliarder år gammel. Gjennom dette tidsrommet er det umulig at liv skapas av seg selv, da prosenten for dette er utilregnelig.

Det samme gjelder The Big Bang, ut i fra hva som er funnet i verdensrommet og til den rekkevidden som "smellet" kan ha flydd ut i. Er det ikke store nok rester til at det kan ha vært en så stor livsskapende eksplosjon.

Gidder ikke engang å spørre om du har noe håndfast om dette, da jeg går ut i fra at dette er noe som en eller annen autoritets person har lært deg en eller annen gang.... :no:

Jeg tror på djevelen, og jeg tror på Jesus og Gud.

Ja, det sier en del om deg det ja, skal være enig i det...

Jeg tor at de virker forskjellig i ulike land, mot ulike folkeslag.

I Norge lever djevelen godt på atteisme, og gjør seg ikke så synlig blant allmenheten.

:)

Hvem har egentlig lært deg å si "lever djevelen godt på atteisme"? Kan du spørre vedkommende om hva ateisme er og så kan du slå det opp i fremmedord boken for kristne, jeg tror du blir overrasket...

Hvis vi drar til Afrika eller områder som India sør Amerika, hvor de faktisk trenger en Gud her på denne jord. Så tror de fleste på noe overnaturlig, der fungerer djevelen annerledes enn her. Der viser han seg og jeg tuller ikke, da jeg jeg har sett det selv flere ganger.

RWS du som er så veldig innteresert i å få ut alle følelsene dine om Gud på diskusjon.no

Du har 4.962 innlegg her, for meg så virker det som at du virkelig ikke tror på Gud, men atteisme.

Vær så snill, for ditt eget beste dra til Afrika, send meg en melding hvis du drar. Så jeg kan si deg et sted hvor det er ordentlig måter. Og hvor du virkelig ser Gud og djevelen.

Vet du, det kan hende at jeg gjør om en ti års tid, da kona er sykepleier og jeg er ingeniør. Men da for å hjelpe folk, ikke for å trykke et jødelik på et kors opp i ræva på folkene der nede, da de jammen har nok overtro der nede fra før!!

Og jeg er ikke trangsynt, det jeg har sett er EKTE. Uansett hvor mange beviser du, og andre kommer opp med jeg vet at det jeg så var ekte. Jeg vet at det jeg tror er riktig.

Selvfølgelig gjør du det. Ville ikke engang forsøkt å omvende deg. Lykke til videre. :)

Og Placebo???????? :tease: er forskjell på gåsehud og litt til, i forhold til det som er der nede.

Ha en fin Kristi Himmelfartsdag

Placebo ja, det er fine greier! Utrolig hvordan ignorante mennesker kan få seg til å tro på hva det skal være ved hjelp av placebo, så jeg syntes ikke at du skal tulle med det!

Og ja, hadde tenkt å tilbringe himmel spretten under bilen, da det er ting og tang der jeg må fikse og da er det greit med en fridag vettu :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alt dette har jeg tilegnet meg selv, utenom faktaene i starten. Og for din egenskyld. Hvis du fltter til Afrika for å hjelpe folk. Dra du da på et slikt møte?

Ang ditt første sitat. Les om Francis Crick

Les også om Anthony Flew, som forstod at evolusjon ikke kunne stemme for det måtte være en smart designer bak. Og at "The Big Bang" ikke kunne skapt evulosjon, for at det ikke kunne skapt en celle som kunne formere seg spontant. Begge disse gigantiske argumentene fikk han til å tro på gud, etter og ha vært et stort forbilde for atteister.

Endret av dih
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt dette har jeg tilegnet meg selv, utenom faktaene i starten. Og for din egenskyld. Hvis du fltter til Afrika for å hjelpe folk. Dra du da på et slikt møte?

Ang ditt første sitat. Les om Francis Crick

Les også om Anthony Flew, som forstod at evolusjon ikke kunne stemme for det måtte være en smart designer bak. Og at "The Big Bang" ikke kunne skapt evulosjon, for at det skapte en celle som kunne formere seg spontant. Begge disse fikk han til å tro på gud, etter og hvert et stort forbilde for atteister.

De "faktaene" i starten burde du kikke litt nærmere på, for dette er det vi andre kaller kreasjonist propaganda og det er, enten du tror det eller ei, tilbakevist så mange ganger at det kun er de som er skikkelig ignorante som tror dette enda. Så de "faktaene" ville jeg vært litt forsiktig med å spre rundt som "sannhet", da de ikke stemmer..

Les om John From og du vil skjønne at du tror det du tror og hvorfor. Google Jonh From og se selv....

Så EN mann har funnet ut at gud gjorde det og da tar hundre tusen andre mennesker feil, er det det du prøver å si? Og med hensyn til "atteister" (Skrives ateister, med en t) som har blitt omvendt så ser jeg ikke på de som skikkelige "ateister" i det hele tatt, for har du kikket med et åpent og ærlig sinn på alternativene så når ikke "hypotesen" om gud opp lenger, dessverre. Så jeg betviler at de er ateister for annet enn reklame verdien dere religiøse finner i det... :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å spørre seg selv om hva som eksisterte før Big Bang er urelevant siden de fysiske lovene ikke fantes før etterpå. Dette med å diskutere universet blir jo også som å diskutere dataprogrammering med fisk, vi mennesker er rett og slett ikke bygd til mer ennå jakte,bygge og formere oss.

Universet kan jo være en del av uendelig mange universer som hvert har sin helt egne historie og fysiske lover, som går i en uendelig syklus av smell, utvidelse for så og kollapse, til å gi nytt liv til nye universer.

En annen ting er at mennesker alltid skal prøve å forstå universet og finne en mening fordi de tror universet er til for at menneskene skal leve der. Men det er ingen mening i noe, vi eksisterer i grunnen bare av tilfeldigheter, og fordi det var mulig for liv å utvikle seg.

Lenke til kommentar

Er ikke hele greia i bunn og grunn en syklus? Det spørs vel litt på hvilken modell man bruker, men når universet nå til syvende og sist slutter eksapendere vil det vel kollapse inn på seg selv igjen og gå tilbake til samme status det hadde før big bang, så vil vi ha en ny big bang og hele greia vil starte på nytt.

Lenke til kommentar

Vi kommer ikke unna evigheten. Om vi forutsetter at alt har en årsak og dermed en begynnelse, kan vi finne ut hva som var før det igjen, og før det igjen, og før det igjen, og aldri komme til bunns. Dermed har vi likevel en evig rekke. Det er ikke slik at alt enten har eksistert i evighet eller at alt må komme av noe, vi kan ha begge deler.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke det være et godt svar, når det ser ut til å være et uløselig problem for vitenskapen?

Det er et like uløselig problem å putte gud inn der.... :)

En da, kanskje, så finner vi ut av det. Vi har bare holdt på i røffelig 200 år....

Lenke til kommentar

Jeg spør hvordan denne klumpen kan "oppstå". Energi kan verken oppstå eller forsvinne den kan bare gå over i andre former. Egentlig tror jeg vi lever i ett nullunivers, med like mye anti-energi som energi. Haha, høres nok litt dumt ut :p

Lenke til kommentar

Nei, rws, jeg tror ikke det var gud!

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg klarer ikke å forestille meg det, som sagt tror jeg ikke på noen gud egentlig. Men skulle gjerne hatt en teori å støttet meg på, hvordan big bang oppsto. For noe måtte jo ha vært før, eller?

Lenke til kommentar

RWS, du er en flink fyr, virker det som.

Jeg håper du skjønner hva som er problemet mitt?

Jeg har kommet utrolig mye lenger nå enn før jeg begynnte å undres!

Har kommet fram til at jeg tror på big bang teorien.

Men før det, var det liksom starten på alt?

Hva skapte "smellet" ? Noe må jo alltid ha eksistert.

Kan du prøve å forklare meg dette? :)

Lenke til kommentar

Du gjentar de samme spørsmålene HELE tiden, dette begynner å bli litt mye.

Du har også postet i helse delen at du går på anti deprisiva for angst, du er tydligvis en veldig angstfull persjon og dette glir over i ditt livsyn, du greier ikke legge fra deg angsten for gud og dette, jeg anbefaler at du heller jobber med din angst, og slutter å spørre om det samme omigjen og omigjen, når du får kontrol på de angst du har i resten av livet ditt, vil din angst angående livsyn også falle på plass.

Få sjikk på livet ditt og resten vil ordne seg av seg selv

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...