p3fan Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hvilke fag trenger man for å studere geologi videre og hvilke karakter krav stilles det? Lenke til kommentar
TitoCosta Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hvilke fag trenger man for å studere geologi videre og hvilke karakter krav stilles det? I Norge kan du studere geologi ved 4 universitet; Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Også andre utdanningsinstitusjoner tilbyr geologi, som for eksempel Høyskolen i Sogndal. At jeg valgte Bergen skyldes det enkle faktum at det er det eneste sted i Norden (så vidt jeg vet) som tilbyr spesialisering innenfor hulelære - speleologi. I Bergen hører geologi hjemme på det Matematisk- Naturvitenskapelige Fakultet, nærmere bestemt Institutt for geovitenskap. Her skiller man mellom geologi og geofysikk. For å studere geologi trenger du generell studiekompetanse fra videregående samt spesialisering i realfagene, det vil si matematikk(MX, MY eller MZ), fysikk (FY), kjemi (kj) eller biologi (BI, BT) i fagkombinasjonene 2MX/2MY/3MZ + 3MX/3FY/3KJ/3BI/(2KJ+3BT)/(2BI+3BT). For min egen del kan jeg si at det hjalp å ha 2 og 3MX, 2 og 3FY og 2 og 3KJ fra videregående. Det er ikke uten grunn at geologi hører hjemme på et matematisk fakultet. For å ta en 3-årig utdannelse med en bachelorgrad i geologi trenges følgende: http://www.studentportal.uib.no/?link_id=790&sublink_id=&toplink_id=551&mode=show_page&content_id=277&modus=vis_studieprogram&kode=BAMN-GEOL Her finner du også en nærmere beskrivelse av emnene som inngår i en bachelorgrad, denne graden tilsvarer den tidligere cand.mag. For å ta en mastergrad i geologi (eller naturvitenskap som det heter på papiret), tidligere cand.scient., slik som jeg har gjort, kreves følgende: http://www.studentportal.uib.no/?link_id=2261&sublink_id=&toplink_id=551&mode=show_page&content_id=409&modus=vis_studieprogram&kode=MAMN-GEOV Det deles videre inn i 5 underdisipliner: - Kvartær/ paleoklima - Geodynamikk - Marin geologi og geofysikk - Miljø - Petroleumsgeofag Speleologi-faget hører inn under kvartær/ paleoklima. Paleo betyr gammel, Kvartær er den siste perioden i jordas historie. Geologimiljøet i Bergen retter seg spesielt inn mot marin geologi og petroleum, men Kvartær landhistorie har stått sterkt her. Å studere i Bergen har vært stort sett veldig fint, som ved alle universitet har du en nokså stor frihetsgrad i studiet ("Kvantitetsreformen har skrenket noe inn på den) og selvdisplin er viktig: Været er ikke til å komme utenom, jeg trodde at det regnet mye i Mo I Rana men det fikk jeg til de grader avkreftet. En ordentlig vinter har også vært ett savn, sammen med "ordentlige" fjell. Det sosiale livet ved campus og utenfor er svært bra, det er enormt mange distraksjoner fra studiet. Fagene holder en høy standard, og medfører mye arbeid og har ofte en bratt lærekurve. Enkelte fag er rent teoretiske og svært tunge å komme gjennom. Som regel tar man 3-5 fag per semester avhengig av fagets størrelse. Foreleserne er oftest svært flinke, dog finnes det unntak også her. En kjekk ting med å studere geologi er at man må ut i felt for å studere prosesser og bergarter. Både i nærområdet og ut i verden som for eksempel Svalbard, Spania, Tyrkia, England, Varangerhalvøya, Utah mm. Man kombinerer gjerne geologi med fag fra andre institutter og fakulteter. Så det er ingenting i veien for å lage en høyst original vri på geologiutdanninga si. Håper dette var til hjelp for de som måtte lure på å studere geologi. Er det noen som har videre spørsmål er det bare å fyre løs. 5 Lenke til kommentar
p3fan Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Ja! Det hjalp veldig, tusen takk! Bare en ting jeg lurer på, Jeg har R1 og R2 ( realfagsmatte i 2. og 3. ) + FY i 2. og geofag i 2. og 3. oppfyller dette krav til å komme inn? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Her finner du en liste over samtlige offentlige høgskoler og universiteter som tilbyr geologiutdanning: Læresteder og studier i Samordna opptak 2010: Geologi I kolonnen for "kravkode" finner du hvilke krav til fag fra videregående de krever, og forklaringa på kravkodene finner du litt lengre ned på siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå