gerrardo Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hei. Jeg bruker cipralex 20mg daglig mot angst og tvang! Hjelper voldsomt, har hvertfall hjulpet meg, er nesten blitt kvitt angsten min. Men jeg sliter med når jeg skal ta disse : ( , pleier å ta dem om kvelden før jeg skal sove, for når jeg tar dem på dagen så har jeg følelsen av at jeg må vente kanskje en time før jeg putter noe i munnen, ellers virker de ikke så bra.. Noen med erfaringer? Kan dette være bare en placebo-effekt / innbillning? Eller kan det ligge noe i det.. Jeg føler emg hvertfall mere urolig da, enn når jeg tar dem på kvelden før jeg skal sove, eller venter en god stund etter jeg har tatt dem før jeg putter noe i munnen. Er vanskelig dette. Har også litt lyst tilå slutte på de og se om jeg er stabil uten, selvom jeg tviler på det, har alltid slitt med nervene.. Aner ikke hva jeg skal gjøre, håper noen vil hjelpe! Takk Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Livet er ikke vanskelig. Det er du som har det vanskelig. 1 Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Er vel bare å ta dem når det passer deg best så lenge annet ikke er spesifisert? Hør med legen din. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Er vel bare å ta dem når det passer deg best så lenge annet ikke er spesifisert? Hør med legen din. Bare ta dem? Alt er ikke bare bare. Ser du ikke mellom linjene i det vedkommende skriver? H*n har det jævlig tungt, føler seg helt lost lissom. kanskje Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Les på pakken eller snakk med legen din når du/han/hun har tid. Angst kan være så mangt, men er under oppfatningen at det kommer og går litt i perioder. Uansett så vil jeg råde deg til å jazze ned pillene og heller bare innstill deg på at et liv uten går helt fint. Dette styrer du selv og ting er ikke så farlig som man tror. Kom deg ut om du sitter mye inne/alene. Slå av en prat med kassadama i butikken, be venner på besøk eller hva som helst. Lykke til. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 skal prøve å trappe ned nå. Cipralex har hjulpet meg helt sinnsykt mye! Går i dag på 20mg. Noen som har peiling på hvor sagte jeg burde ta nedtrappingen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Har ikke brukt Cipralex selv, men har brukt tilsvarende medikamenter. Jeg tar mine om morgenen, da vet jeg at jeg har gjort det. Har aldri hørt at det spiller noen rolle om de tas i forbindelse med måltider eller ikke. Tidligere tok jeg en om morgenen og en om ettermiddagen, men da ble det så ofte at jeg glemte den andre fordi det var så mye annet å tenke på i arbeidstiden. Nå skal man ikke kimse av subjektive oppfatninger, føler du at de virker best når du tar dem om kvelden så ta dem om kvelden. Så lenge det i seg selv ikke skaper tvangsrelaterte problemer så er det jo like greit å gjøre som man selv oppfatter at det virker best. Skal du trappe ned så gjør det over flere uker. Men med mindre du har bivirkninger av dem er det egentlig ikke noen grunn til å slutte helt (bortsett fra at de koster litt, selvsagt), og uansett ville jeg ikke sluttet med mindre det er i samråd med legen. Geir Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Bare ta dem? Alt er ikke bare bare. Ser du ikke mellom linjene i det vedkommende skriver? H*n har det jævlig tungt, føler seg helt lost lissom. kanskje Han spør om når han skal ta dem, så da svarte jeg på det. Er det problematisk? Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Bare ta dem? Alt er ikke bare bare. Ser du ikke mellom linjene i det vedkommende skriver? H*n har det jævlig tungt, føler seg helt lost lissom. kanskje Han spør om når han skal ta dem, så da svarte jeg på det. Er det problematisk? zZzzzzZZZZzzzz Endret 13. mai 2010 av battlefield Lenke til kommentar
Belli Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg er ikke noen ekspert på dette området, men jeg er sykepleierstudent, og da har jeg noen gode venner i bøker er det filmdrasjerte 20 mg cipralex du bruker? Ut ifra hva jeg har forstått, skal ikke matinntak ha noe å si for effekten av dette medikamentet, men hvis du føler at de ikke virker optimalt da, så kan du fortsette å ta de på kvelden. Cipralex har en halveringstid på ca 30 timer, så sånn sett skal virkningen være der kontinuerlig, uavhengig av om du tar medikamentet på kvelden eller på dagen(så lenge du tar det hver dag selvfølgelig). Nå vet ikke jeg hvor lenge du har gått på dette medikamentet, men sånn jeg har forstått det bør behandlingen fortsette i minst 6 måneder etter at du føler deg symptomfri, for å vedlikeholde effekten.Hvis du skal avslutte behandlingen bør dosen gradvis reduseres over minst 2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Det var det jeg kunne hjelpe deg med. Som sagt er jeg ingen ekspert innen dette området, og om du vurderer å redusere dosen eller avslutte med cipralex synes jeg du skal diskutere det med legen din. Jeg ønsker deg masse lykke til i alle hverdagens opp- og nedturer. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Jeg er ikke noen ekspert på dette området, men jeg er sykepleierstudent, og da har jeg noen gode venner i bøker er det filmdrasjerte 20 mg cipralex du bruker? Ut ifra hva jeg har forstått, skal ikke matinntak ha noe å si for effekten av dette medikamentet, men hvis du føler at de ikke virker optimalt da, så kan du fortsette å ta de på kvelden. Cipralex har en halveringstid på ca 30 timer, så sånn sett skal virkningen være der kontinuerlig, uavhengig av om du tar medikamentet på kvelden eller på dagen(så lenge du tar det hver dag selvfølgelig). Nå vet ikke jeg hvor lenge du har gått på dette medikamentet, men sånn jeg har forstått det bør behandlingen fortsette i minst 6 måneder etter at du føler deg symptomfri, for å vedlikeholde effekten.Hvis du skal avslutte behandlingen bør dosen gradvis reduseres over minst 2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Det var det jeg kunne hjelpe deg med. Som sagt er jeg ingen ekspert innen dette området, og om du vurderer å redusere dosen eller avslutte med cipralex synes jeg du skal diskutere det med legen din. Jeg ønsker deg masse lykke til i alle hverdagens opp- og nedturer. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte har problemer..Det er jo leit Endret 13. mai 2010 av battlefield Lenke til kommentar
Belli Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg er ikke noen ekspert på dette området, men jeg er sykepleierstudent, og da har jeg noen gode venner i bøker er det filmdrasjerte 20 mg cipralex du bruker? Ut ifra hva jeg har forstått, skal ikke matinntak ha noe å si for effekten av dette medikamentet, men hvis du føler at de ikke virker optimalt da, så kan du fortsette å ta de på kvelden. Cipralex har en halveringstid på ca 30 timer, så sånn sett skal virkningen være der kontinuerlig, uavhengig av om du tar medikamentet på kvelden eller på dagen(så lenge du tar det hver dag selvfølgelig). Nå vet ikke jeg hvor lenge du har gått på dette medikamentet, men sånn jeg har forstått det bør behandlingen fortsette i minst 6 måneder etter at du føler deg symptomfri, for å vedlikeholde effekten.Hvis du skal avslutte behandlingen bør dosen gradvis reduseres over minst 2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Det var det jeg kunne hjelpe deg med. Som sagt er jeg ingen ekspert innen dette området, og om du vurderer å redusere dosen eller avslutte med cipralex synes jeg du skal diskutere det med legen din. Jeg ønsker deg masse lykke til i alle hverdagens opp- og nedturer. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte har problemer..Det er jo leit Var den rettet mot meg? I såfall, hva mente du? Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Ja, Belli. Jeg forstår ikke hvorfor noen har det vanskelig med livene sine. Jeg syns selv livet er ganske fresh og herlig. Det er noe man gjør det til selv:) Endret 14. mai 2010 av battlefield Lenke til kommentar
Belli Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Ja, Belli. Jeg forstår ikke hvorfor noen har det vanskelig med livene sine. Jeg syns selv livet er ganske fresh og herlig. Det er noe man gjør det til selv:) Jeg har respekt for at du ikke har noen forståelse for det å ha det vanskelig i livet (og heller tydeligvis ingen kunnskap om det), men da har du kanskje ikke noe godt grunnlag for å hjelpe trådstarter heller? Da går det fint ann å ikke kommentere i denne tråden, og heller finne på noe annet å gjøre. 3 Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Life is hard. This is news. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Så Belli Bell. Så en humørfylt jente som meg, skal ikke få lov til å komme med tips til trådstartet om å tenke positivt, smile til speilet hver morgen og puste inn og ut dypt, samt telle til til? 1 Lenke til kommentar
Gjest dac Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Så Belli Bell. Så en humørfylt jente som meg, skal ikke få lov til å komme med tips til trådstartet om å tenke positivt, smile til speilet hver morgen og puste inn og ut dypt, samt telle til til? At du er humørfylt er kjempe bra, synest du skal ta deg noen private samtaler med tråstarter, kanskje heller litt mer seriøse enn de at du er ufroståelig til hans problemer. Selv går jeg på cipralex, har bra venner, bra på jobb alt er topp. Men uansett sliter jeg med angst og deperisjoner. Det er ofte ting som kan ligge langt inne og man vet ikke selv hvordan man skal bearbeide dem. Vurderer nå å gå til psykolog, og det er jo faktisk det en må. Går jeg på 10mg nå, var oppe i 15-20 når i de verste tidene. Ikke det at det er så ille, men det er ikke noe kult å gå rundt å være nedenfor/trist. Cipralex gjør det mer nøytral, desverre går det utover glede og sex-livet kan bli preget. Merket det når jeg øker dosen over 10mg, prøvde å trappe ned til 5mg nylig men merket at det var for lite. Er et mysterium hva mine plager skylles. Ikke bra i det hele tatt. Men jeg holder det i sjakk og funker veldig bra i hverdagen nå. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Dac, takk. Hvor får man tak i Cipralex? Må man ha resept fra Lege? Lenke til kommentar
Gjest dac Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Dac, takk. Hvor får man tak i Cipralex? Må man ha resept fra Lege? Man går til legen, og forklarer sin situasjon. Hovedgrunnen til jeg fikk det var pga bivirkningene de ga mot angst. Koster heller ikke så mye når man henter de ut fra apoteket. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Men Dac, hvis man ikke vil gå til legen? Fins det andre måter å få tablettene på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå