Gå til innhold

Fruityloopsaktig program for å kjapt "skisse" rock.

Gaarulf

Anbefalte innlegg

Sikkert udugelig tittel, men det får gå. Har seg sånn at jeg er trommis i ett band og har en del ideer til låter og riff. Dessverre er jeg rimelig tonedøv, så å synge riffene til gitaristene i bandet funker heller dårlig, alt rundt noter, toner, tabs og andre ulumskheter er flere lysår unna min forståelse.

Har sett litt på guitarpro, men det virker som det er ett must å kunne spille gitar etc for å få visualisert (øøh, audialisert?) tankene. Fruityloops og andre sånne programmer ser ut til å ha rimelig enkle måter å plotte inn ting for så å justere til krampa tar deg. Men det virker som om mange av disse er egnet på Techno / Trance og lignende. Så, finnes det noe program som lar meg veldig enkelt "tegne" opp noen streker bortover ei linje slik at jeg kan få gitaristkamerater til å skjønne hva jeg vil? 

tl;dr: Tonedøv trommis uten noen form for forståelse for noter, toner, skalaer, tabs og andre greske begrep leter etter ett barnehagevennlig program til å skisse inn låter og riff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en "tonedøv" produsent av elektronisk musikk, og min erfaring er at det det kommer veldig lite an på verktøyet. Angående DAWs du burde sjekke ut kan jeg jo nevne Sonar. Jeg har aldri brukt det selv (aldri vært noe for meg), men jeg har en del bekjente som bruker det til akustisk musikk.

Jeg tror en sekvenser som Sonar er betraktelig bedre for ditt bruk enn en tracker (-sekvenser-hybrid-greie som det visstnok har blitt iløpet av de siste åra). Det gir deg nok en mye større frihet.

Er ikke Sonar noe for deg har du alltids Cubase som jeg selv bruker. Det er mye av det samme som Cubase, men i en litt annen innpakning og med litt andre funksjoner og medfølgende plugins.

Jeg vet det finnes dedikerte "skisse"-verktøy for ditt bruk, men det er like greit å bruke et verktøy som gjør det enklere for deg å ta det videre fra skisse og også gir deg større friheter.

Edit: Kan jo også nevne norske EnergyXT, Studio One, og naturligvis REAPER som i teorien er gratis (hvis du greier å leve med litt masing om kjøp) og har plugins av meget god kvalitet.

Du må rett og slett prøve demoer og se hva som passer deg og din måte og jobbe på.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

helt ærlig, så tror jeg faktisk ett billig keyboard på en leketøysbutikk funker vel så bra. Høres kansje dumt ut, men det hjelper veldig å ha litt effekter sammen med opptaksmuligheter. Noe de fleste keyboard vil gi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...