Gå til innhold

Hvorfor koster det en student 340 kr å ta toget fra Stavanger til Krsand når vi har global oppvarming på gang?

Anbefalte innlegg

Greit nok å redusere togpriser, men det blir ikke billigere å drive tog av den grunn. Da må det bare tas inn via skatt/avgifter i stedet, for NOEN er nødt til å betale. Lavere togpris + høyere skatt? Det ville du nok likt nå som du er student, men når du begynner å jobbe, tipper jeg du ikke er så fornøyd med det lenger. Alternativt kan man ta bevilgninger fra noe annet, f.eks. skole, politi, sykehus osv., og gitt til jernbanen for å finansiere lavere priser. Kanskje vi skal kutte lønningene til alle som jobber med jernbane?

Kort sagt: Hvem skal ta regningen for lavere billettpriser?

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Blir nesten som å spørre hvorfor ungdommer i Norge må betale 20,- for en halvliter Cola mens ungdommer andre steder i verden ikke en gang har mat nok! ;-)

Når ble Finnmark en del av den tredje verden?

Den gangen finnmarkinger fikk skattelettelser for å holde seg i Finnmark (og andre utkantstrøk) mens vi her sør må betale ekstra for at de skal holde seg der?  ;)

Distriksutjevning heter det visst, men har blitt mindre av det også i disse fattige tider  ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vis man ikke kjøper billett like før, eller er i høysesong, så har jeg aldri hat problem med å få minipris. Og da er det ikke så ille pris. Spørs om man tjener så mye tid tog/buss, igomed togstasjonene er mye mer sentralt enn hva flyplassene er, også må man møte en time før osv til fly. Men på lengre avstander er nok fly raskere ja.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle hadde jeg spart ca 500 kr med å ta tog (minipris hos NSB). Dette hadde kostet meg 10 timer mer i reisetid, altså 50 kroner timen. Ved å velge fly får jeg både frokost og kaffe, mens med tog får jeg ikke en gang en kopp kaffe. Hvis jeg vil sitte godt de 13 timene turen tar, må jeg punge ut 90 kroner hver vei, og skal man ha internettilgang (noe man nesten må ha på en så lang tur), blir plutselig prisen på tog, lik flybilletten.

Det er noe mektig galt med togtilbudet i landet vårt.

Lenke til kommentar

Blir nesten som å spørre hvorfor ungdommer i Norge må betale 20,- for en halvliter Cola mens ungdommer andre steder i verden ikke en gang har mat nok! ;-)

Når ble Finnmark en del av den tredje verden?

Den gangen finnmarkinger fikk skattelettelser for å holde seg i Finnmark (og andre utkantstrøk) mens vi her sør må betale ekstra for at de skal holde seg der?  ;)

Distriksutjevning heter det visst, men har blitt mindre av det også i disse fattige tider  ;)

Off-topic: At det enda finnes folk der ute som ikke er opplyst over situasjonen vi har idag. Bevilgninger til Finnmark er meget lavt, selv om Finnmark med mange andre fylker "spyr" penger i statskassa i tjukkeste Oslo der de smeltes til asfalt og opera-tak. Sier ikke noe mer om dette.

On-topic: Dersom man er litt seint ute å bestille flybillett fra Tromsø-Finnmark må man ut med 2500 kr for en 7-13 timers reise som normalt skal ta 45 min. Helt horrible at man skal bli ribbet på den måten i verdens rikeste land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Hvilken strekning skal du reise? 13 timer på tog, Stavanger - Trondheim?

Ved å velge fly må du reise til nærmeste flyplass, sjekke inn en stund i forveien, betale for parkering av bil/evt sette km på andre sin bil / ta flybuss /flytog. Sist jeg fløy (i fjor høst) var det avhengig av hvem jeg fløy med om jeg fikk avis og kaffe.

Ved å velge tog må du til nærmeste stasjon for regionaltog - gjennom samme regla som over. Forskjellen ligger i at det er flere regionale jernbanestasjoner enn Flyplasser, så de er mer tilgjengelige(eller ihvertfall nærmere) for norges befolkning. Det beste argumentet med komfort på NSB er at de færreste kjøper de, sånn at du får fred og ro :)

Vet ikke hvordan du kom frem til at man må ha internetttilgang på 13 timer, eller hvordan du kom frem til prisen på tog lik flybillett :) La du til en månedspris på mobilt nettverk?

I mitt tilfelle når jeg reiser fra Bergen og hjem til østlandet (lander på Gardermoen) - Tog: 5t 50 min - går på stasjonen i Bergen og av 3 km hjemmefra. 199,- henting av forelder - 5 min for å hente - 5 min for å komme seg hjem.

Fly: Flybuss(80kr - 40 min) - innsjekk 1 t i forkant - flytid 50 min - hente bagasje (i gjennomsnitt 20 min) - ta tog fra Gardermoen , enten flytog(1t - 125) eller lokaltog (1t 15 min - 137kr!!) - ender opp 15 km hjemmefra. Henting av forelder - 20 min biltur for å hente meg, 20 min biltur for komme s eg hjem

Tid tog: 6t

Pris tog: 199

Tid fly: 4t 20 (40 + 60 + 50 + 20 + 60 + 20)

Pris fly: 504kr (80 kr + 299(ish. det varierer noe) + 125kr)

så jeg sparer da altså 305 kr - på 1t 40 min lenger reisevei - som er bedre for miljøet. :)

Lenke til kommentar

Tro meg, prisen blir nesten lik. Har inkludert flybuss und so weiter. Reiser nesten alltid med SAS, da de gir deg den kopp kaffeen jeg trenger :p (også inkl. frokost og bagasje). Mobilt bredbånd har jeg, som mange andre, ikke. Du har et poeng med at man må være tidligere ute med fly, men man har til gjengjeld mange flere avganger å velge mellom.

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Jeg bor i trondheim og har familie i oslo. Det er ofte billigere for meg å fly enn å ta tog, hvis jeg ikke bestiller i god tid i forveien. Staten idag vil bare ha mest mulig penger. De bryr seg ikke om miljø.

Endret av Crimar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

er ikke det det handler om daaaah. greia er at det er mye billigere å kjøre bil i lengden. og det forurenser mer.

og jeg har ikke fått billett til til bergen for 199 kr før... aldri... selv om jeg har bestilt i god tid på forhånd.... teit.

Lenke til kommentar

No er dem fleste enig at tog tilbudet i Norge er ikke særlig bra. Har god erfaring med tog siden jeg har reist som pendler med tog snart et års tid. Toget er ofte forsinket med 5 min osv. Den verste jeg har opplevd var da jeg skulle ta tog fra Voss til Bergen reisen vart forsinket med 6 1/2 time. Hva for jeg igjen av NSB? 24,50 kr.

Kjører toget mellom Oslo - Bergen produsere den faktisk mer energi en den bruke, det som gjør torgprisene svært høge har mer med all den offentlige ordningene ansatte har i NSB og mangel på vedlikehold.

Nei, denne jernbanen faller ned. Ser jeg på vognene vi har arvet fra Østlandet er da gamle vogner som vart brukt i Oslo på 60-70 tallet! Nei det er på tide å investere i jernbanen og få ordnet alle dem offentlige ordinger slik den stillest på nesten lik linje som private selskap

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjører toget mellom Oslo - Bergen produsere den faktisk mer energi en den bruke,
Her har tydeligvis noen gått på en skikkelig skrøne.

Toget starter og stopper ca. 10 meter over havet. Om man skulle klare deg med null eller negativt energibruk ligger det ann til mange nye nobelpriser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836
Kjører toget mellom Oslo - Bergen produsere den faktisk mer energi en den bruke,
Her har tydeligvis noen gått på en skikkelig skrøne.

Toget starter og stopper ca. 10 meter over havet. Om man skulle klare deg med null eller negativt energibruk ligger det ann til mange nye nobelpriser.

Start: (ca)4 meter over havet, stopp (ca)4 meter over havet. :)

Men det forandrer ikke faktumet at jerbanen som en energikilde er dårlig butikk.

Forøvrig så gjorde jeg nå, 07:50 08.06.2010, ett søk på nsb.no etter billetter:

320,- 299,-(Minipris) ons09. jun 06:03 09:02 2 t 59 min - Vis detaljer

320,- 199,-(Minipris) ons09. jun 09:03 12:05 3 t 2 min - Vis detaljer

Så at minipris 199 er utilgjengelig er bløff, her kan du få det i morgen - og ser også at det ikke koster 340 kr å ta toget til kristiansand, hvis du planlegger reisen litt på forhånd, slik som du må hvis du skal fly.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...