Gå til innhold

Hvorfor koster det en student 340 kr å ta toget fra Stavanger til Krsand når vi har global oppvarming på gang?


Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle dager skal jeg betale 340 kr for å ta toget fra Stavanger til Krsand?

 

Altså, hvorfor er det billigerer å fly på visse strekninger, enn å ta toget?

 

Hvorfor i alle dager vil folk ta toget hvis det er det dyreste transportalternativet fra a-b?

 

Hvorfor har NSB monopol i Norge?

 

Hvorfor har ikke regjeringen gjort tiltak for å redusere disse latterlige prisene du må betale for å ta toget?

 

Er det muligheter for at vi kan få ett bedre togalternativ i fremtiden? Kan umulig være gunstig for meg som borger i det norske land at NSB har monopol slik som i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det været? jeg ser mange slike sutretråder for tiden *spøk*

 

Ja, det er en skam at det er slik, vi burde alle skamme oss for at vi daglig blir voldtatt både den ene og andre veien, hvor skal det hele ende? man burde jo belønnes for å reise kollektivt, ikke straffet.

Endret av Dalfararen
Lenke til kommentar

Som du selv sa, NSB har monopol, mens flytrafikken er konkurranseutsatt. Jeg synes ikke 340 kroner er for dyrt, problemet er vel heller at det er blitt alt for billig å fly.

Det bor skrekkelig få mennesker i Norge, og da jernbanen ble bygget ut var vi i tillegg ikke spesielt rike. Det ville vært umulig på ren kommersiell basis. Det fantes ikke nok passasjerer til at flere selskaper skulle kunne konkurrere om dem. Derfor tro staten til som støttehjul, som de har gjort i mange andre tilfeller. Problemet er at ulempene dette medfører henger igjen i en tid hvor det begynner å bli mulig å gjøre ting annerledes. Dessuten er det ingen enkel sak å oppheve et monopol.

Lenke til kommentar

I Norge bor det 15 personer per kvadratkilometer. Nederlands tall er 402,5. Ganger du vår befolkningstetthet med seg selv er du fremdeles bare litt over halvveis. Klart det er et helt annet kundegrunnlag.

 

Men vi er mye rikere på papiret, dessuten selger vi olje, gass og strøm som bare f.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gir ikke mening å si "vi" på den måten her. De som selger olje og gass er ikke de samme som driver tog. Selv om BNP/innb. her til lands er atskillig høyere enn i Nederland, er det mange ganger flere folk som skal fraktes mye kortere.

 

Uansett trenger vi ikke å være særlig nøyaktige for å skjønne at forutsetningene for å drive butikk her til lands skiller seg fra andre steder vi kanskje er litt for glade i å sammenligne oss med.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det koste en ungdom 2500 å fly fra finnmark til Oslo t/r? Det er ganske greit urettferdig, men sånn er livet. Det er bare å finne seg i at de som bor nærmest sentrum av Oslo får alt billigere - unntatt parkering, bomringepenger og hus. Til gjengjeld får de gjennomsnittlig høyere lønn som dekker dette, mens de i utkantstrøk får lavere skatt som kompensasjon for lavere lønn. (...Men bruker en del av dette på å fyre i 11,5 mnd av året til høye strømpriser).

 

Alt i alt tror jeg man kommer ca likt ut. Sørpå sitter dessuten folk så mye i bilkø og venter på tog at man kanskje får bedre utnyttelse av fritida si om man bor i distriktene?

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det koste en ungdom 2500 å fly fra finnmark til Oslo t/r? Det er ganske greit urettferdig, men sånn er livet. Det er bare å finne seg i at de som bor nærmest sentrum av Oslo får alt billigere - unntatt parkering, bomringepenger og hus. Til gjengjeld får de gjennomsnittlig høyere lønn som dekker dette, mens de i utkantstrøk får lavere skatt som kompensasjon for lavere lønn. (...Men bruker en del av dette på å fyre i 11,5 mnd av året til høye strømpriser).

 

Alt i alt tror jeg man kommer ca likt ut. Sørpå sitter dessuten folk så mye i bilkø og venter på tog at man kanskje får bedre utnyttelse av fritida si om man bor i distriktene?

Blir nesten som å spørre hvorfor ungdommer i Norge må betale 20,- for en halvliter Cola mens ungdommer andre steder i verden ikke en gang har mat nok! ;-)

 

Dessuten koster det vel omtrent like mye om en fra Oslo vil reise til Finnmark og hjem igjen?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...