Gå til innhold

Skille stat og kirke?

108 stemmer

1. 1. Burde vi skille stat og kirke?

• JA!
      100
    • Nei
      6
    • Veit ikke
      2

Anbefalte innlegg

Religions frihet my ass!

Er vel ikke annet å si.... Mon tro om de statsrådene som sitter der i dag "bekjenner" seg som kristne...

Er kongen egentlig ateist? Han må jo ihvertfall late som han er kristen, da det står nedfelt i loven... Igjen, religions friheten er ikke verdt fem sure sild hvis den ikke også gjelder for frihet FRA religion...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er de gode argumentene for å skille stat og kirke?

I mine øyne er det viktig å fjerne den statlige innflytelsen over kirken. Hvor ligger logikken i at statsråden og co skal bestemme om homofile og kvinnelige prester skal tillates? Er det statsråden og co som skal utnevne biskoper? Om den norske kirke skal overleve(For mange er dette faktisk viktig) så har vel staten ingenting de skulle sagt. Dette er tross alt religion. Eller siden det er en statsreligion så kan statsråden bestemme at Jesus fra nå av skal kalles Odin?

Innflytelse den andre veien er dessuten ikke eksisterende. Eller eksisterer det eksempler hvor sentrale personer innenfor den norske kirke har stått bak radikale negative endringer i det norske samfunnet?

Pengesluk? Sikkert.

Får ikke andre livsynorganisasjoner tilsvarende beløp? Jo.

Er det DNK sin feil at nordmenn flest er for tjukke i hue til å melde seg ut av statskirka? Nei!

Er det mange ateister som er kritisk til statsreligion men fremdeles medlemmer av DNK? Ja

Er noen av dem i denne tråden? Godt mulig.

Før var jeg veldig imot dette stat og kirke greiene. Nå driter jeg egentlig i det siden det er et håpløst problem som ikke lar seg løse. Dessuten finnes det mange viktgere ting som bør endres på og statskirka gjør per dags dato ingen skade.

Skilles stat og kirke er det derimot en fare for at kirken vil mobilisere og man vil faktisk se at den gjør en skade på samfunnet. Se på det som en konkurranseutsatt bedrift. For å kapre nye kunder(religiøse) kreves kreativitet og nyskaping. Er dette ønskelig?

Lenke til kommentar

Hvorfor melder kirken deg inn igjen etter at du har meldt deg ut? Har selv meldt meg ut to ganger, da jeg var så uheldig å flytte og derfor ble meldt inn igjen...

Hvorfor trenger vi statelig ansatte trollmenn til å videreformidler løse påstander, dogmer og unaturlige "synder" til folk når vi ikke trenger dette?

Det er godt mulig at kirken blir mega radikal med det samme skillsmissen med staten er klar og vet du hva? Det er bare bra om de hadde blitt super radikale fanatister for det ville med enda større tydelighet ha vist folk hva for en klubb dette er! Jeg tror ikke at de vil bli noe værre en i dag, for det tørr de rett og slett ikke. Trenden i samfunnet er dreid mer og mer bort fra denne antikke klubben og skal de i det hele tatt verve medlemmer som ikke er indoktrinert må de finne en middelvei som de aller fleste kan enes om. Eller gå til grunne, noe som er greit det også!

Trenger vi å ha en tro på Tor og Odin i dag? Trenger vi å tro på Zevs, manitou, Ra og horus? Nei, det trenger vi ikke. Trenger vi å tro på den kristne guden, den muslimske guden? Nei, vi kan fint leve uten denne overtroen overhodet. Det eneste som står igjen er dåp, bryllup og begravelser og dette må da staten kunne hoste opp et kontor for syntes jeg og bruke kirkene på et totalt nøytralt grunnlag på grunnlag av tradisjoner. Det vil ihvertfall koste langt mindre enn det gjør i dag og vi vil bli kvitt norges aller største svindere, den norske kirken. (Nå er jeg klar over at de på grunn av tidligere fordeler kan bruke lister for å plukke medlemmene sine der de vil, men det er svindel og medlems juks uansett.)

Vi trenger et sted å grav legges og et sted å gifte oss og kanskje døpes (selv om jeg ikke ser nytten i det å døpes...) men alt det andre klarer vi oss fint uten, så kan de som vil være i den klubben være det på frivillig basis og ikke tvangsinnmeldes slik som nå.

Ellers har du rett i at det er ateister her som står i stats kirken og til de vil jeg bare si en ting: Meld dere ut omgående!

HIT og meld deg ut med det samme. Den eneste grunnen til at de ateistene står der er antagelig kirkens regel om at en av de som skal gifte seg i kirken må være innmeldt i DNK... Igjen et gammelt fortrinn som henger igjen, da det er det norske folket som eier kirkene, ikke de få kristne som er igjen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
HIT og meld deg ut med det samme. Den eneste grunnen til at de ateistene står der er antagelig kirkens regel om at en av de som skal gifte seg i kirken må være innmeldt i DNK... Igjen et gammelt fortrinn som henger igjen, da det er det norske folket som eier kirkene, ikke de få kristne som er igjen...

Her treffer du spiker`n, det er min eneste grunn til å ikke melde meg ut.

Jeg trykker på linken så fort jeg får ut fingern og får gifta meg :)

Jeg betaler jo "medlemsavgift" så jeg syns kravet om medlemsskap blir tragisk.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det kan godt være kirker osv, men ikke en statskirke som man er meldt inn når man blir døpt!

For ikke å si når man blir født:

Fritanke.no, sep. 2009

Fra artikkelen:

Kirken registrerer automatisk alle nyfødte i Norge som tilhørige, hvis minst en av foreldrene er medlem. Dette gjøres uten at foreldrene får beskjed på noen måte. De tilhørige regnes som fullverdige medlemmer i all statistikk.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Kirken registrerer automatisk alle nyfødte i Norge som ”tilhørige”, hvis minst en av foreldrene er medlem. Dette gjøres uten at foreldrene får beskjed på noen måte. De ”tilhørige” regnes som fullverdige medlemmer i all statistikk.

Er ikke DETTE medlems jusk så vet ikke jeg hva som er det....

Er til å bli kvalm av! Lurer på hva fanklubben til jesus hadde sagt hadde de blitt meldt inn i fanklubben til allah eller automatisk inn i HEF... Da hadde nok snakke tøyet deres fått en annen pip tenker jeg....

Lenke til kommentar

Jeg er selv kristen, jeg går ofte i kirken. Jeg må si meg enig med de fleste i at staten og kirken burde separeres. Jeg sier også at dette gjelder all religion, staten skal ikke støtte moskeer eller synagoger heller.

At vi trenger kirker er det overhodet ingen tvil om, men at ateister må betale for at jeg skal gå i kirken syntes jeg er tull.

Jeg vil uansett påpeke at et hat mot religion slik flere har, er både unødvendig og ignorant. Kristne i Norge utgjør ingen trussel mot noen, faktisk er kristne som oftest meget greie og normale folk som meg og deg.

Men som sagt, jeg støtter separasjon av kirke og stat.

Lenke til kommentar

Selv om kristne antageligvis ikke forstår mitt syn på saken, så mener jeg at en stats-StarWars klubb er like forsvarlig som en statskirke. For meg som ateist er det ikke forskjell på de to, med unntak av at kristne tror det er sant, StarWars fans skulle ønske at det var sant. En kar som nettopp hadde sett "Passion of the Chrst", og ble møtt av en kristen misjonær utenfor kinosalen:

- Nå, hva syntes du? Har du sett lyset, Jesus Kristus, Guds sønn?

- Du er klar over at det der bare var en film?

Over til det politiske, er det noen av de større norske partiene som har noen interesse av å splitte stat og kirke? Heldigvis er kristne i Norge noen "snille dyr", man ser jo hvor galt det kan være i land som Saudi-Arabia hvor religionen styrer staten...

Lenke til kommentar

Jeg er selv kristen, jeg går ofte i kirken. Jeg må si meg enig med de fleste i at staten og kirken burde separeres. Jeg sier også at dette gjelder all religion, staten skal ikke støtte moskeer eller synagoger heller.

At vi trenger kirker er det overhodet ingen tvil om, men at ateister må betale for at jeg skal gå i kirken syntes jeg er tull.

Jeg vil uansett påpeke at et hat mot religion slik flere har, er både unødvendig og ignorant. Kristne i Norge utgjør ingen trussel mot noen, faktisk er kristne som oftest meget greie og normale folk som meg og deg.

Men som sagt, jeg støtter separasjon av kirke og stat.

Jeg er ikke-troende og ganske outspoken mot religion, meg er ikke sikker lenger på om stat og kirke bør separeres... Jeg mente det før.

Høres kanskje litt rart ut, men jeg frykter at menighetene vil måtte jobbe mer aktivt og kynisk for og klare å livnære seg. Trolig vil vi få amerikanske tilstander dersom dette skjer. Er det noe å trakte etter? Jeg er meget i tvil...

Hvorfor trenger vi kirker (gudshus) dersom det ikke finnes en gud? Burde vi ikke først bringe på det rene om påstanden om en gud er sann, før vi hevder at vi må ha egne gudshus for å tilbe denne påståtte guden?

At skeptiske mennesker stiller seg tvilende til mange tusen år gamle historier er ikke det samme som hat. Videre sier du at vi er ignorante... Hva er det vi er ignorante om? Hva er det du tror du vet om din religion som vi ikke-troende vet om? (og mente du noe annet så forklar bedre hva).

Hva kristne lovlydige mennesker i Norge representerer forsvarer ikke at kristen religion og tro i resten av verden. Dere kristne her i kan fint fortsette med å være moralske gode borge slik dere alltid har vært. Man trenger nemlig ikke en gud for å kunne leve som et godt menneske. Og dersom du tenker med deg selv at det er guden din som hindrer deg i å begå umoralske og ulovlige handlinger... Ja, da burde du tygge godt og lenge på den tanken før du svarer her...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke-troende og ganske outspoken mot religion, meg er ikke sikker lenger på om stat og kirke bør separeres... Jeg mente det før.

Høres kanskje litt rart ut, men jeg frykter at menighetene vil måtte jobbe mer aktivt og kynisk for og klare å livnære seg. Trolig vil vi få amerikanske tilstander dersom dette skjer. Er det noe å trakte etter? Jeg er meget i tvil...

Amerikanske tendenser i den norske kirken hadde vært en veldig god forbedring syntes nå jeg. Jeg tror at så lenge kirken ikke svindler mennesker, men heller lever ved frivillige donasjoner fra sine medlemmer burde den få lov til dette. De amerikanske kirkene jeg selv har besøkt driver med matutdeling til fattige og hjemløse på et nivå helt ulikt hva vi ser i Norge i dag, eller ihvertfall etter hva jeg har sett.

Hvorfor trenger vi kirker (gudshus) dersom det ikke finnes en gud? Burde vi ikke først bringe på det rene om påstanden om en gud er sann, før vi hevder at vi må ha egne gudshus for å tilbe denne påståtte guden?

Nå går du så langt som å si at gud ikke finnes, når du selv ikke kan bevise det eller ikke. (vær så snill å ikke bring julenissen eller påskeharen opp i dette) Poenget mitt er jo det at vi som faktisk tror på gud må da få lov til dette, på lik måte vi respekterer dere ateister sine rettigheter til å ikke praktisere noen religion, eller heller at dere fokuserer på evolusjonsteorien.

Dette er en debatt som har gått opp igjennom mange år, og jeg tviler at du er den første til å gå så langt som å si at gud ikke eksisterer.

Ellers vil jeg påpeke det du sier om at vi trenger å komme til enighet om én gud, vell det kan vi da aldri, ettersom at alle religioner har forskjellig tro. Poenget mitt er da at om vi alle tror vår tro er den riktige, kan man aldri vite, samme går for ateisme. Så hvorfor ikke la folk praktisere den tro de skulle ønske?

At skeptiske mennesker stiller seg tvilende til mange tusen år gamle historier er ikke det samme som hat. Videre sier du at vi er ignorante... Hva er det vi er ignorante om? Hva er det du tror du vet om din religion som vi ikke-troende vet om? (og mente du noe annet så forklar bedre hva).

Jeg har intet imot at mennesker stiller seg skeptisk eller tvilende til religion, faktisk har jeg selv vært der. Jeg støtter deg fult ut angående dette. Men når mennesker kommer ut med direkte aggressive kommentarer og sier at om du tror på en religion er du mindre smart enn andre mennesker, det er da man har krysset streken hvor å være skeptisk går over til hat.

Det jeg mener med ignorante, er vell forsåvidt mye det samme, at vi har folk som setter seg inn i debatten men overhodet ikke har noen anelse om hva de debatterer mot.

Hva kristne lovlydige mennesker i Norge representerer forsvarer ikke at kristen religion og tro i resten av verden. Dere kristne her i kan fint fortsette med å være moralske gode borge slik dere alltid har vært. Man trenger nemlig ikke en gud for å kunne leve som et godt menneske. Og dersom du tenker med deg selv at det er guden din som hindrer deg i å begå umoralske og ulovlige handlinger... Ja, da burde du tygge godt og lenge på den tanken før du svarer her...

Jeg er meget enig i hva du sier, jeg har selv mange venner som er meget flott mennesker, blant annet er to av dem satanister, og mange er ateister, jeg har selv opplevd at det kan være mye bedre mennesker utenfor kirken, enn inne i kirken. Jeg tror ikke at gud er den eneste måten å leve noe godt liv på, jeg tror at man fint kan leve gode liv, og at man kan være meget greie mennesker om man så ikke skulle ha noen tro. Poenget mitt er vell som følger, at jeg ikke ser hvordan kristendommen på noen måte retarderer samfunnet vi lever i idag. Mange toppforskere er kristne eller muslimer selv. Tingen er vell bare at jeg tror på gud, og at du ikke gjør det, du er hverken bedre eller dårligere enn meg vell?

Lenke til kommentar

Amerikanske tendenser i den norske kirken hadde vært en veldig god forbedring syntes nå jeg. Jeg tror at så lenge kirken ikke svindler mennesker, men heller lever ved frivillige donasjoner fra sine medlemmer burde den få lov til dette. De amerikanske kirkene jeg selv har besøkt driver med matutdeling til fattige og hjemløse på et nivå helt ulikt hva vi ser i Norge i dag, eller ihvertfall etter hva jeg har sett.

Greit nok. Du får mene det... Det kan hende du har rett i at det er beste løsning...

Nå går du så langt som å si at gud ikke finnes, når du selv ikke kan bevise det eller ikke. (vær så snill å ikke bring julenissen eller påskeharen opp i dette) Poenget mitt er jo det at vi som faktisk tror på gud må da få lov til dette, på lik måte vi respekterer dere ateister sine rettigheter til å ikke praktisere noen religion, eller heller at dere fokuserer på evolusjonsteorien.

Nei jeg sa aldri det! Jeg sa at det for meg ikke er bevist at det finnes en gud. Hvorfor skal vi ikke-troende akseptere at samfunnet bruker resurser på noe som trolig kun er en menneskeskapt gammel myte?

Evolusjon er ikke noe jeg trenger å tenke på nei. Jeg forstår hvordan evolusjon fungerer i grove trekk og jeg vet at kunnskapen om denne daglig redder tusenvis av mennesker jorden rundt. Det holder lenge føler jeg.

Tenker jeg mye på evolusjon? - NEI.

Følere jeg at jeg burde det? - NEI

Krever evolusjonsteorien at jeg tenker mye på den? - NEI

Lover evolusjonsteorien meg noe jeg ikke kan etterprøve? - NEI

Har evolusjonsteorien et ris bak speilet som vil straffe meg dersom jeg ikke tror på den? - Nei

Truer evolusjonsteorien meg med mengder med lidelser dersom jeg ikke tror på den? - NEI

Lover evolusjonsteorien meg et liv etter døden? - NEI

Så hvorfor skulle jeg da fokusere på evolusjon/evolusjonsteorien? Jeg har da andre ting å gjøre...

Dette er en debatt som har gått opp igjennom mange år, og jeg tviler at du er den første til å gå så langt som å si at gud ikke eksisterer.

Ellers vil jeg påpeke det du sier om at vi trenger å komme til enighet om én gud, vell det kan vi da aldri, ettersom at alle religioner har forskjellig tro. Poenget mitt er da at om vi alle tror vår tro er den riktige, kan man aldri vite, samme går for ateisme. Så hvorfor ikke la folk praktisere den tro de skulle ønske?

Hvor sa jeg at vi trenger å komme til enighet om en gud?

Jeg er ikke enig i en eneste av de gudene jeg har fått beskrevet så langt i mitt voksne liv. Jeg ser ikke behovet for å komme til enighet om en gud... Det jeg ser behovet for at de troende faktisk beviser hvilken gud som er sann! Inntil da vil ikke jeg velge noen av gudenes side!!!

Folk får tro hva de vil så lenge de ikke bryter menneskerettigheter og lover. Ikke forsøk og spor av diskusjonen takk.

Jeg har intet imot at mennesker stiller seg skeptisk eller tvilende til religion, faktisk har jeg selv vært der. Jeg støtter deg fult ut angående dette. Men når mennesker kommer ut med direkte aggressive kommentarer og sier at om du tror på en religion er du mindre smart enn andre mennesker, det er da man har krysset streken hvor å være skeptisk går over til hat.

Jeg har ikke fulgt med i tråden så nøye at jeg har fått med meg dette, men det vil jo uansett kun bli et personangrep og ikke et "hat mot religion" slik du sa i post nr 49. Vi holder personangrep utenfor inntil det faktisk blir et relevant tema.

Det jeg mener med ignorante, er vell forsåvidt mye det samme, at vi har folk som setter seg inn i debatten men overhodet ikke har noen anelse om hva de debatterer mot.

Det finnes ignorante i alle leirer ser det ut for. At det dukker opp ignorante ikke-troende i en diskusjon kommer ikke som en bombe. Men la oss heller diskutere med og opplyse disse ignorante da i stedet for surmule om det...

Jeg er meget enig i hva du sier, jeg har selv mange venner som er meget flott mennesker, blant annet er to av dem satanister, og mange er ateister, jeg har selv opplevd at det kan være mye bedre mennesker utenfor kirken, enn inne i kirken. Jeg tror ikke at gud er den eneste måten å leve noe godt liv på, jeg tror at man fint kan leve gode liv, og at man kan være meget greie mennesker om man så ikke skulle ha noen tro. Poenget mitt er vell som følger, at jeg ikke ser hvordan kristendommen på noen måte retarderer samfunnet vi lever i idag. Mange toppforskere er kristne eller muslimer selv. Tingen er vell bare at jeg tror på gud, og at du ikke gjør det, du er hverken bedre eller dårligere enn meg vell?

Ja, vi er mye enige her :) Måten man lever på i forhold til andre mennesker og i forhold til samfunnets lover og regler avgjør om du er et godt menneske eller ikke. Livssynet behøver ikke innvirke negativt i forhold til dette, men det kan det.

At ikke du vil se at kristendommen er skadelig for det opplyste samfunn overrasker egentlig ikke. Det er derfor du fortsatt klarer å beholde troen.

Skal vi diskutere hva som er skadelig med Norsk kristendom burde vi vel først få på det rene hva som er så bra med kristendommen. (start gjerne en ny tråd slik at vi ikke går mer OT)

Forøvrig aner jeg ikke hva satanisme går ut på, men jeg tipper det er like lite fordelaktig for samfunnet som andre fikse idèer er.

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg lurer på hva som ville skjedd hvis noen faktisk prøvde å sette sammen en regjering hvor under halvparten er medlem av Statskirken. Er det en sak som kunne bli tatt videre i en internasjonal domstol, hvis det ble nektet for?

Edit: Kanskje ikke særlig relevant, siden det ser ut til at det kravet skal fjernes. Noen som har sett en mer oppdatert artikkel enn denne rundt det?

http://www.fritanke.no/NYHETER/2008/enighet_om_statskirken/

Edit2: Dette punktet liker jeg svært dårlig.

# Statens plikt til å støtte alle tros- og livssynssamfunn grunnlovsfestes

Hvorfor skal dette være i statens interesse? Hvor er paragrafen som sier at staten skal støtte forskning og utdanning?

Og hva menes med dette?

# Den norske kirkes særstatus som "folkekirke" grunnlovsfestes.
Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kan faktisk forstå det du nevner Grønås.

Kirken er de kristnes organisasjon, og burde følge deres egne moralske og etiske normer. Hvis homofile vil gifte seg i kirker, kan de heller lage sin egen trosretning som ikke diskriminerer dem.

Jeg kan allikevel ikke forstå hvorfor homofile i det hele tatt ønsker at et trossamfunn som betrakter dem som syndere skal innvie dem i en "hellig" seremoni.

Hadde jeg vært homse, ville jeg i alle fall ikke assosiert meg selv med kirken, men det får være de om det..

Slik systemet er i dag, hvor staten styrer kirken, ser jeg ikke at noen av partene, sekulære eller DNK, vil bli fornøyde.

Religion bør være et personlig anliggende hvor staten ikke har noe å si, og likeså bør ikke religion ha noe å si for hvordan vi styrer staten.

Jeg kan ikke annet enn å be alle som leser denne tråden om å skrive til sine folkevalgte (jeg finner mine via facebook), og fortelle dem sin mening. Om alle bare holder kjeft og ikke gidder engasjere seg kommer vi ingen vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...