Merko Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Hei. Jeg kom over en side som selger våpen modeller. Det er modeller som er nesten identiske som ekte våpner. Jeg leker meg med litt filminspilling på hobbybasis, så tenkte jeg skulle lage en liten scene med et våpen som er ekte ut. Alt skjer på privat\lukket område. Man må vel ha tilatelse av politiet om man skal bruke våpen lignende gjenstander om man filmer ute i offentlighet, men som sagt dette er på privat området, må man be om tilatelse da også? Noen som kan regelverket i farta? Man får jo kjøpt greie modeller av våpner på feks Teknikmagasinet, men de føles litt "billige". Regner med at jeg må rote litt i regelverket selv før jeg finner svar, men om noen vet noe angående dette, så setter jeg pris på svar! Edit: slenger med noe tekst fra de som selger om dette skulle bety noe. Blowback Model Guns are full size working high detailed replicas. Sometimes referred to as shell ejecting blank fire replicas because they load, cycle and eject a `spent` round just like a real gun does. These type of replicas are ideal for collector, enthusiast, re-enactors or training/ instruction purposes as every replicas functions and most fieldstrips exactly like the real thing. Most model gun replicas work, function and operate EXACTLY like the real thing (except they do not fire a forward projectile) which makes them completely safe to use and own. No license is required to purchase or own. These are like the type of replicas seen in movies which looks like real bullets are being fired, with shells ejecting flying through the air, barrel smoke, everything you get from a real gun in action except no forward projectile is fired which makes them completely safe. Endret 12. mai 2010 av Merko. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Uansett om du filmer på privat eller offentlig område så kan det være lurt å ta en telefon til politiet å si i fra. Da slipper man full uttrykking med maskinpistol og skuddsikkervest hvis noen skulle ringe inn. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Uansett om du filmer på privat eller offentlig område så kan det være lurt å ta en telefon til politiet å si i fra. Da slipper man full uttrykking med maskinpistol og skuddsikkervest hvis noen skulle ringe inn. Jepp, sant det. Men dette er var mere steder hvor ingen andre personer er. Feks hjemme i stua\kjelleren. Lyd\effekter blir lagt på etterpå ved hjelp av filmredigering. Men tar poenget ditt Nå vil jeg først vite om det er lovlig med sånt. Vil ikke bestille noe, så finne ut at det er strengt ulovlig Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Lovlig å importere våpenkopi ja, så lenge det ikke er snakk om ekte våpen. (eller er forbudt i våpenloven). Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Lovlig å importere våpenkopi ja, så lenge det ikke er snakk om ekte våpen. (eller er forbudt i våpenloven). Ok takk for svar Men sjekk ut det filmklippet under http://ingame.name/files/pangpang.flv Det er samme våpner jeg vil impotere. Det er ikke noe projektil eller noe fra de kulene, kunn lyd + effekt. Mener du det er forsatt like lovlig? hehe. Takk Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hvorfor ikke bare kjøpe skambillige softguns og legg til røyk/tomhylser i post-produksjon? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Hvorfor ikke bare kjøpe skambillige softguns og legg til røyk/tomhylser i post-produksjon? Fordi skambillige softguns ser ikke på langt nær ekte ut. Kanskje om du står 50 meter ifra kameraet, men det er ikke tilfellet her. Så lenge det som står over er lovlig, ser jeg ikke poenget med og få for noe jalla i forhold til hva jeg egentlig kan bruke Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hold deg til privat sted, men tror ikke noen ville reagert når det kommer en med kamera og filmer at du trykker på triggeren uten noe lyd og han kaster seg ned. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jepp, sant det. Men dette er var mere steder hvor ingen andre personer er. Feks hjemme i stua\kjelleren. Lyd\effekter blir lagt på etterpå ved hjelp av filmredigering. Men tar poenget ditt Tenkte berre å kommentere at sjølv om du filmer i ein privat heim så er det utrulig kva naboar og forbipasserande kan klare å få med seg. Er mange som ringer politiet om dei ser ein person med ein våpenliknande gjenstand i vinduet. Eller så trur eg det er denne lova frå straffelova som er mest gjeldande (sjølv om det av ein eller anna grunn står at den ikkje er i kraft): § 187. Falsk alarm Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved en uriktig melding, et ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller grovt uaktsomt volder a) utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller forsvaret, b) utrykning som skjer etter anmodning fra en hovedredningssentral eller lokal redningssentral, c) sammenstimling av eller skrekk blant et større antall mennesker. På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å fremkalle frykt for noens liv eller helse eller forstyrre den alminnelige ro og orden. Ikke i kraft. Eller er det feil og anta at det å gjere ei handling som "tvinger" ein tredjeperson til å ringe inn falsk melding i den tru at det er ein reel situasjon, er det samme som å sjølv ringe inn falsk melding? Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Hvorfor ikke bare kjøpe skambillige softguns og legg til røyk/tomhylser i post-produksjon? Fordi skambillige softguns ser ikke på langt nær ekte ut. De dyre ser ekte ut, det skal jeg love deg . Youtube: Endret 14. juni 2010 av Svedge Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Her var det prat om billige softgun... Lenke til kommentar
Izor Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Jepp, sant det. Men dette er var mere steder hvor ingen andre personer er. Feks hjemme i stua\kjelleren. Lyd\effekter blir lagt på etterpå ved hjelp av filmredigering. Men tar poenget ditt Tenkte berre å kommentere at sjølv om du filmer i ein privat heim så er det utrulig kva naboar og forbipasserande kan klare å få med seg. Er mange som ringer politiet om dei ser ein person med ein våpenliknande gjenstand i vinduet. Eller så trur eg det er denne lova frå straffelova som er mest gjeldande (sjølv om det av ein eller anna grunn står at den ikkje er i kraft): § 187. Falsk alarm Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved en uriktig melding, et ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller grovt uaktsomt volder a) utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller forsvaret, b) utrykning som skjer etter anmodning fra en hovedredningssentral eller lokal redningssentral, c) sammenstimling av eller skrekk blant et større antall mennesker. På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å fremkalle frykt for noens liv eller helse eller forstyrre den alminnelige ro og orden. Ikke i kraft. Eller er det feil og anta at det å gjere ei handling som "tvinger" ein tredjeperson til å ringe inn falsk melding i den tru at det er ein reel situasjon, er det samme som å sjølv ringe inn falsk melding? Tviler sterkt på at man kan bli dømdt for nevnte situasjon på bakgrunn av denne loven. Men det finnes helt sikkert andre lover som tar for seg dette området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå