Gå til innhold

Trenger guide til kjøp av PC-deler; bygger selv

Anbefalte innlegg

Første post på forumet, hei.

Min gamle (6 år!!) stasjonære PC har begynt å skrante. En eller annen vifte bråker når den starter, blåskjerm kommer i perioder (som før, men oftere nå).. Anyway. Jeg hadde tenkt å kjøpe GTA 4. Men... Sånn som PC-en er nå kommer den til å knele fulstendig, tipper jeg.

Her er en liten handleliste som jeg har på komplett:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

ASUS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "CuCore", DVI-I, native-HDMI, HDCP

Chieftec A-135 Series 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte

Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket-AM3 AMD 770+SB710, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 6Gb/s, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

Noen kommentarer? Fungerer disse delene sammen? Har tatt med en liten liste under her også.

Hva skal maskinen brukes til?

- Endel spill (ikke de aller nyeste, men må kunne kjøre Second Life, GTA 4 og eldre)

- Bildebehandling

- Skriving av brev

Prisantydning: Maks kr 7000 (lavere er ønskelig, listen over er ca. 5000)

Skal maskinen overklokkes: Nei

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Åpen for begge

Er det deler du vet du ikke trenger?

- Kabinett

- Skjerm, tastatur, mus

- Har harddisk fra før, men vet ikke om jeg bør kjøpe ny når jeg likevel kjøper ny PC

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer: Nei

Prisen: Ser at jeg har 2000 å gå på. Kom gjerne med tips til andre skjermkort etc.

Endret av overtoast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theiz For The Win! Du skjønner hva jeg mener..

Kabinett?

Nja, jeg tror jeg skjønner hva du mener: "Nei, 400W er ikke nok." Riktig? :)

Kabinett? Neh, jeg tenkte å bare ha delene utover bordet her. :p Selvfølgelig har jeg kabinett! :D

Lenke til kommentar

Takker for tipset.

Kom på noe mer: Jeg har en 400W strømforsyning fra før. Den er også 6 år gammel. Vil det være nok til å drive boksen Theiz har foreslått?

Må... lære... mer... om... hardware...

400w er nok litt knapt :/ 650w er fint men du kan også gå for en 750w eller 850w da du ofte beholder en psu igjennom flere oppgraderinger. anbefaler sterkt en corsair tx (eller hx om du vil ha modulær)

Endret av Theiz
Lenke til kommentar

AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 AMD 890GX+SB850, ATX, DDR3 , 6xSATA 6Gb, USB3.0, HDMI, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.65V, for Intel and AMD, 240pin

Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte

HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 iCooler V PCI-Express 2.0, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort, HDCP

Skjermkort fra HIS, siden det fra ASUS var tomt, og en ubekreftet dato ut i juni. Kortet anbefales i hw.no sin test, så.. Trenger ikke si mer.

Takk for hjelpen!

Endret av overtoast
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...