Superwoman1 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ok, fortsetter på del 2. Føler at innlegget ble så langt 3a) (12C5) = 792 b) Jeg tok 2^7 = 128, men tror det skulle være 2*7= 14 isstedenfor c) Her tok jeg (1/3)^5.. Altså 1/243.. Tror det er feil det også :S b) Hvordan markerte dere v(1) og a(1)? Jeg tegnet vektorer jeg, og v(1)= (3,1), mens a(1) var (6,0) eller no.. Hvordan gjorde dere det? 4c) Hvor v(t) er parallell med y-asken.. Svaret mitt ble i punkt (0,1).. Noen som fikk det samme :S 5b) Koordinatene til Q = (-8,-2) eller (-2,-8) eller no.. 5c) Klarte ikke!! Oppgave 6) Gikk greit... Oppg. 7a) Hvordan viste dere at det var delelig med de ulike verdiene av n? Jeg satte inn de n-verdiene, og delte med 3, og fordi at det ble et helt tall, skrev jeg at nå er det kontrollert.. Stemmer dette? :S b) Denne klarte jeg rett og slett ikke. Eller jeg tok (2n-1)* (2n+1), også regnet jeg ut. Men det er jo feil, for dette skulle jeg jo BEVISE.. :S c) Her ble det bare masse rabling og tull.. Noen som vil fortelle hva de skrev her? d) Det samme her også. Noen som vil fortelle? Sorry, hvis dette ble et rotete innlegg, men vil bare bli FERDIG med eksamen nå. Så fint m noen kunne sammenlignet, også svart.. Da får jeg i såfall puste ut (8x-12)e^(x^2-3x) Håper jeg.Hehehe, husker nok oppgaven feil. hvordan var den opprinnelig skrevet? Oppgaven var: Deriver funksjonen: 4ex^2-3x Lenke til kommentar
Superwoman1 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) . Siste på oppgave 2: JAAAA.. Da klarte jeg den da!! Jippi!! Endret 27. mai 2010 av Superwoman1 Lenke til kommentar
Superwoman1 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ingen flere som vil sammenligne? Lenke til kommentar
Hvordangaardet Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Er det noen som vil vise hvordan de løste disse: Oppgave 1. e) Løs likningen 4(1+(x/100))4=64 Oppgave 5, Alternativ 1 c) T2 er parallell med T1 (y=3x-2) f(x)=x3 Finn tangeringspunktet R mellom grafen til f og T2 ved regning ? Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 1e) Deler på 4 og trekker fjerderoten på begge sider. Får da at x/100 = 1 => x = 100 5c) Finner den andre x-verdien hvor den deriverte er lik 3: f'(x) = 3 og får R(-1,-1) Lenke til kommentar
Superwoman1 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Er det noen som vil vise hvordan de løste disse: Oppgave 1. e) Løs likningen 4(1+(x/100))4=64 Oppgave 5, Alternativ 1 c) T2 er parallell med T1 (y=3x-2) f(x)=x3 Finn tangeringspunktet R mellom grafen til f og T2 ved regning ? Klarte (tror jeg) den første du nevner, men ikke den andre Løs likningen 4(1+(x/100))4=64 Delte med fire på begge sider, slik at det ble (1+(x/100))4=16 Også tok jeg fjerderoten på begge sider, slik at jeg gjenstod med: 1+ (x/100) = 2 Flyttet og byttet fortegn, slik at x= 100.. Noen kommentarer? Lenke til kommentar
Hvordangaardet Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ååh... At jeg ikke tenkte på det! Takker for svar på begge, jeg burde ha skjønt at jeg skulle ha tatt fjerderoten med en gang. Jeg tullet rundt med ln Lenke til kommentar
Superwoman1 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ååh... At jeg ikke tenkte på det! Takker for svar på begge, jeg burde ha skjønt at jeg skulle ha tatt fjerderoten med en gang. Jeg tullet rundt med ln Hvordan gikk det med resten da? Har skrevet ovenfor noen av svarene mine, så fint hvis vi kunne sammenlignet. Kommer ikke til å klare å puste ut før jeg vet at jeg har de fleste svarene riktige Lenke til kommentar
Hvordangaardet Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 3a) (12C5) = 792 b) Jeg tok 2^7 = 128, men tror det skulle være 2*7= 14 isstedenfor c) Her tok jeg (1/3)^5.. Altså 1/243.. Tror det er feil det også :S b) Hvordan markerte dere v(1) og a(1)? Jeg tegnet vektorer jeg, og v(1)= (3,1), mens a(1) var (6,0) eller no.. Hvordan gjorde dere det? 4c) Hvor v(t) er parallell med y-asken.. Svaret mitt ble i punkt (0,1).. Noen som fikk det samme :S 5b) Koordinatene til Q = (-8,-2) eller (-2,-8) eller no.. 5c) Klarte ikke!! Oppgave 6) Gikk greit... Oppg. 7a) Hvordan viste dere at det var delelig med de ulike verdiene av n? Jeg satte inn de n-verdiene, og delte med 3, og fordi at det ble et helt tall, skrev jeg at nå er det kontrollert.. Stemmer dette? :S b) Denne klarte jeg rett og slett ikke. Eller jeg tok (2n-1)* (2n+1), også regnet jeg ut. Men det er jo feil, for dette skulle jeg jo BEVISE.. :S c) Her ble det bare masse rabling og tull.. Noen som vil fortelle hva de skrev her? d) Det samme her også. Noen som vil fortelle? Vi har samme svar på: 3 a), b)(27ER riktig!) 4c) 5b)(førstekoordinaten var -2) Jeg klarte kun 6a, klarte ikke tolke oppgaven ordentlig før det var for sent. Trekant ASD var likebeint. 7a) 7b) Her skrev jeg at siden 2n alltid vil være et partall (på grunn av 2 som grunntall og minste verdi), vil 2n+1 alltid være delelig på 3 fordi det er et oddetall med laveste verdi 3. c) 2n-1 er alltid 1 mindre enn 2n, som igjen alltid vil være en mindre enn n2+1 2n kan aldri være delelig på 3, fordi det har 2 som grunntall og vil bli partall når det ganges oppover. d)Jeg bare kombinerte de ovenfor: siden den ene faktoren i 4n-1 (2n+1) alltid vil være delelig med 3, må det også gjelde for 4n-1. Vet ikke om jeg beviste de riktig, jeg bare skrev det jeg visste om de. Hadde ikke utregning. Lenke til kommentar
Superwoman1 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Er det noen som vet om det er lov til å bruke blyant på eksamen? Selv brukte jeg vanlig svart penn, men det var flere i klassen som brukte blyant og viskbare penner? Er dette lov? :S Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg klarte også 5c) men gjorde ikke det ved å finne den andre deriverte x(som jeg burde). Eller jeg gjorde på en måte det uten å tenke på det. Fikk hvertfall (-1,-1). Utfallet var lett å se og skjønne. Oppgave 7 var jo noe dritt, liker oppgaveløsning og ikke beviser. Kan ikke si beviser er noe som vektlegges høyt verken i bøker eller skoletimer. Ellers var jo oppgavene ganske greie, jeg begynte også med logaritmer på 1d) arh. jeg beviste heller ikke hvorfor vendepunktet lå midt mellom topp+bunnptene til f(x). Begynte å løse ligningen med ukjente konstanter, men tenkte ikke på at dette ville løse problemet og stoppet. Forklarte heller med ord hvorfor den ligger midt imellom(sier jo seg selv når det er en ren 3.gradsligning) Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 . Siste på oppgave 2: JAAAA.. Da klarte jeg den da!! Jippi!! Jeg regna ikke oppgaven men tegnet fortegnslinjen til g'(x) og tegnet grafen og viste at det var kun en bunnpunkt som ligger mellom xmaks og xmin som er b og c. Er vel riktig det også? Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 riktig ja, men ikke nødvendigvis et bevis. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 7b) Her skrev jeg at siden 2n alltid vil være et partall (på grunn av 2 som grunntall og minste verdi), vil 2n+1 alltid være delelig på 3 fordi det er et oddetall med laveste verdi 3. Hva skjer for n=4, f.eks? c) 2n-1 er alltid 1 mindre enn 2n, som igjen alltid vil være en mindre enn n2+1 2n kan aldri være delelig på 3, fordi det har 2 som grunntall og vil bli partall når det ganges oppover. Er den alltid det? Sjekk hva som skjer for n=3, f.eks. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Svara jeg fikk: 1)a: x^3 * lnx 3x^2 * lnx + x^3 * 1/x 3x^2lnx + x^2 (tror jeg presterte å skrive x^2/x, uff) b: 4e^(x^2-3x) (8x - 12)e^(x^2-3x) b: som forklart over, faktoriserte, fortegnslinje c: => d: 1) [-6,-10] 2) Her klarte jeg det ikke ved regning. Men a*c = 0 Tenkte bare at kordinatene skulle være omvendt, fikk da [5,-3] og [-5,3] e: forklart over f: Tegnet trekanten først og konstruerte medianene til hver av sidene, og lagde en sirkel med sentrum i kryssningspunktet mellom de tre medianene. Problemet var at jeg ikke visste hvor lang BC skulle være, så tviler på noe særlig poeng for fremgangsmåten, selv om sirkelen hadde de riktige målene, kun fordi jeg hadde flaks med lengden BC. Oppgave 2 a: Fortegnslinje b: c: forklart over DEL 2 3) Her var jeg virkelig helt på bærtur... 4) a) b) Tegnet vektoren [3,1] med startpunkt i (3,1) [6,0] tegnet jeg bare som et punkt. c) Her må jeg ha fått feil, men satt [3t^2, 1]* [1,0] = 0 fikk punktet (0,1). Det var en liknende oppgave i boka, og der hadde de fått (0,0) så tror jeg fikk feil svar 5) c) Her presterte jeg selvfølgelig å sette den deriverte lik 2 og ikke 3.. lurer virkelig på hva jeg tenkte på her.. :S 6)a) Likebente trekanter, med r som like ben. b) Denne klarte jeg ikke c) Må ha vært feil men: Visste at vinkel ASD = x Fra forrige oppgave så visste man at vinkel DSC = 180 - 4x (siden vinkel D = C = 2x) 180= vinkel ASD + vinkel DSC + y 180= x + (180 - 4x) + y 0 = -3x + y y= 3x 7) b) Fikk ikke denne til å gå opp, selv når jeg prøvde å gange ut parantesene, da fikk man jo 4^2n Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 At dere orker.. Jeg er ferdig, det gikk i dass og jeg tar den opp til jul. Lenke til kommentar
fredrik5 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Er det noen som vil vise hvordan de løste disse: Oppgave 1. e) Løs likningen 4(1+(x/100))4=64 Oppgave 5, Alternativ 1 c) T2 er parallell med T1 (y=3x-2) f(x)=x3 Finn tangeringspunktet R mellom grafen til f og T2 ved regning ? Klarte (tror jeg) den første du nevner, men ikke den andre Løs likningen 4(1+(x/100))4=64 Delte med fire på begge sider, slik at det ble (1+(x/100))4=16 Også tok jeg fjerderoten på begge sider, slik at jeg gjenstod med: 1+ (x/100) = 2 Flyttet og byttet fortegn, slik at x= 100.. Noen kommentarer? skal man ikke sett +- på andre siden når man tar kvadratroten? hvis ikke, blir det ikke implikasjon? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 skal man ikke sett +- på andre siden når man tar kvadratroten? hvis ikke, blir det ikke implikasjon? Jo, du har rett i det. Hvertfall så lenge det ser slik ut: , siden . Om det er derimot, får du bare èn løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå