Gå til innhold

Nikon D5000: 18-55mm VR+55-200mm VR eller 18-105mm VR?

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å anskaffe meg Nikon D5000, og er sånn passe bitter for at jeg ikke fikk med meg åpningstilbudet på Japan Photo Byporten hvor de solgte D5000+18-55mm VR for 3999... Men men.

Først og fremst er det viktig at jeg får tatt flotte bilder på bryllupsreisen til Maldivene i slutten av juli. Da vil det bli tatt bilder hovedsakelig utendørs i dagslys av bading, strand, planter og bygninger, i tillegg til portrettypebilder. Jeg ser også for meg at jeg vil ta noen bilder fra luften under sjøflyturen til øyen vi skal bo på dersom det blir mulig.

Til nå har jeg brukt Canon Powershot S5 IS, og har kommet til den konklusjonen at så lenge kameraet er for stort for både lomme og håndveske, så har det ikke noe å si fra eller til dersom det blir litt stort og tungt. Men jeg er altså ny til det å veksle mellom forskjellige objektiver. Valget står mellom 18-55mm VR og 55-200mm VR, eller 18-105mm VR alene. Innspill? Hva vil dekke mine behov på best mulig måte? Jeg er også åpen for å kjøpe vidvinkel+tele til omtrent samme "pakkepris" om det er å få tak i. I tillegg tenker jeg å gå til innkjøp av et stativ.

Ellers vil kameraet hovedsakelig brukes til en del av det samme hjemme, i tillegg til en del innendørsbilder. Jeg får vurdere et objektiv med større blenderåpning og/eller ekstern blitz når jeg skulle kjenne behov for det.

Endret av Sarah Beate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville droppet 18-105mm. Ved å velge de to andre objektivene får du bedre optisk kvalitet og ikke minst bedre rekkevidde på telesiden. Denne pakken vil nok gi deg et godt grunnlag for å finne ut om du vil utvide objektivparken med mer vidvinkel eller kanskje noe for makro?

Ingen av disse objektivene er spesielt robuste. Du bør være varsom med sjøsprøyt og sand. Vanligvis fraråder jeg bruk av andre filtere enn pola og ND, men hvis du tenker å ta en del bilder på stranda kan det kanskje være en god ide med et nøytralt eller UV-filter i dette miljøet.

Stativ er lurt. Ikke kjøp så stort/tungt at det aldri blir med ut. Vurder evt en monopod.

Vurder blits. Nikons SB-600 bør være det selvsagte valget. Fåes for ca 1500 på bruktmarkedet.

Veske eller sekk med plass til alt utstyret er obligatorisk!!

Lykke til og god tur!

-Lazy

Endret av lazyman
Lenke til kommentar

For å stjele tråden litt, jeg vurderer å kjøpe meg Nikon D5000 og kom også over tilbudet med 18-55 og 55-200mm VR linsene... Noen som kan snakke for \ imot dette? Vurderer d90 også, men dette blir ganske dyrt for meg. Har noen tusen bilder med min fars D60 og kan egentlig fortsette med å bruke dette, men vil gjerne ha et eget siden jeg bor ganske langt hjemmefra, men er D5000 verdt å kjøpe når man har d60 til rådighet?

Beklager Sarah Beate for at jeg tjuvlåner tråden din litt, men vi lurer jo på litt av det samme, så håper det går greit.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er knotete og tungvindt å drasse på to objektiver til enhver tid - derfor vil jeg anbefale 18-105mm alternativet. Dette er et helt greit spekter å bruke til reiser - benyttet selv samme kombo for ferien i fjor med godt resultat.

Når det er sagt, jeg hadde vurdert sterkt om ikke det ville vært verdt å spandere på et brukt Nikon 12-24mm f/4 når dere drar til et sted som Maldivene.

Hadde med meg dette til Spania i høst, og det angret jeg ikke et sekund på.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe fasitsvar på spørsmål om et eller to objektiver, men det er veldig behagelig å ha bare kamera og ett objektiv på reise. 18-105 VR har fått ganske bra kritikker for pris/ytelse. Det finnes jo et Nikon 18-200VR også, det blir en del dyrere og kritikken er litt varierende, men også et veldig praktisk objektiv. Du bør imidlertid vurdere størrelse også i tillett til pris før du velger en 18-200 VR, det pluss en D5000 blir en ganske mye større og tyngere kombinasjon enn S5 IS.

Jeg ville uansett anbefale å starte med et objektiv (eventuelt to-objektiv-kombinasjonen) og bruke det en stund for å se om du trenger noe mer lyssterkt (eller noe annet).

Lenke til kommentar

Jeg syns det er knotete og tungvindt å drasse på to objektiver til enhver tid - derfor vil jeg anbefale 18-105mm alternativet. Dette er et helt greit spekter å bruke til reiser - benyttet selv samme kombo for ferien i fjor med godt resultat.

Jeg selv har ikke noe problem medå ta med meg flere objektiver på tur. Men jeg er tilhenger av å ha en zoom som er litt lengre enn standard-zoomene. Nikkor 16-85mm er valget hvis du har råd, 18-105mm er et mer økonomisk valg. Så jeg er enig i anbefalingen at tradstarter går for det. Et fint objektiv å supplementere med, er 35mm f/1.8 DX. Det er et lyssterk objektivsom du kan bruke om kvelden.

Når det er sagt, jeg hadde vurdert sterkt om ikke det ville vært verdt å spandere på et brukt Nikon 12-24mm f/4 når dere drar til et sted som Maldivene.

Hadde med meg dette til Spania i høst, og det angret jeg ikke et sekund på.

Det er et godt objektiv, men jeg tror nok at 24mm som lengste brennvidde fort blir for kort. Som supplement til 18-105mm, derimot. Det er ikke dumt.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at 18-105 VR (eller til nød 18-55 VR) og 35/1,8 er den beste kombinasjonen for generell bruk; om 105 er for kort er det med oppløsningen til D5000 ikke noe problem å beskjære litt, men manglende lysstyrke er det vanskelig å kompensere for. VR hjelper jo litt, men ikke nok til å erstatte ordentlig lyssterkt glass som en 35/1,8.

Bredere vidvinkel er selvfølgelig også bra, men gode vidvinkler er jo ganske dyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...