Hugo_Hardnuts Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hei. Kjæresten min ble for en stund siden oppringt av en selger fra If som ønsket å selge henne en personforsikring. Fyren var pågående og hun var ganske utenfor psykisk, så hun takket ja, slik hun oppfattet det, til å bli tilsendt et tilbud, mest for å få avsluttet samtalen. Hun får så tilsendt forsikringsavtalen og en faktura, men blir jo da klar over at dette både er en forsikring hun ikke har behov for og heller ikke råd til. Men siden hun ikke har skrevet under på noe eller betalt noe, og har oppfatttet dette som et tilbud, så tenker hun at avtalen ikke kan ha trådt i kraft og lar være å sende papirene i retur. Noen uker senere kommer det en purring med varsel om at hun vil være uten forsikring hvis hun ikke betaler, noe hun da velger å overse siden hun jo ikke trenger den. Nye uker går, og hun får da en beskjed om at hennes forsikring er opphørt og en faktura for dagene fra avtalen trådte i kraft til den ble stoppet, samt et varsel om at saken sendes til inkasso hvis hun ikke betaler. Hun sender da en mail til selgeren hvor hun spør hvordan det kan henge sammen at hun får et krav på en avtale hun ikke har takket ja til, og at hun oppfattet hans forespørsel som et tilbud. Hun får ikke noe svar herfra, så noen dager senere sender hun en kopi av mailen til kundeservice hos If. Dette var rundt to uker siden, og i dag mottok hun en betalingsoppfordring fra et inkassoselskap. Spørsmålet mitt er ganske greit: Kan If kreve betaling for en avtale som ikke er underskrevet? En person må jo ha mulighet for å sette seg inn i vilkårene for avtalen før den i hverksettes, noe som ikke er mulig uten å ha lest igjennom den. Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 I forhold til telefonsalg har du alltid 2 ukers angrefrist etter at tilbudet er takket ja til. Ser ut som dere har gått utover det, så i forhold til andre ting så har du bare muligheten til å akseptere det. Men nå er jeg absolutt ikke sikker på åssen det fungerer i forhold til forsikring Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Har selgeren plikt til å opplyse om dette? Og jeg leser i lovdata at: § 11-1. (informasjon i forbindelse med tegningen) I forbindelse med tegningen av en forsikring skal selskapet så vidt mulig sørge for at forsikringstakeren får råd om dekningen av foreliggende forsikringsbehov. Uten at jeg har hørt samtalen mellom selgeren og henne selv, så er jeg ganske så sikker på at dette vilkåret ikke er oppfylt. Han har jo solgt henne en forsikring hun på ingen måte har behov for eller råd til. § 12-2. (ansvarstiden) Er ikke annet lovbestemt eller avtalt, begynner selskapets ansvar å løpe når forsikringstakeren eller selskapet har godtatt de vilkår som den annen part har stilt. Jeg leser dette som at hun må ha hatt mulighet for å gå igjennom avtalen før den trår i kraft. Noen som har et annet synspunkt? Endret 12. mai 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Selvfølgelig trengs det ingen underskrift for å inngå en gyldig avtale, det sier seg selv hadde blitt umulig. Tenk hvor mange skriftlige avtaler man da måtte ha opprettet for hver kunde på bussen eller i butikken. Man kan heller ikke forholde seg passiv, for deretter å tro at ting vil komme ut av verden. Men for å komme seg ut av denne floken må hun først og fremst bestride kravet til inkassoselskapet. Her vil jo begrunnelsen hennes være at hun oppfattet dette som et tilbud og at det selvfølgelig ikke har blitt inngått en bindende avtale om noen forpliktelser. Deretter blir det å kontakte IF for å rydde opp i dette. Edit: En annen mulighet er vel å benytte seg av angreretten, hvis hun ikke har fått informasjon om denne er tiden lenger enn 14 dager. Endret 12. mai 2010 av KVTL Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Har selgeren plikt til å opplyse om dette? Og jeg leser i lovdata at: § 11-1. (informasjon i forbindelse med tegningen) I forbindelse med tegningen av en forsikring skal selskapet så vidt mulig sørge for at forsikringstakeren får råd om dekningen av foreliggende forsikringsbehov. Uten at jeg har hørt samtalen mellom selgeren og henne selv, så er jeg ganske så sikker på at dette vilkåret ikke er oppfylt. Han har jo solgt henne en forsikring hun på ingen måte har behov for eller råd til. § 12-2. (ansvarstiden) Er ikke annet lovbestemt eller avtalt, begynner selskapets ansvar å løpe når forsikringstakeren eller selskapet har godtatt de vilkår som den annen part har stilt. Jeg leser dette som at hun må ha hatt mulighet for å gå igjennom avtalen før den trår i kraft. Noen som har et annet synspunkt? Selgeren har ikke plikt om å opplyse angrerett. Alle samtaler blir logget, så det jeg ville ha gjort var å ta kontakt med IF og finne det callsenteret som har tatt kontakt og be dem om å høre gjennom lydfilen Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Selgeren har ikke plikt om å opplyse angrerett. Er du sikker på dette? I Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven) står det følgende i kapittel 3, §9: Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over: a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet e) bekreftelse av bestillingen. Og videre i kapittel 5, §18: Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt. Det kan godt være det er noen unntak jeg ikke har fått med meg, men jeg har lagt merke til at i alle fall Gjensidige sender meg angrerettsskjema hver gang jeg gjør en endring på forsikringene jeg har der Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Selgeren har ikke plikt om å opplyse angrerett. *snipp* Kjøperen skal få informasjon om angrerett i posten Ihvertfall etter det jeg har opplevd. Så i forhold til telefonselgere trenger de nok ikke å si det direkte over telefonen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Bestrid saken til inkassoselskapet og be if om dokumentasjon for inngått avtale. Har de samtalen deres på tape, og hun faktisk bare sier ja til et tilbud, har ikke de noe sak. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Takker så mye for innspill. Har noen flere spørsmål. Kjæresten min sa i samtale med selgeren at hun ikke hadde råd til forsikringen, men han velger allikevel å gjennomføre salget. Har han lov til dette? Både selger og If har mottatt mail før innkassokravet ble sendt uten å gi noe svar. Har de lov til dette? Innkassoselskapet er kontaktet pr telefon. Forklarte situasjonen og de henviste bare til at hun skulle kontakte If. Holder dette som "å bestride kravet"? Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Takker så mye for innspill. Har noen flere spørsmål. Kjæresten min sa i samtale med selgeren at hun ikke hadde råd til forsikringen, men han velger allikevel å gjennomføre salget. Har han lov til dette? Både selger og If har mottatt mail før innkassokravet ble sendt uten å gi noe svar. Har de lov til dette? Innkassoselskapet er kontaktet pr telefon. Forklarte situasjonen og de henviste bare til at hun skulle kontakte If. Holder dette som "å bestride kravet"? Vil ikke tro dette holder som å bestride kravet. Ring opp og fortell dem ordrett at det er det du ønsker å gjøre. Hvis hun ikke ble opplyst om angrefrist eller tilsendt angrefristskjema har hun 1 års angrefrist. Benytt denne. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Interessant dette, hvordan er status på denne saken TS? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Vel, det har ikke skjedd stort. Fikk endelig tak i If som sa de ville se på saken. Fikk da presisert at kravet bestrides, og uttrykt "misnøye" med at det er sendt til inkasso etter at en klage var sendt uten at denne ble besvart. Dette var for to uker siden, og har ikke hørt noe mer etter dette. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Vel, det har ikke skjedd stort. Fikk endelig tak i If som sa de ville se på saken. Fikk da presisert at kravet bestrides, og uttrykt "misnøye" med at det er sendt til inkasso etter at en klage var sendt uten at denne ble besvart. Dette var for to uker siden, og har ikke hørt noe mer etter dette. Det er overfor inkassoselskapet du må "bestride kravet". Ikke sikkert IF gidder å gi beskjed til dem. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Formulerte meg uklart. Fikk først snakket med inkassoselskapet og deretter If, så kravet er bestredet dem begge i hue og ræva Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Angrerettloven § 10aVed uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren må tilbud rettet til forbrukeren aksepteres skriftlig av forbrukeren for at bindende avtale skal være inngått. Du sier her at selgeren ringte uanmodet, og at hun ikke skriftlig har akseptert tilbudet. Slik jeg ser det, er hun da ikke bundet. Jf. http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html#10a Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Takk, den kan komme godt med Skal be om å få all dokumentasjon fra If nå. De hevder at forsikringen ble akseptert over SMS, men hun kan ikke huske å ha gjort dette. Selgeren ba henne besvare en SMS fra han for å sikre at han hadde rett tlf.nr., og hvis det er dette de sikter til har selgeren med andre ord opptredt uærlig...for å si det pent... Edit: Det er forøvrig ikke snakk om et særlig stort beløp her, men her handler det mer og mer om prinsipper. Kjenner fandenivoldskapen bre seg Endret 4. juni 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Får ta en update: For noen dager siden dumpet en ny purring ned i postkassen, noe vi reagerte på ettersom If hadde sagt at det ville gå noe tid å få en avklaring pga. ferieavviklingen. Kontaktet If, og etter å ha blitt viderekoblet ca. ørten ganger, fikk vi endelig kontakt med en som så ut til å kunne gi noen svar. Hun forklarte at det var en feil at saken i det hele tatt var blitt sendt til inkasso(!) ettersom mailene kjæresten min sendte ikke var blitt besvart. Mailene sendte hun for øvrig i mars og saken gikk til inkasso i juni. Det var også en feil at inkassobyrået (Lindorf btw) fortsatt jobbet med saken siden den ikke var avklart hos If og heller ikke skulle vært sendt til inkasso i utgangspunktet. Fikk til slutt (igjen) beskjed om at saken ikke kan forventes løst før etter sommerferien. Senere samme dag fikk hun SMS om at inkassokravet var slettet. Så da er i hvert fall et av spørsmålene mine besvart Både selger og If har mottatt mail før innkassokravet ble sendt uten å gi noe svar. Har de lov til dette? Synes dog det er helt utrolig at de først nå klarer å rette opp feilen ift. inkassosaken når hun vi snakket med sa at de var klar over mailene som var sendt i mars og vi har informert If om dette flere ganger tidligere. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Vil bare si at jeg har vært ute for noe lignende selv. Etter en samtale med en vel ivrig selger gikk jeg med på at han skulle sende med et tilbud med forsikringsavtalen slik at jeg fikk satt meg inn i om deres forsikring var bedre. Når papirene kom så jeg at det ikke var et tilbud, men en inngått avtale. (Samme som TS var utsatt for.) Kontaktet da IF og fikk stoppet hele saken. Ikke nok med at selger hadde tatt en kjapp en, men avtalen viste seg også å være dårligere en selger hadde oppgitt og mye dårligere enn min eksisterende avtale med et annet selskap. Tenkte da ikke så mye over saken, før det 3 uker senere kom et brev fra mitt egentlige selskap som gjorde meg oppmerksom på at bilforsikringen min var oppsagt av IF. Kontaktet da straks selskapet mitt og fikk startet forsikringen min igjen, og fant i samme slengen ut at jeg hadde vært uten forsikring i 14 dager. Tenker på gru med hva som hadde skjed om jeg hadde kolidert i denne perioden! Når jeg ser både min og TS sin erfaring med IF ser jeg at selgerne deres nok er vel ivrige. Eller at de har et vel dårlig system for salg. 1 Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Trodde virkelig denne saken var avgjort her inne, men neida. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Hehe, nope, ikke avgjort. Inkassosaken er ute av verden - Lindorff sendte brev for et par uker siden og informerte om at denne var trukket tilbake og beklaget bryderiet - men saken hos If er fortsatt ikke avsluttet. Endret 12. september 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå