ntf000 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hei! Vi er på utkikk etter et nytt videokamera, men vet ikke helt hva vi skal se etter og synes det er vanskelig å finne et vi synes er bra, eller vite hva som lønner seg. Vi har noen krav: * Normalt bra kvalitet * Rundt 20-25 zoom * Filmer bra i lite lys (feks på forestilling i teater) Vi skal bare ha det til hjemmebruk. Bor på småbruk med dyr og liker å være i naturen, så ønsker at det ikke blir tåkete filming. Har funnet et som vi lurer på om vi skal velge. Sony HDR-XR155. Er det et okei kamera? Håper på råd og tips fra noen her inne Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Eg ser at det kameraet lagrar til harddisk. Det er ikkje spesielt smart, sidan ein harddisk inneber bevegelige delar og auka slitasje. De bør heller satsa på eit kamera som lagrar til internminne/minnekort. Dette er nok det mest framtidsretta formatet, og du unngår slitasje på anna enn fokus-/zoom-mekanismen i linsa. Det aller beste er kamera som lagrar til minnekort. Då kan du fleire minnekort som du kan bytta mellom, dersom du filmar mykje før du legg det over på PC. Lenke til kommentar
ntf000 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Takk for svar! Aha.. Det visste jeg ikke. Hva med Sony HDR-CX115? Er det et bra alternativ? Eller må man opp i pris som Sony HDR-CX350VE eller Sony HDR-CX305? Er noen av de tre noe? Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Tja, dei ser vel greie ut alle. Sånn i farten har eg vanskeleg for å sjå kva som rettferdiggjer det enorme prisgapet. CX115 har eit massivt zoom-område i forhold til dei to andre, men dette går heilt sikkert ut over den optiske kvaliteten. Utanom dette såg spesifikasjonane nokså like ut, men det er vel ting eg har oversett. Det skuffar meg derimot stort kor lite tilkoblingar du kan ha på dei to dyre kameraene. Er du interessert i litt meir avansert filming enn gjennomsnittet, så kan du f.eks. på ein Canon LEGRIA HF M31 setta ein ekstern mikrofon i tilbehørsskoen på toppen av kameraet, og for å ha kontroll med lyden du tar opp, kan du plugga i øyretelefonar. Ikkje noko av dette kan Sony tilby i den prisklassen. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Zoom er sånn typisk wow-faktor som folk går etter. Det blir nesten på samme måte som antall megapiksler i et fotokamera. Det er ikke bra å ha for mye fordi det går ut over kvaliteten. De dyre kameraene til 10 000 kr har kun 10-12x zoom. Dessuten må du ha kameraet på stativ hvis du har lang brennvidde (høy zoom). Ellers vil bildet riste for mye. Lenke til kommentar
ntf000 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Tusen takk for kjempe fint svar Det canon kameraet så veldig bra ut, men litt for dyrt. Forslag til noen som er litte granne billigere? Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 De to Sony kameraene du kikket på er gode alternativer. HDRCX115 eller HDRCX305 CX305 har bedre vidvinkel og 16GB internminne blant annet. Kan sammenligne de litt på Sony sin hjemmeside for å finne de største forskjellene. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Zoom er sånn typisk wow-faktor som folk går etter. Det blir nesten på samme måte som antall megapiksler i et fotokamera. Det er ikke bra å ha for mye fordi det går ut over kvaliteten. De dyre kameraene til 10 000 kr har kun 10-12x zoom. Dessuten må du ha kameraet på stativ hvis du har lang brennvidde (høy zoom). Ellers vil bildet riste for mye. Jepp. Prisforskjelen ligg vel i det du ikkje ser ut frå spesifikasjonane aleine, altså betre optikk, byggekvalitet m.m. Lenke til kommentar
Glassflasken Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 canon hv20, hv30 eller hv40 er alt jeg vil si! Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Du kan få en brukt HV30 på finn.no for en veldig billig penge. Jeg har selv hatt et slikt kamera og var veldig godt fornøyd med det. Lysfølsomheten er bra og det finnes manuelle kontroller for fokus og diverse. Dessuten har den søker. Og den bruker standard accessory shoe (for mic, videolys, etc). Enkelte andre kameraer har sine non-standard (slik som Sony og enkelte Canon). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå