Gå til innhold

Laptop kjøleviften starter ikke opp..


Anbefalte innlegg

Hei..

Usikker på om dette er rett kategori, men jeg antar problemet er elektronisk, så jeg plasserer innlegget her..

 

Har en HP Compaq NW8240 som har pådratt seg ett problem, kjølevifta starter ikke opp, med det resultat at den overopphetes rimelig kjapt og slår seg av....

Har testet vifta i en annen laptop, og der fungerer den, så defekt vifte kan utelukkes..

 

Usikker på hvor jeg burde lete etter evt (komponent)feil, annet enn at jeg har sjekket rundt tilkoblingen for vifta, og der ser alt normalt ut..

 

Hva er det som styrer vifta og dens hastighet, BIOS?

 

Det må jo være en tempregulering som overvåker når den skal starte og regulere pådraget på den..

 

Tok forøvrig sjansen (med hjertet i halsen) på å flashe BIOS, fikk fullført flashprosess før den slo seg av..

 

Er det noen elektronikk guruer som kan sette meg sporet?

 

På forhånd takk for hjelpen..

Endret av Heia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan enten være en temperatursensor som er gåen, eller at selve forsyningen er røket. Kan du ta et bilde av hovedkortet/kretskortet der vifta er koblet til, og se om du ser tegn til at noe ser svidd av?

 

En mulig workaround er å finne et tilkoblingpunkt der du har tilgjengelig rett spenning og kan trekke ut nok effekt til å drive vifta.

Lenke til kommentar

Og du har sjekket at det ikke er et filter inni laptopen som er gjengrodd av støv og slikt?

 

Selvsagt...Noe av det første jeg gjorde, ikke mye støv, det som var ble fjernet..

 

 

Det kan enten være en temperatursensor som er gåen, eller at selve forsyningen er røket. Kan du ta et bilde av hovedkortet/kretskortet der vifta er koblet til, og se om du ser tegn til at noe ser svidd av?

 

En mulig workaround er å finne et tilkoblingpunkt der du har tilgjengelig rett spenning og kan trekke ut nok effekt til å drive vifta.

 

Skulle ikke være nødvendig med noe bilde, garanterer at det er ikke antydning til svidde områder rundt viftetilkoblingen..

Det er en bitte liten surface loddet kondensator i trace mellom to av tilkoblingspinnene til vifta, tror ihvertfall det er en kondensator..

Kan ikke finne noen andre traces mot tilkoblingen enn dette, så jeg tror at tilkoblingspinnene går ned i ett annet layer, eller til undersiden..

 

Tempsensor, den burde jo sitte i forbindelse med cpu, da det er den som overopphetes og får laptop til å slå seg av..Jeg har studert rimelig grundig i området rundt cpu, også i cpu slot(viftetilkobling ligger rett ved siden av den), ikke noe svidde komponenter å se, men har ikke studert undersiden av mobo, da må jeg i tilfelle demontere den totalt og fjerne den beskyttelses plasten som sitter klistra over hele undersiden..

 

Har vært inne på tanken med å hente strøm til vifta ett annet sted, men da vil jeg få vifte som går kontinuerlig..

 

 

Forøvrig, takk for svar til dere begge..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

 

Har vært inne på tanken med å hente strøm til vifta ett annet sted, men da vil jeg få vifte som går kontinuerlig..

 

Forøvrig, takk for svar til dere begge..

 

Ikke nødvendigvis det er fult mulig å legge inn en temperaturkontrollert bryter (termostat).

 

Eksempel denne her:

Artikkel nr 37-913-51 på elfa.

 

Denne lukker (skrur på) kretsen når temperaturen rund den overstiger 50 grader, og åpner (skrur av) når den synker under 30 grader.

 

Spørmålet er jo bare om det er plass til en slik bryter inne i laptoppen. Og den bør om optimalt monteres direkte over kjøeribba til prosessoren.

 

Dette er dessverre den laveste temperaturen for TO-220 utførelse som jeg kan finne, skal du lavere må du opp i fysisk større termostater, f.eks

 

37-913-45 eller 37-913-50 (40 grader og 30)

Lenke til kommentar

Hei igjen...

Godt forslag det med å lage en egen tempregulering, men så er det plassen da, det er ikke så mye av det da viften sitter montert i ett mettaldekslel som dekker hele området..

 

Har grublet litt mer på den komponenten som er loddet på mobo mellom to av viftetilkoblingspinnene, lurer på om dette kan være tempgiver/regulator, da burde det være en NTC eller PTC SMD motstand...Men er på veldig gyngende grunn her..

 

Skal ta ett bilde allikevel å legge ut etterhvert...

Endret av Heia
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen..

 

Har vært ute på reise i ett par uker, vil gjerne ta opp denne tråden igjen..

Har nå totalt strippa laptop, og jeg fant en defekt komponent under pc card enheten..

Det er en zener diode, sot 23, 3 legs, og tar jeg ikke mye feil så er dette spenningsregulatoren for kjølevifta..

 

Problemet nå er få tak i rett type zener, den er såpass brent på høyre side at det ikke er mulig å lese hva som står der, men på venstre side er det mulig, der kan jeg se tre tall 358, men det skal nok sikkert være ett par tall til..

 

Er det noen som kan guide meg mot rett valg av zener?

 

Kan legge opp ett bilde om ønskelig..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

post-666-1275033882,1908_thumb.jpg

evt så kan du montere noe slikt så slipper du alt maset

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9184

 

Er en mulighet det ja, men da er det vel som de fleste skriver under i sine reviews, kjøp heller en vifte modul som laptop står oppe på...

 

Har ihvertfall tatt bilde av denne komponenten, leg merke til at den har posisjons merking Q6125..

 

Q, da betyr vel det at det er snakk om en transistor, ikke diode som jeg trodde først..

Endret av Heia
Lenke til kommentar

Q er normalt transistor ja. Det ser også slik ut, du har en tynn ledning som går til benet til venstre, denne går skrur av og på transistoren (eventuelt styrer strømmen dersom det er en bipolar transistor). Fra toppen og ut til høyre er det tykkere linjer for kraftoverføring.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Q er normalt transistor ja. Det ser også slik ut, du har en tynn ledning som går til benet til venstre, denne går skrur av og på transistoren (eventuelt styrer strømmen dersom det er en bipolar transistor). Fra toppen og ut til høyre er det tykkere linjer for kraftoverføring.

 

 

 

Jeg kommer til å gå for en bipolar transistor, mest sannsynlig så er det en NPN...

Jeg tror det fordi jeg har ett annet defekt mobo liggende, fra en HP6710b, og der sitter det en bipolar transistor koblet opp mot viftetilkoblingen..

Om det er denne som er grunnen til at vifta ikke starter, da er jo dens oppgave å styre strømtilgangen til den, ikke skru den av på..

 

Kan vel teste dette ved å laske collector og emitter, med en diode..

Da skulle vel vifta i teorien gå på max speed..

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på med av/på var om vita muligens ble styrt av PWM. Da er det normalt å bruke felt-transistorer for å skru strømmen av og på flere tusen ganger i løpet av et sekund.

 

Vifta skal i teorien, dersom du kobler sammen over transistoren, gå på maks speed uansett om det er en bipolar eller felt-effekt transistor.

 

Den bipolare transistoren kan jo også skru av og på, ingen strøm inn på basen og vifta er av.

 

Uansett er det jo verdt å prøve :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Flott at den virket igjen :cool:

 

Husk at siden transistoren ble svidd er det en viss sjanse for at andre komponenter i nærheten er skadet eller har fått redusert levetid selv om de ser fine ut. Men dette er jo noe en eventuelt vil oppdage i fremtiden

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...