Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hemorider og treg mage! hjelp, hva kan jeg gjøre?

Gjest fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

Jeg har nå gått snart 6-7 uker med moderat til sterke smerter hver gang jeg går på do.

Jeg har vært til legen 2 ganger, og den siste gangen ville jeg at han skulle stikke hull på hemoridene. han så på de og mente at det måtte man alldeles ikke gjøre, for de var små og "hvite".

før var jeg på do 3-8 ganger om dagen( ja jeg vet det var mye).. nå er jeg nesten ikke på do lengre, det føles ut som om åpningen lukker seg helt, jeg kjenner det presse på, men når jeg går på do er det bare luft.. sitter jeg lenge nok vrir "tarmen" seg ut og det kan hende jeg får ut litt.

jeg har ikke blødd på en uke, men igår blødde jeg skikkelig mye.. så mye at hele doskåla var full av blod.

hva skal jeg spise??

fungerer det å sitte med rumpa i ei bøtte med grønnsåpevann? når jeg sitter med rumpa der nede må jeg holde fingeren på endeåpningen av rumpa da ellers får jeg vondt(presser ut)

jeg har brukt sheriproct i 3 uker nå, uten noe som helst forbedring!

HJELP!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har konstant forstoppelse pga de smertestillende tablettene jeg bruker og jeg kan skrive under på at det er ikke spesielt behagelig.

For å løse dette så spiser jeg svisker hver dag, 4-8 svisker om dagen i mitt tilfelle. Det hjelper også å drikke mye, men det er ikke så effektivt som svisker. Linfrø skal også hjelpe men jeg synes de blir litt slitsomme å ta.

Så mitt råd er spis svisker, i mitt tilfelle har det gjort underverker.

Lenke til kommentar

Svisker er et godt tips. Andre ting du kan prøve er å kutte melkeproduker (oster seg i tarmen) og hvetemel (blir som sement) da disse greit bidrar til "hard mage". Prøv også å gå i minimum 10 minutter hver dag.

Vann er viktig for fordøyelsen og mangler du vann kan avføringen bli ekstra tørr. Drikk minst et glass vann en halvtime før du skal spise, så er kroppen rimelig forberedt på å fordøye. Beste er å drikke vann jevnlig utover dagen, men ikke overdriv om du føler deg værre av det.

Vurder å få i deg mer fiber, spesielt fra grønnsaker. Dette får ofte god fart på fordøyelsen med oftere avføring som er mye bløtere og mindre belastene. Det kan også over tid få problemet ditt til å gå tilbake og normalisere funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...