Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelskeksamen VGS 2010 (26. mai) Tema: How to learn English


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981287349

Vi har egen printer på klasserommet, vi må skrive ut på den.

Problemet for meg er at jeg ikke får installert driveren på W7 :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har kommet opp i engelsk eksamen vgs1. Hvordan burde jeg forbedrede meg de siste dagene? Har lest boka, passage. Og hva burde jeg gjøre på forberedelses dagen? Jeg sliter litt med å skrive en tekst der jeg drar inn stoff fra literatur, filmer og tekster. Noen som har en tekst som viser et godt eksempel på det? Trenger hjelp

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har sett på tidligere gitte eksamensoppgaver, og på førstedelen kan man alltid velge mellom en oppgave der man analyserer språket i en tekst eller skriver en kort tekst om et emne. Tror dere man trekkes mye opp for å velge analyseringen i forhold til å velge og skrive en kort tekst? :dontgetit:

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, blir disse oppgavene som prøver tekstkompetanse, terminologi og slikt, vanskeligere enn disse "write a short paragraph about..."-oppgavene, men jeg tviler på at sensor kan trekke deg for å velge den "lette", da jeg aldri har sett det nevnt i oppgave eller sensorveiledning at den ene teller mer enn den andre.

 

Når det er sagt, tror jeg det kan være lettere å brenne seg på skriveoppgaven, da det går mye på mottakerbevisshet og situasjonstilpasset språk. Hvis man sliter med å skrive kort, konsist og situasjonstilpasset, tror jeg dermed den kan være vanskeligere enn den virker. Så om man føler seg trygg på å kunne definere "analyse-oppgaven" med god terminologi og på en konkret måte, tror jeg den er grei å safe på.

 

Når det kommer til del 2... Slik jeg ser det, har oppgavene de siste årene vært mye preget av at man skal late som om man har erfaring man ikke har, f.eks. ved at man skal skrive om en reise til et land man ikke har vært i. Det gjorde jeg/vi på tentamen før jul, og du føler deg ganske dum der du sitter og legger ut om alle opplevelsene fra Australia, mens du sitter og fikler gjennom Wikipedia-artikkelen du tilfeldigvis hadde med. :p Håper derfor i år at vi får noe mer realistisk, som "hva mener du...", "drøft...", og så videre, hvor man faktisk ikke må "lyve" om at møtet med aborginerne gjorde deg til et rikere menneske, og hvordan du for alltid vil beundre deres standhaftighet og styrke, til tross for alt det urettferdige og bla, bla, bla.

Lenke til kommentar

takk. Hva skal man gjøre på forberedelses dagen? Det som er lurt?

 

Du må finne stoff som samsvarer med den/de oppgaven/oppgavene du har fått. I tillegg må du behandle stoffet-hva er viktig i teksten, hva er det teksten vil si til oss etc. Du må altså "analysere" stoffet du finner, slik at du slipper å kaste bort tid på eksamen på å lete etter viktige poenger etc. i det stoffet du fant på forberedelsesdagen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å si før man har forberedelsesheftet å forholde seg til, men hvis man f.eks. sliter i engelsk, så ville jeg kanskje foreslått å lese en avisartikkel eller to (www.bbc.co.uk eller www.cnn.com, for eksempel), og "banke" litt engelsk inn, og gjerne få inn litt stil, grammatikk og tekstoppbygging i underbevisstheten. Men det er kanskje litt sent å forvente noe særlig forbedring av slikt to dager før, dessverre.

 

Men det kan være lurt å se på hva som går igjen. Her er det spesielt to ting som er viktig å ha fokus på:

 

- Hva er jeg dårlig på? Se på hvilke feil som går igjen på egne prøver og i egne tekster. Kanskje prøve å sammenligne en egen tekst med f.eks. en "proff" artikkel. Da ser man gjerne at noe er annerledes, og blir obs på at f.eks. tekstoppbygging ikke samsvarer med et kjempegodt nivå. Selv om man gjerne ikke prikker inn de helt spesifikke forbedringene, er det kanskje lurt å være obs på egne mangler i dagene før og på eksamen.

 

- Hva liker Udir å be om? Hva går igjen i oppgavene som Udir leverer ut? Er det de ber om ganske likt det vi jobber med i timene, eller har du hatt en tidligere eksamen som tentamen? Se på notater, oppgaver du har gjort i timen, og se om du finner noe som passer. Ta det gjerne med, men om du f.eks. skrev noe for et halvt år siden, husk at du sikkert har forbedret deg.

 

Sist, men kanskje mest vesentlig;

 

- Hva sier forberedelsesheftet? Hva skal du reflektere over? Hvordan står det du skal forberede deg? Enkelt og greit: gjør som du får beskjed om. Og om det står nevnt at du skal reflektere over f.eks. hvordan poesi kan være viktig, se om du finner et dikt eller to du kan ha med. Kan du bruke dette, f.eks. i en stil i del 2, virker du belest og moden, dersom du klarer å gjennomføre det på en voksen måte. En liten brainstorming med de andre som kom opp er også lurt, da det ofte er mange forskjellige ideer som svirrer rundt, og det er som oftest fint å høre noen friske innsyn på saken. :)

 

EDIT:

 

Jeg skal i hvert fall hamstre etter diverse (relevante til forberedelsesheftet vel å merke) stoff til minnepennen min :!:

 

Ja, vi må for all del ikke glemme den paniske "leteoppattenulikeleksikabindogørtenlærebøkerogmassefrawikipediaartiklerforjegKANfåbrukfordet!!!"-panikken som jeg tror de fleste av oss kan kjenne oss igjen i. :D

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Takk , for et seriøst svar. Jeg har gått i den fella:

"leteoppattenulikeleksikabindogørtenlærebøkerogmassefrawikipediaartiklerforjegKANfåbrukfordet!" Hehe

 

Men læreren sier at man får stryk hvis man skriver bare om sine egne meininger og at man må ha en rød linje og trekke in ting fra litteratur, tekster og filmer. Har du noen stiler, som er et godt eksempel på det. For på BBC og CNN finner jeg jo bare artikkler om en ting. Men på eksmane skal vi drøfte, ta med kunnskap osv.

Lenke til kommentar

Takk , for et seriøst svar. Jeg har gått i den fella:

"leteoppattenulikeleksikabindogørtenlærebøkerogmassefrawikipediaartiklerforjegKANfåbrukfordet!" Hehe

 

Men læreren sier at man får stryk hvis man skriver bare om sine egne meininger og at man må ha en rød linje og trekke in ting fra litteratur, tekster og filmer. Har du noen stiler, som er et godt eksempel på det. For på BBC og CNN finner jeg jo bare artikkler om en ting. Men på eksmane skal vi drøfte, ta med kunnskap osv.

 

For min del synes jeg det kan være vanskelig å ha en rød tråd i teksten hvis vi ikke skal snakke om et bestemt emne. En ting er viktig å huske: Du skal aldri komme med dine egne meninger før i konklusjonen, hvis du velger å skrive en artikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...