Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter å knoter litt med VMWare iom. at vi skal ta i bruk det på jobben.

Kort scenario (er ikke helt inn i dette so bear with me ;) ):

Har en server med ESX i bunn som det skal div virtuelle maskiner på, bruker da vSphere for å styre dette. For å være sikker på om noe skulle kræsje så vil jeg gjerne ta backup av datastore filene over til en ekstern USB disk.

Finnes det noe måte å gjøre dette på uten å slå av serveren?

Og hvis ikke, hvordan gjøre dette enklest, helst helautomatisert og med minst mulig nedetid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det finnes flere alternativer å velge mellom når man skal ta backup av virtuelle maskiner i fart. Vet ikke hvilken versjon av vSphere dere har, men VMware Data Recovery følger med i div versjoner: http://www.vmware.com/products/vsphere/buy/editions_comparison.html

Ellers finnes det også tredjepartsapplikasjoner som kan gjøre dette. De mest kjente er VizionCore vRanger, Veeam Backup, esXpress og Trilead VM Explorer.

Ellers finnes det også gratisvarianter som feks ghettoVCB.

VM'er som kjører på gratisversjonen av ESXi går det ikke an å ta backup av i fart. Da må man kjøpe lisens først.

Lykke til!

Lars

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Du kan ikke kjøre VMware på Solaris (men solaris kan kjøre på VMware).

2. Det er også mulig å bruke LVM eller VSS snapshots hvis man bruker et hosted VMware-produkt (Server, Workstation, Player). ESX(i) har eget filsystem (VMFS) og det er innebygd egen snapshot-funksjonalitet som kan brukes.

3. Snapshots blir ikke konsistente selv om man bruker ZFS med mindre man også har systemer inni VM'en som blir fortalt at nå kommer det snapshot så all IO må stoppes midlertidig. For Windows-gjester er dette supportert gjennom VSS, mens støtten på linux er mer eksperimentell og det kjøres kun noen flush()-kommandoer.

Lars

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hvilken versjon skal du installere på serveren? 5.1? (Hvis det er 5.1, ville jeg ha venta med å kjøpe Veeam, ettersom det er en del bugs ved å bruke sammen med ESXi 5.1)

Og hva skal dere bruke den til? Skal det være en server som er i produksjon?

Hvis denne serveren skal ta over for fysiske dere jobber på på jobben, så anbefaler jeg på det sterkeste Veeam Backup & Replication 6.1.

Prisen du betaler for Veeam B&R 6.1 er verdt hver eneste krone.

Jeg drifter flere hundre virtuelle servere daglig, og vi bruker _kun_ Veeam.

Endret av r.g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...