Gå til innhold

AMD Allround-stasjonær til under 10000

Anbefalte innlegg

Jeg er i disse dager på jakt etter ny stasjonær PC, og etter og ha lurket her på forumet og lest meg litt opp nærmer bestillingsdato seg. Jeg har bestemt meg for å handle på Dustinhome, samt bygge maskinen selv.

Mitt bruksområde for maskinen er variert, med "kontoroppgaver", lett bilderedigering og noe spilling. Det er en god stund siden jeg har gitt meg i kast med tyngre FPS-titler og lignende, og jeg har ikke sterke krav til grafikk. Jeg ønsker likevel å ha mulighet åpen for fremtidig Crossfire og mulighet til å spille fremtidige spill med noenlunde flyt. Eventuelt er dette spill som StarCraft og WoW Cataclysm m.m. Jeg kommer ikke til å overklokke prosessoren med det første.

I utgangspunktet hadde jeg et betraktelig lavere budsjett, men research førte til "behov" for SSD og hexakjernet prosessor og en generelt rask PC, så jeg har valgt å grave litt dypere i lommeboken, men har et tak på 10000 kroner.

Fra før har jeg skjerm, snurredisk, tastatur, mus og høytalere. Jeg har tatt utgangspunkt i Agentspoons gode sticky og byttet ut noen deler:

CPU: AMD Phenom II X6

Hovedkort: ASUS M4A89GTD PRO 890GX

RAM: Kingston DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9

HD: Intel X25-M 80GB SSD

GPU XFX Radeon HD5770 1GB

PSU: Corsair HX650W Modulær

Kabinett: Fractal Design Define R2 Black Pearl

CPU-kjøler: Noctua NH-U12P

DVD: Samsung SH-S223B

Totalt: 9450 kroner

Om noen ser noe potensiale for forbedringer er jeg veldig glad for alle forslag. Jeg er spesielt litt usikker på RAM-brikkene, men jeg tror det er de Kingston Value brikkene Agentspoon hadde satt opp i sitt forslag. Er bygging i kabinettet jeg har valgt greit? Jeg tror også jeg har valgt både en overdimensjonert PSU og CPU-kjøler for mitt bruk. Corsair PSUn er jeg i utgangspunktet godt fornøyd med siden den er på kampanje og alt, men Noctuakjøleren er kanskje litt voldsom, og burde jeg heller spare inn noen kroner og velge f.eks. Cooler Master Hyper 212? Om det skulle bli Noctuakjøleren, er kjølepastaen som medfølger OK? Burde jeg kjøpe en annen type ved siden av?

På forhånd tusen takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den memoryen er på kompabilitetslista til Kingston for det hovedkortet så den er grei.

Resten av oppsettet ser helt flott ut i mine øyne.

:new_woot:

Takk for svar Vidar! Godt å høre.

Jeg lurer på også hvorvidt noen vet om hvordan det forholder seg med mitt valgte hovedkorts kompatibilitet med prosessoren. Om jeg har forstått det korrekt er de kompatible, men det krever en BIOS-oppdatering via EZ Flash. Må jeg foreberede en ny BIOS-versjon på en minnestick til første boot / før installering av OS? Denne EZ Flash-toolen regner jeg med at er standard i original BIOSen til hovedkortet?

Lenke til kommentar

@anaasebo

Oppsettet ditt ser veldig bra ut.

Du trenger ikke å bytte til en annen kjøler. Den er stor, effektiv og gjør at du kan enten overklokke eller skru hastigheten ned på viftene og få en stille pc. Det følger også med en god pasta fra Noctua i eska.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...