V5R1X Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Vi driver og stresser med en IQ-test. Vi skjønner ikke hva som er det riktige svaret på denne: Noen som har peiling og kan forklare løsningen? Endret 12. mai 2010 av J-Core Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Vil tro det er F som er det riktige svaret. Det er flere ledetråder som følger til det svaret: - På hver linje så går kombinasjonen 2 - 2 - 3 av en av fargene om igjen (eller i en annen rekkefølge) Noe som kan bety at det skal være en svart 3'er kloss - Hver av fargene får skal representeres ved 1 - 2 - 3 i en av linjene, og det tyder på at vi er ute etter en mørkegrå 2'er kloss - I hver linje går også kombinasjonen 1 - 1 - 3 igjen, og da trenger vi en lysegrå 1'er, noe som vi finner igjen på F. - 3'er linjen skal gå vannrett i 2/3 av tegningene i linjen, derfor er det F og ikke E Tror det skal være riktig Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Har min teori (muligens litt kronglete forklart ...): S = svart LG = lysegrå MG = mørkegrå HV = hvitt 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Ser at S, LG og MG hver skal prege kvadratene med tre 3x1-rektangel. Kvadrat 1 = S, kvadrat 2 = MG osv. Siden S bare preger to av de åtte gitte kvadratene, må altså kvadrat 9 være B, D, E, F eller G. S, LG og MG skal også hver ha tre 2x1-rektangel fordelt på kvadratene. Her mangler MG et bidrag, og de mulige igjen er E og F. Til slutt ser jeg på fordelingen av HV. De er fordelt som en "tetris-brikke" i kvadrat 1, 2 og 8, men er spredt ellers. For å oppnå "symmetri" må E utelukkes, og F står igjen. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) *SNIP* Det virker veldig riktig det du sier. Tusen takk for hjelpen! Endret 12. mai 2010 av J-Core Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Vi trenger hjelp igjen! Kan noen forklare denne? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Jeg tror jeg forstod den – hvert «objekt» er del av et mønster som gjentar seg i hver rad. Det skal sies at jeg ikke er 100 % sikker, kan like så godt være feil! Men har testet flere metoder for å finne det logiske bak mønsteret og har kommet fram til at F er den jeg tror er korrekt. Edit: Blir for vanskelig å forklare, kan kanskje gjøre det senere når jeg har litt bedre tid… Men husk – det er ingen garanti for at svaret jeg gav er korrekt. Edit #2: Nei. Glem det. Det er høyst sannsynlig feil. Beklager. Skal pønske mer på denne oppgaven, kan oppdatere senere. Edit #3: Jeg kan si såpass at hvert enkelt objekt (sirkel, trekant, etc) er alltid tre i hvert bilde i et bestemt mønster som gjentar seg i absolutt alle bildene (det er tre-fire forskjellige mønstre jeg har sett hittil), men i forskjellig form. Prøv å se om du kommer noe lengre. Edit #4: Illustrert eksempel: Ser du at trekantene i hvert bilde som er knyttet til hverandre har samme mønster, men i annerledes form? Endret 12. mai 2010 av The Prophet Lenke til kommentar
Wohooo Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 På denne siden; http://ask.metafilter.com/28892/impossible-puzzle, fant jeg dette: ------------------------------------------------------------------- The answer is B and I will explain why: In each row of boards each shape has one board where it occurs once in each column, and two in which it occurs twice in any given column. In the first row of boards: in the first board Triangles occur once in each column, in the second board Xs occurs once in each column, in the third board Os occur once in each column. In the second row of boards: first board is Xs, second board is Os, third board is Triangles. In the third row of boards, first board is Os, second board is Triangles, third board is Xs. I figured this out my second time through the test, and my score went up from 133 to 135 with all other answers left the same. posted by Ryvar at 2:37 PM on December 12, 2005 ------------------------------------------------------------------- I get B. Here is my reasoning: Numbering the original patterns 1-2-3 in the top row, 4-5-6 in the second, and 7-8-9 in the third, we need to solve for #9. To get from 3 to 4, and 6 to 7, the patterns are rotated clockwise 90 degrees, as noted by soma lkzx above. To get from 1 to 2, or 2 to 3, etc, shift all symbols to the right by one space (Anything shifted off the right end of the grid will move to the leftmost space in the next lower row. For the third row it will move the the leftmost space in the first row) At the same time change x's to o's, triangles to x's and o's to triangles. The pattern matches in all cases and results in pattern B posted by rocket88 at 2:47 PM on December 12, 2005 [1 favorite] Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Takk for svaret, Wohooo. Den der var helt vill.. Endret 15. mai 2010 av J-Core Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå