Onkel Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Jeg har en PC som er stasjonær og som dekker alle ytelseskravstore formål for meg. Men siden den har en del watt-krevende komponenter som ofte ikke brukes, har jeg lyst på en liten og veldig strømgjerrig PC som bare alltid står på og er klar til å ta på seg lette oppgaver som spontan surfing, sette på en stor nedlasting gjennom natta, tjene som NAS, etc. Det er mye jeg ikke vet om dette. Det med NAS, for eksempel, måtte vært for å ha en harddisk i denne PC'en eller koble til en USB-disk, og la den stå klar til å fore feks en Sonos eller en Squeezebox med musikk, eller noe annet med HD-filmer fra harddisken. Etter et lite søk, ser dette veldig lovende ut: http://www.iwill.no/Stasjon%E6r+%25252F+Game.246/Mikro+%28nano-ITX%29.285/Iwill+JC-NANO+m%25252FAMD+Geode+LX.962.html?osCsid=ac810bbe00be86a59871ea7195aa3987 Såvidt jeg kan se, drar ikke systemet mer enn 5W, og 0,9 idle!!! Med andre ord, alltid på, med god miljøsamvittighet. Men blir det mer forbruk med harddisk? Hvor mye? Fins det harddisker som slår seg av automatisk når de er idle, og på ved behov? Og når det kan leveres med windows XP, bør det vel også være kraftig nok til å fungere med Ubuntu? Har jeg forstått det riktig at dette vil være en erstatning for NAS, til at andre skal kunne streame filer fra den over LAN? Raskt nok? Alt i alt, hva tror dere i forhold til formålet? Noe bedre i nærheten av samme pris? Endret 12. mai 2010 av Onkel Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hva med Acer REVO eller Asus EEE Box? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Nja... REVO: 65W, aaaaaaalt for mye. eeebox'en så jeg på, ja. 20W (eller var det 28?) er ikke helt dumt, men fortsatt i et helt annet landskap enn iWill'en. Er det noen grunner til å ikke gå for iWill'en? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Hvor har du det fra at Iwill ikke overstiger 5W? Iflg. denne testen ligger EEE Box jevnt på 17W, men kan snike seg opp i 20W under tunge oppgaver. Jeg finner det merkelig at Iwill vil legge inn en 60W strømforsyning hvis maskinen likevel aldri beveger seg over 5W: det må jo være stor overkill (selv om også 60W i utgangspunktet er lite sammenlignet med større stasjonære maskiner). Halve poenget med en slik PC er vel at den skal være billig, og da er det meningsløst å legge ved en PSU som leverer 1200% mer enn det som er strengt nødvendig? Prisforskjellen er også ca 800 kr hvis du vil ha harddisk på Iwill, og med så strømgjerrige maskiner går det nok en stund før du har spart det inn igjen på forbruk. edit: Fordelen med Iwill, dersom du likevel skal ha Ubuntu på den, er at den kan leveres uten OS. Imidlertid bør du se om du finner tester på prosessoren, gjerne en som sammenligner med Intel Atom N270, som kjører Ubuntu helt greit (sitter på Ubuntu/Easy Peasy på en N270 selv og skriver dette). EEE Box ser for meg mindre ut, og har høyere WAF, i den grad det er relevant. Endret 12. mai 2010 av srbz Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Nja... REVO: 65W, aaaaaaalt for mye. eeebox'en så jeg på, ja. 20W (eller var det 28?) er ikke helt dumt, men fortsatt i et helt annet landskap enn iWill'en. Er det noen grunner til å ikke gå for iWill'en? Hmm, eneste jeg kan se for meg at er at mobilen min har kraftigere cpu ^^ Hadde og vurdert noe som Revoen elle eeebox. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Nei, linkene for den 5W-grensa er borte nå som vinduene er lukket, men det var nå et tall som gikk igjen... Jeg stusset også på den 60W-forsyningen, ja. Men kan det være for å gi nok rom for ekstra strøm til USB-enheter? I mellomtiden har jeg sjekket reviews, og det er flere som misliker iwill'ens BIOS, den er visst krøkkete å få til å fungere med egen Linux, og henger lett hvis den ikke har en monitor skrudd på. Da forsvinner mye av vitsen. En annen kandidat - CompuLab Fit-PC2 med sine 6-8W: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=compulab_fitpc2&num=1 http://www.roytanck.com/2009/07/29/fit-pc2-review-the-worlds-smallest-desktop-pc/ Endret 12. mai 2010 av Onkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå