Gå til innhold

Oppgradere RAM i Acer Aspire ONE 532h

Szmekken

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en Acer Aspire ONE 532h, etter å ha hatt en tilsvarende D250 i et år. Maskinen er et morsomt supplement til min hoved PC, og en kjær følgesvenn på lange togturer osv.

Spørsmålet er om jeg vil få et nevneverdig utbytte av å oppgradere fra 1GB til 2GB RAM?

Etter å ha gått gjennom oppstartsprotokollen i msconfig, og fjernet all møkken Acer skal ha til å starte ved boot, går booten rimelig smooth. Imidlertid ser jeg at minnebruken i dag ligger på en 30-60 %, selv uten at jeg kjører noen egne programmer.

Ytelsen ser ut til å være noe bedre i utgangspunktet, enn på forgjengeren, og jeg kan kjøre alle mine nostalgiske klassikere fra tusenårsskiftet med god flyt. Spill som SOF II: Double Helix kjører smertefritt på høyeste detalj.

Hvis svaret på spørsmålet mitt er ja, lurer jeg også litt på hvilken brikke jeg skal kjøpe, og hva jeg må foreta meg for å skifte.

Har sett litt på denne, som ser ut til å skulle passe:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344664

Er denne grei?

Setter pris på svar :)

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke finne det partnummeret i kompabilitetslista til Crucial. Brikken som ligger i lista heter CT121151 eller CT1165194.

EDIT: Jeg kan ikke finne disse to alternativene på noen av de større webshoppene. Jeg anbefaler deg å ta en telefon til en av de og spør om de garanterer at denne brikken er kompatibel før du kjøper.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Som du sier så har du ikke akkurat et ytelsesproblem i første omgang.

Så jeg vil nok si at forskjellen vil bli mindre merkbar.

Den beste oppgraderingen du kan gjøre på an slik maskin er å sette inn en SSD disk. Det vil påvirke oppstarttid, akksesstid på programmer, lasting av filer og brett i spill, altså alt som skal lastes fra disken vil gå hysterisk mye kjappere enn med den gamle disken. Nå er jo SSD disker litt dyre og litt små så det blir jo mest os og de faste programmene du bruker som vil føles kjappere.

Etter det jeg har sett av tall så snakkes det om en ytelsesøkning på 30-40% kontra den gamle disken.

Prosesser som krevere prosessering vil ta like lang tid som før men data som lastes fra disk for å kjøre prosessen vil lastes nesten umiddelbart.

Så det som gir mest ytelse for penga vil nok være en slik SSD disk fremfor mere minne siden maskinen ikke er i beita for minne slik den er idag.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt rundt, og erfaringene med å oppgradere til 2gb er visst gode, så da gir jeg det en sjanse.

Det står mellom disse to: (Jeg har sett på brukererfaringer at begge fungerer)

Crucial DDR2 SO-DIMM PC6400 2GB CL6

Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB CL5

Hva er forskjellen på de to?

Lenke til kommentar

Maks teoretisk overføringshastighet på henholdsvis 6400 MB/s og 5300 MB/s. Dette er fordi minnet kjører på henholdsvis 400 MHz (800 MHz effektivt) og 333 MHz (667 MHz effektivt). Men husk at hovedkortet bestemmer hvor mye minnet kan kjøre på, og det ser ut som det i din PC er DDR2 5300 som er maks støttet hastighet. Du kan sette inn minne med høyere hastighet, men det vil ikke kjøre på mer enn maks for hovedkortet. Så hvis PC6400 er dyrere er det bortkastete penger :)

Lenke til kommentar

Akkurat. Prisen på de to er den samme, 499,-. Da er det vel bare å kjøpe 6400, i tilfelle det skulle bli aktuelt å bruke det i en annen maskin senere.

Jeg har oppdatert BIOS fra 1.08 til 1.21, så da skulle det vel bare være å skifte og boote, så skulle Windows finne den nye RAMen selv?

Lenke til kommentar

Ok, nå har det selvsagt gått galt. Jeg stakk innom Datakjeden i lunsjen i dag, og fikk beskjed om at brikken "Corsair DDR2 677MHz 2GB" skulle fungere. Bare å bytte over sa han. Jeg plugget ut batteriet, skrudde opp en skrue for å komme til, og byttet forsiktig om de to.

Og så ... Maskinen vil ikke boote. Viften starter, emn stopper etter 2 sek, og maskinen blir stående med svart skjerm. Helvete tenker jeg, og bytter tilbake, men da vil selvsagt ikke det heller fungere. Nå har jeg altså en maskin som ikke lenger fungerer.

Hva er galt? Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Ohh. Jeg ringte en dadakyndig kamerat, og han hadde løsningen. Kondensatorene på hovedkortet hold fortsatt spenning. Jeg bare tok ut RAMen, holdt standbyknappen inne i ti sek, satt RAMen og batteri inn igjen. Og vips, suksess. Pijuh ...

Lenke til kommentar

Jeg har fått et nytt problem jeg håper noen har et godt tips for.

Ca annenhver gang finner Windows kun 1gb av de totalt 2gb. I BIOS vises alltid 2048 MB, men Windows finner ofte kun 1024 MB. Når dette skjer står det også at Windows opplevelsesindex må oppdateres, og scoren for RAMen blir lavere.

Jeg ringte Acer Support, men disse hadde ikke noe annet tips enn å reinstallere PCen, det har jeg nå gjort, men til ingen nytte. Hva kan være feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...