Gå til innhold

Hva kan 'staten' gjøre om du NEKTER å følge regler

Anbefalte innlegg

Har et hypotetisk spørsmål her.

Si at en lokal myndighet bestemmer noe du synes er helt på trynet, og du nekter å overholde dette, feks bompenger.

Hva kan teoretisk skje om du nekter å betale, kjører flatt gjennom og hiver fakturaene som kommer? Sier klart ifra at om det kommer politi på døra ang feks bompenger blir det bråk.

Kommer de da draende med fem-seks politimenn for å hive deg i jern? Om du motsetter deg dette også, gir dem bank for å være på din eiendom og sier at de skal holde seg til helvette borte fra deg i denne saken.

? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du truer politiet med juling hvis de kommer på besøk så kommer de nok på besøk etterhvert... Dersom du faktisk prøver å jule dem opp havner du nok ganske fort i kasjotten...

Dersom du nekter å betale fakturaene fra bomringen, så vil de gå til inkasso, dersom du fortsatt ikke betaler vil du vel bli begjært konkurs dersom utbetalingene uteblir. Så kan de vel tvangselge feks huset ditt og eiendeler, og trekke det du skylder fra lønna di til gjelde er betalt.

Du slipper nok ikke unna desverre, og vil slite med å tjene penger hvitt uten at staten får store deler av lønna :)

Lenke til kommentar

Hehe er nok desverre slik, men liker tanken på å totalt motsette seg all autoritet.

Flytte opp på landet med egen gård for mat, egen brønn og kloakk, eget vannkraftverk og sattelittuplink for nettet. Gi KLAR beskjed om at første statsmann som trår på din eiendom vil bli skutt på stedet.

Lenke til kommentar

Hvis man nekter å følge norske lover, f.eks hvis du bestemmer deg for å være så drøy og kynisk at du ikke gjemmer røykpakkene bak disken eller nekter å ta i mot norske kroner som betalingsmiddel eller kanskje du velger feil farge på badet. Ja, da vil du nok først få klar beskjed (regner med skriftlig) på at sånn oppførsel er uakseptabel og dersom du ikke retter deg til lovene blir det bråk. Hvis du fortsetter å nekte vil politet komme å ta deg.

Det som er litt synd er jo at flertallet bestemmer lovene. Så lenge du er i mindretall er du med andre ord i praksis rettsløs. Hvis flertallet finner det for godt at sånne som deg må drepes har du bare å følge lovene.

Derfor er "lovene" vi har i Norge stort sett patetiske, lite gjennomtenkte og svært umoralske lover.

Sånt sett skulle jeg gjerne joinet deg dersom du fikk skaffet atom våpen eller annet som kunne holde flertallet unna. Det hadde vært flott å kjøpe opp et større område for så å erklære det som en egen stat. For å klare det er du i prinsippet avhengig av særdeles mange soldater (husk at hele verden vil angripe deg hvis landet ditt driver med ting de ikke liker) eller atom våpen. Problemet med begge disse tingene er at de er begge svært dyre, og som enkeltperson vil du neppe få råd til noe slikt. Spesielt med tanke på hvor mye penger flertallet stjeler fra deg.

Å flytte ut på landet er heller ikke bare bare, skatt på huset skal jo betales, regler skal følges både i RL og på nett. Tviler på at å true offentlige tjenestemenn vil gjøre det spesielt mye lettere heller. Nei, du ville nok ende opp som død dersom du prøvde deg på noe slikt.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

nå har det seg ikke akkurat sånn at flertallet bestemmer lovene? mye blir gjort i folks motvilje... Jeg kommer selv fra Trondheim, å ser at eksempelet med bompenger er ganske relevant. tror ca 86% vil ha bort bommen som nylig er kommet. Hvis en eller to personer nekter å betale, blir du den som har gjort feil. Derimot hvis ALLE som er mot en bomring hadde gått sammen å nektet å betale ville dette ha hjulpet. Myndighetene har virkelig ikke kapasitet til å ta rotta på en hel folkemasse. Det står også i grunnloven noe slikt som at man er pliktig til å avskaffe de folkevalgte hvis de tar udemokratiske valg(correct me if I'm wrong). Så alene vil du nok tape... Men hvis du får med deg "massen" så er du i trygge hender. Hvis ikke er det et diktatur du bor i...Å Norge err vel ikke et diktatur?

Lenke til kommentar

Flytte opp på landet med egen gård for mat, egen brønn og kloakk, eget vannkraftverk og sattelittuplink for nettet. Gi KLAR beskjed om at første statsmann som trår på din eiendom vil bli skutt på stedet.

Hvis jeg ikke har misforstått noe vesentlig, er det ikke lov å skyte folk for å tråkke på din eiendom her i landet. Heldigvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

nå har det seg ikke akkurat sånn at flertallet bestemmer lovene? mye blir gjort i folks motvilje... Jeg kommer selv fra Trondheim, å ser at eksempelet med bompenger er ganske relevant. tror ca 86% vil ha bort bommen som nylig er kommet. Hvis en eller to personer nekter å betale, blir du den som har gjort feil. Derimot hvis ALLE som er mot en bomring hadde gått sammen å nektet å betale ville dette ha hjulpet. Myndighetene har virkelig ikke kapasitet til å ta rotta på en hel folkemasse. Det står også i grunnloven noe slikt som at man er pliktig til å avskaffe de folkevalgte hvis de tar udemokratiske valg(correct me if I'm wrong). Så alene vil du nok tape... Men hvis du får med deg "massen" så er du i trygge hender. Hvis ikke er det et diktatur du bor i...Å Norge err vel ikke et diktatur?

Norge er et flertallsdiktatur, hvorvidt du er for eller mot bompenger er likegyldig. Så lenge du stemmer på SV, Arbeiderpartiet, Høyre, FRP, Rødt, osv så er du en sosialdemokrat og mener at det er greit å innføre lover som mindretallet er i mot. Du har helt rett at i enkeltsaker vinner ofte mindretallet saker, dette ikke fordi de er i mindretall, men fordi de har flertalelt i ryggen. Det er slik systemet fungerer. De folkevalgte kan trumfe igjennom hva som helst på vegne av "folket". Er det rart jeg synes systemet er motbydelig og korrupt? Det finnes ingen rettigheter i Norge, absolutt INGEN. Dem som er i mindretall lever på flertallets nåde.

Mindretallet i Norge, altså de som er i mot dagens rettsstat og ønsker et samfunn hvor vi har likhet for loven, fravær av tvang og fred satt i system er nødt til å overbevise flertallet om deres rett til å leve i fred, noe som i praksis er ganske umulig med tanke på den uendelige propagandaen gjennomsnittsnordmannen blir utsatt for fra vugge til grav. Dette mindretallet har ikke flertallet i ryggen og er derfor i praksis rettsløse. Så neste gang du stemmer, hvis det finnes fnugg av godhet og moral i deg, stem på et parti som er i mot dagens system eller la vær å stemme/stem blankt.

Uansett, så lenge mindretallet må følge alle flertalles regler har vi et diktatur i form av flertallsdiktatur. Alternativet er å sette begrensninger på hva staten kan utføre av oppgaver slik at tvang/unødvendige lover mot mindretallet ikke lenger blir mulig.

Lenke til kommentar

Hehe er nok desverre slik, men liker tanken på å totalt motsette seg all autoritet.

Jeg liker deg.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har misforstått noe vesentlig, er det ikke lov å skyte folk for å tråkke på din eiendom her i landet. Heldigvis.

/FlameOn

Dagens mest ubrukelige kommentar? Det er tåpelig å være veslevoksen når vi diskuterer et hypotetisk tema.

/FlameOff

Det er derimot BEKYMRINGSVERDIG å se hvor mange som godtar ting bare fordi "de som bestemmer har sagt at det er slik".

Et spørsmål til dere all: Sett at du hadde blitt dømt for noe alvorlig du ikke hadde gjort, det være seg drap, voldtekt, tyveri etc. Du hadde lagt frem alle bevis for at du var uskyldig, men alikevel mente dårenes flertall at du var skyldig. Hva hadde DU gjort?

JEG hadde laget oppstyr av bibelske proposjoner, sagt at det her er galt og at jeg ikke hadde gjort noe galt. Som siste utvei hadde jeg slått ned den/de politimennene som skulle frakte meg til rettsalen, og rømt. De har ikke myndighet til å skyte deg mens du rømmer går jeg ut ifra. Jeg respekterer politiet, og setter stor pris på jobben de gjør, men den dagen en idiot styrer landet, og de ikke lenger har mitt beste i tankene?

Lenke til kommentar

Hva i helv... har voldtekt med å ikke ville betale bompenger?

Hva en ville gjort i dagens samfunn har vel ingen ting å bety i denne "hypotetiske" diskusjonen din?

Men du har jo en god ide:

Men hva skal du gjøre dagen du brekker beinet, eller pådrar deg lungebetennelse?

Sånn hypotetisk sett, å gå tilbake til staten for å be om hjelp vil jo være hyklerisk eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn hypotetisk vil jo dette landområdet fortsatt være en det av Norge som stat, og derved falle under Norges lover. Jeg vil anta at hypotetiske drapstrusler mot statsmenn vil bli reagert på i henhold til lovverket.

Edit: for å lufte hvordan det hadde vært om landområdet ikke var en del av Norge som stat, hvor lenge ville det gått før hvilken som helst stat i verden hadde snappet det opp og kolonisert det? Hva skulle for eksempel hindre Sverige å ta denne freebien?

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Si at en lokal myndighet bestemmer noe du synes er helt på trynet, og du nekter å overholde dette, feks bompenger.

Hva kan teoretisk skje om du nekter å betale, kjører flatt gjennom og hiver fakturaene som kommer? Sier klart ifra at om det kommer politi på døra ang feks bompenger blir det bråk.

Kommer de da draende med fem-seks politimenn for å hive deg i jern? Om du motsetter deg dette også, gir dem bank for å være på din eiendom og sier at de skal holde seg til helvette borte fra deg i denne saken.

Så lenge du lever i et "samfunn" må du innordne deg dets normer, lover og regler. Hvis ikke vil det gi konsekvenser, uansett hvor urettferdig det hele faktisk måtte være.

Man's Justice kan fort bli en grusom forferdelig fæl greie som du så absolutt trenger å ha all mulig respekt for. Vær veldig redd!

Du må gjerne leve ditt eget lille anarki der oppe på fjellet - men med en gang du kommer i kontakt med omverdenen kan du fort bli et offer for noe som er veldig mye større enn deg selv..

Hvis man nekter å følge norske lover, f.eks hvis du bestemmer deg for å være så drøy og kynisk at du ikke gjemmer røykpakkene bak disken eller nekter å ta i mot norske kroner som betalingsmiddel eller kanskje du velger feil farge på badet. Ja, da vil du nok først få klar beskjed (regner med skriftlig) på at sånn oppførsel er uakseptabel og dersom du ikke retter deg til lovene blir det bråk. Hvis du fortsetter å nekte vil politet komme å ta deg.

Det som er litt synd er jo at flertallet bestemmer lovene. Så lenge du er i mindretall er du med andre ord i praksis rettsløs. Hvis flertallet finner det for godt at sånne som deg må drepes har du bare å følge lovene.

Derfor er "lovene" vi har i Norge stort sett patetiske, lite gjennomtenkte og svært umoralske lover.

Sånt sett skulle jeg gjerne joinet deg dersom du fikk skaffet atom våpen eller annet som kunne holde flertallet unna. Det hadde vært flott å kjøpe opp et større område for så å erklære det som en egen stat. For å klare det er du i prinsippet avhengig av særdeles mange soldater (husk at hele verden vil angripe deg hvis landet ditt driver med ting de ikke liker) eller atom våpen. Problemet med begge disse tingene er at de er begge svært dyre, og som enkeltperson vil du neppe få råd til noe slikt. Spesielt med tanke på hvor mye penger flertallet stjeler fra deg.

Å flytte ut på landet er heller ikke bare bare, skatt på huset skal jo betales, regler skal følges både i RL og på nett. Tviler på at å true offentlige tjenestemenn vil gjøre det spesielt mye lettere heller. Nei, du ville nok ende opp som død dersom du prøvde deg på noe slikt.

Ja, man innordne seg eller ta konsekvensene..

Det å kunne bli sin helt egen herre, i sitt eget land - der du virkelig kan gjøre hva du vil... Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne hen, men du trenger ihvertfall svært svært gode forretningsforbindelser som kan skaffe deg nok plutonium til at resten av verden holder pusten og ikke tør å pirke borti deg - og dèt sier litt!

Så lykke til med den!!

[...]Det er derimot BEKYMRINGSVERDIG å se hvor mange som godtar ting bare fordi "de som bestemmer har sagt at det er slik".

Folk er sauer..

Et spørsmål til dere all: Sett at du hadde blitt dømt for noe alvorlig du ikke hadde gjort, det være seg drap, voldtekt, tyveri etc. Du hadde lagt frem alle bevis for at du var uskyldig, men alikevel mente dårenes flertall at du var skyldig. Hva hadde DU gjort?

JEG hadde laget oppstyr av bibelske proposjoner, sagt at det her er galt og at jeg ikke hadde gjort noe galt. Som siste utvei hadde jeg slått ned den/de politimennene som skulle frakte meg til rettsalen, og rømt. De har ikke myndighet til å skyte deg mens du rømmer går jeg ut ifra. Jeg respekterer politiet, og setter stor pris på jobben de gjør, men den dagen en idiot styrer landet, og de ikke lenger har mitt beste i tankene?

...og med det ville du bare gjort det enda verre for deg selv - og forsterket inntrykket 'alle' har av deg som gal Mathias..

Du kan aldri vinne ved å ta i bruk en slik fremgangsmetode.. Det eneste du kan gjøre er å virkelig kjempe i-, og gjennom rettslokalene, og bruke pressen for det det er verdt. Dette er eneste måten å faktisk kunne slå et system (myndighetene) på.

Lenke til kommentar

I min hypotetiske verden vil ingen være interessert i mitt lille landområde da det ikke inneholder noe av verdi ;)

Selvsagt forstår jeg verdien av et velorganisert samfunn, men det bør være mulig å velge at "nei, dette vil jeg ikke være del i".

Lenke til kommentar

Spørs egentlig hva man verdsetter.

Om vi hypotetisk nærmer oss den tredje verdenskrig vil jeg tro at dette landområdet ville vært svært så interessant for mange parter fordi det ville enten gitt de en spydspiss midt inn i Skandinavia eller at de kunne forhindre at noen fikk satt opp en fiendtlig militær enhet midt i Skandinavia.

Rekner med USA eller Kina hadde vært svært så hypp på jordflekken for å sette opp ett rakettskjold.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

I min hypotetiske verden vil ingen være interessert i mitt lille landområde da det ikke inneholder noe av verdi ;)

Du er naiv.

Selvsagt forstår jeg verdien av et velorganisert samfunn, men det bør være mulig å velge at "nei, dette vil jeg ikke være del i".

Da må du bare kjempe imot med nebb og klør - på et sivilisert vis. Om man bare kunne ha tatt et valg, der man kunne få slippe unna noe - hvordan tror du da at verden ville blitt?

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

I fremtiden kommer dyrkbar jord til å være det mest verdifulle man kan ha så jeg vet ikke hvor safe du er på den plassen din Noble, du bør bo såpass langt vekk at det tar for lang tid og for mye energi for at sultne folk (zombier) skal gidde å oppsøke deg.

Tenk defensivtt når det kommer til valg av skytevåpen, noe du kan ligge å lurke med.

Endret av Dalfararen
Lenke til kommentar

Først og fremst du klarer ikke å gi de deng. Hvis du bryter samfunnets regler så havner du i fengsel. Enkelt å greit.

Lenke til kommentar

/FlameOn

Dagens mest ubrukelige kommentar? Det er tåpelig å være veslevoksen når vi diskuterer et hypotetisk tema.

/FlameOff

Beklager at jeg tok deg seriøst.

En i min nærmeste familie ble dømt for tyveri og fratatt stillingen som embedsmann. Privatetterforskere ble leid inn, og saken holdt på i godt over 10 år før Gjenopptakelseskommisjonen endelig vedtok at saken skulle gjenopptas. Han hadde da vært alvorlig syk de siste årene, og døde kort tid etter at han fikk meldingen. Seks dager senere be han frikjent på alle punkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...