henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Hei! Tenkte å kjøpe nytt skjermkort, men er litt stuck på hva jeg bør gå for. Tenkte i prisklassen rundt 2-2.5k. Har kommet fram til 3 alternativer 2stk hd 5770 i crossfire: +Best ytelse for pengene, yter faktisk omtrent likt med 5870 i flere spill, koster ca det samme som 5850, men yter bedre - Ingen eller få muligheter for oppgradering senere, (problemer med crossfire støtte og bugs i noen spill???) hd 5850: + Billigst av alle forslagene, oppgradere til 2 stk i cfx ved behov senere - Dårligere ytelse enn hd 5770 i cfx gtx 470: + Overklokker bra, physx og andre teknologier fra nvidia, veldig bra på tesselation - Dyrest av alle, nærmere 3k noe som er litt mer enn jeg har lyst til å betale Trenger hjelp til å finne ut hvilket av alternativene jeg skal gå for. Har egentlig veldig lyst på gtx 470 pga overklokking og at jeg er bittelitt nvidia fanboy , men er redd for at det koster mer enn det smaker Eller tar jeg feil her? Yter gtx 470 såpass mye bedre at det er verdt de 500-700 kronene mer? Overbevis meg om hva jeg bør gå for og hvorfor! Endret 12. mai 2010 av henrikw92 Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Skal man tro en rekke tester, så yter ikke GTX 470 særlig mye mer enn et HD 5850. Grunnet en høy pris, ville jeg personlig strøket dette kortet fra listen. HD 5850 havner midt i ditt prissjikte, men er som du nevner dårlig på Crossfire. HD 5770 er alene ikke det beste kortet å bruke på en Gaming rigg, men er kick ass når to HD 5770 kort blir satt i Crossfire. Det er dog som du selv nevner alltid et men, ikke alle spill er vennlig overfor Dual GPU oppsett og det kan være bugs i enkelte spill. Nå har HD 5000 serien skjermkort vært på markedet en stund, så de fleste bugs er blitt rettet opp ved de nyeste driverene. Så grunnet pris og ytelse, vil jeg si 2x HD 5770 Crossfire seiler opp som en av favorittene. Når man først er inne på Crossfire, så må man først og fremst også se på hva slags Hovedkort man har. Først må man se hastigheten (det heter vell båndbredden om jeg ikke tar feil) på PCIe sporene, kjører det ene kortet på x4 modus er hele ideen med Crossfire fånyttes. Det neste er Hovedkortets layout, mange Hovedkort har fullstendig hårreisende layout når det gjelder Crossfire oppsett. Man må nesten presse det ene kortet inn i det andre, grunnet at PCIe sporene er for tett sammen. Og folk skriver inn på fora etter fora og lurer på hvorfor det ene Skjermkortet er på 82 grader idle og 97 grader load og hvorfor viften støtt og stadig kjører på nesten 100% Så om Hovedkortet ditt er uegnet for Crossfire, kan du jo også vurdere HD 5870 skjermkortet som havner i samme prisklasse som GTX 470. For å oppsummere: # Er ditt Hovedkort egnet for Crossfire ville jeg gått for 2 stykk HD 5770 i Crossfire. # Vil du ikke gå over 2500 og ditt HK er uegnet for Crossfire, ville jeg valgt et HD5850. # Kan du gå litt over din satte pris, ville jeg valgt et HD 5870 skjermkort. Endret 12. mai 2010 av Svenni212000 Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Takk for mye nyttig info! Har et asus P6T SE og det støtter crossfire. fant også dette i produktbesrkivelsen på abbo.no: Ekspansjonsspor 3 x PCIe 2.0 x16 (støtter x16/x16/x4 modus) 1 x PCIe x1 2 x PCI Og det ser ut som om det vi passe bra med 2 kort der. Heller egentlig ganske mye mot 2 stk hd 5770 nå, haar gjort det i hele dag. Bare å komme med flere innspill hvis noen har noe å legge til. Virker ihvertfall som om 5770 cfx gir veldig bra ytelse for pengene Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Skal du først opp i GTX 470 pris leie.. så ville jeg absolutt gått for 5870 isteden for. Du veit.. Det klokker rimelig bra det og ser du Og det er ett raskere kort ut av esken i tillegg. Ja jeg veit 470 har physx og bra tesselation, men jeg ser ikke for meg at physx har noensomhelst framtid. Og tesselation på ett så ekstremt nivå som f.eks. Unigine Heaven kjører, kommer vi aldri til å se i spill. Hehe det blei veldig tunge uttalelser det der ser jeg Vel ta det med en klype salt. Det KAN jo hende jeg kommer til å måtte spise ordene mine.. Jeg er ikkeno fanboy til noen av sidene btw. Velg det som yter best, til lavest pris. Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Takk for mye nyttig info! Har et asus P6T SE og det støtter crossfire. fant også dette i produktbesrkivelsen på abbo.no: Ekspansjonsspor 3 x PCIe 2.0 x16 (støtter x16/x16/x4 modus) 1 x PCIe x1 2 x PCI Og det ser ut som om det vi passe bra med 2 kort der. Heller egentlig ganske mye mot 2 stk hd 5770 nå, haar gjort det i hele dag. Bare å komme med flere innspill hvis noen har noe å legge til. Virker ihvertfall som om 5770 cfx gir veldig bra ytelse for pengene MEN... velger du 5850. Som jo vil kjøre alt av spill til dags dato. Så har du en gyllen oppgraderings mulighet senere. Hvis du finner ut om 1 år, at 5770 ikke holder lenger. Så må du jo kjøpe nytt/nye kort igjen... Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Takk for mye nyttig info! Har et asus P6T SE og det støtter crossfire. fant også dette i produktbesrkivelsen på abbo.no: Ekspansjonsspor 3 x PCIe 2.0 x16 (støtter x16/x16/x4 modus) 1 x PCIe x1 2 x PCI Og det ser ut som om det vi passe bra med 2 kort der. Heller egentlig ganske mye mot 2 stk hd 5770 nå, haar gjort det i hele dag. Bare å komme med flere innspill hvis noen har noe å legge til. Virker ihvertfall som om 5770 cfx gir veldig bra ytelse for pengene MEN... velger du 5850. Som jo vil kjøre alt av spill til dags dato. Så har du en gyllen oppgraderings mulighet senere. Hvis du finner ut om 1 år, at 5770 ikke holder lenger. Så må du jo kjøpe nytt/nye kort igjen... Så var det det også da. Skrev det forsåvidt i første post også. I tillegg så er 5850 billigere, slipper tull med cfx (hvis det er noe) Og skjermen jeg spiller på har 1610*1050 i oppløsning også, og tror 5850 drar de fleste spill i den oppløsningen. hmmm... Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Skal du først opp i GTX 470 pris leie.. så ville jeg absolutt gått for 5870 isteden for. Du veit.. Det klokker rimelig bra det og ser du Og det er ett raskere kort ut av esken i tillegg. Ja jeg veit 470 har physx og bra tesselation, men jeg ser ikke for meg at physx har noensomhelst framtid. Og tesselation på ett så ekstremt nivå som f.eks. Unigine Heaven kjører, kommer vi aldri til å se i spill. Hehe det blei veldig tunge uttalelser det der ser jeg Vel ta det med en klype salt. Det KAN jo hende jeg kommer til å måtte spise ordene mine.. Jeg er ikkeno fanboy til noen av sidene btw. Velg det som yter best, til lavest pris. Er i grunn enig i det meste du sier, vil ikke legge så mye penger i et skjermkort nå. Og hvis jeg skulle det kunne jeg like gjerne kjøpt 5870 eller 480 istedet Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 5850 er ett knallkort. Ved å kjøpe 2 5770 oppnår du bare å begrense fremtidige oppgraderingsmuligheter og få med noen få cf bugs. Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 5850 er ett knallkort. Ved å kjøpe 2 5770 oppnår du bare å begrense fremtidige oppgraderingsmuligheter og få med noen få cf bugs. okok, da blir det nok et 5850 på meg etter hvert Lurte på en ting til, er det noen vits å kjøpe lett overklokka kort med andre kjøleløsninger sånn som vapor-x og toxic kortene, eller er det bare bortkastede penger? Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Stock kjøler på 5850 er ganske grei, bråker ikke så veldig mye og blir kvitt varmen utenfor kabinettet. Der er lett å klokke med stock kort, og Afterburner o.l. virker uten tull. Noen produsenter (Powercolor, XFX ?) har egne bios som ikke virker like bra for (max)klokking, så spørs litt på hva du skal. Skal du vannkjøle bør du ikke kjøpe kort med annet enn stock pcb. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Har bare en ting og si jeg om dette. Nvidia sliter med varme. Sliter virkelig med varme. Jeg har byttet fra 9800GTX SLi til 285GTX SLi, for nå å sitte med HD5870. Kabinett temperaturen min sank fra 50+ til 29 idle, 36 load! Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Stock kjøler på 5850 er ganske grei, bråker ikke så veldig mye og blir kvitt varmen utenfor kabinettet. Der er lett å klokke med stock kort, og Afterburner o.l. virker uten tull. Noen produsenter (Powercolor, XFX ?) har egne bios som ikke virker like bra for (max)klokking, så spørs litt på hva du skal. Skal du vannkjøle bør du ikke kjøpe kort med annet enn stock pcb. okok, så jeg bør gå for noe annet enn powercolor og xfx hvis jeg skal stille på volt etc for å klokke? Mener ihvertfall at man kan stille volt på asus korta? Hadde tenkt å kjøpe powercolor så bra du sa ifra edit: så faktisk at vapor-x kortet koster det samme som de andre kortene bortsett fra powercolor, da kan jeg jo like godt kjøpe det. Åssen er pixmania å handle fra? Endret 12. mai 2010 av henrikw92 Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Aldri hørt noe anbefale pixmania ... Asus og msi kort funker fint å klokke. De andre klokker de også, men kan ha mindre max volt osv. I verste fall kan de flashes med en annen bios. Men alt dette er egentlig bare hvis du skal klokke langt, så ikke veldig viktig for de fleste. Endret 12. mai 2010 av OldMan Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Aldri hørt noe anbefale pixmania ... Asus og msi kort funker fint å klokke. De andre klokker de også, men kan ha mindre max volt osv. I verste fall kan de flashes med en annen bios. Men alt dette er egentlig bare hvis du skal klokke langt, så ikke veldig viktig for de fleste. Da blir det mest sansylig et msi hd 5850 på meg Pleier det å hjelpe en del å ha et dedikert physx kort? Sitter med ett gtx 260 nå som jeg kunne brukt til det, evt bytta med broren min og brukt hans gt 240 til physx hvis ikke det har så mye å si på ytelsen hvilke av de 2 kortene jeg bruker. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg er ikke veldig begeistret for spill med PhysX, mest fordi det er proprietært. Men er mange som kjører med hacked drivere og nvidia kort ved siden av ati kort, sjekk 58xx tråden. Metro 2033 har vel spesifisert 98gt som optimalt kort for physx, så 240 blir kanskje litt spinkelt. Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg er ikke veldig begeistret for spill med PhysX, mest fordi det er proprietært. Men er mange som kjører med hacked drivere og nvidia kort ved siden av ati kort, sjekk 58xx tråden. Metro 2033 har vel spesifisert 98gt som optimalt kort for physx, så 240 blir kanskje litt spinkelt. Da beholder jeg gtx 260 til det ihvetfall. Får bare håpe det ikke blir plassproblemer i kabinettet mitt siden 6 pin kontaktene på 5850 er på enden og ikke sia. Har ett siste spørsmål, hva er det normalt å få klokka 5850 til? Vet det er forskjellig fra kort til kort hvor langt det vil klokke, men sånn ca? Var ganske uheldig med 260 kortet mitt, får ikke stilt noe på volten på det og kommer ikke så mye lenger enn 650-660 stabilt på kjernen uten å øke volten. Har sikkert noe med biosen å gjøre, og jeg har lite lyst til å begynne å surre med å flashe bios Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hvis du er villig til å stille opp vifta og volt bør kjernen på ett 5850 kunne klokkes til 1000-1050, minne 1100-1200 (høyere hvis du flasher med annen bios). Å kjøre med 850-950 24/7 bør gå greit uten for mye støy om du ikke er uheldig med kortet. Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Hvis du er villig til å stille opp vifta og volt bør kjernen på ett 5850 kunne klokkes til 1000-1050, minne 1100-1200 (høyere hvis du flasher med annen bios). Å kjøre med 850-950 24/7 bør gå greit uten for mye støy om du ikke er uheldig med kortet. Høres bra ut, kan gjøre som jeg gjør nå, ha en profil i afterburner der jeg har klokket så langt ned det går (500/895) med vifta på så lav rpm som mulig og en profil jeg bruker når jeg skal spille, på ca 850-900 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå