Gå til innhold

Gjøre båtmotoren sommerklar!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Trenger litt hjelp til motorstell, regner med at det er noen her som kan svare meg kjapt på et par ting :)

Har en Yamaha 4-takter. som går mange, mange timer i sommerhalvåret.

Har tenkt å skifte motorolje + filter.

1. vanlig motorolje for 4-takter, hvor lønner det seg å kjøpe det? Eller skal man bruke no spesielt til båtmotorer?

2. Oljefilter, hvor får jeg tak i det, og hvordan vet jeg hvilken type jeg skal kjøpe?

3. Det samme gjelder forsåvidt med gearoljen?

4. Andre ting jeg bør skifte/sjekke? Worked like a charm i hele fjor ..

 

Duger biltema-produktene til en bår som går i snitt 30 timer i uka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor bra biltema oljene er..har aldrig brukt de, men Yamaha sin olje koster rundt 100kr pr l.

Oljefilter vet jeg ikke om du får andre steder en hos forhandler.

Gearoljen skifter jeg ikke hvert år da jeg ikke kjører så mange timene, men løsner litt på den nederste påfyllings-skruen og ser at oljen ser grei ut, og at det ikke er vann der.

 

Vet ikke hvor stor motor du har, eller hvor gammel den er, men kondens/vann i systemet kan ødlegge hele sesongen for deg(noen motorer har varsling ved vann i systemet).. Har du vannutskiller i båten , så skift element i den. Sjekk/tøm/rens også bensinfilteret i motoren.

 

Ikke bruk kondensfjerner i bensinen hvis du har vannutskiller i båten, for da klarer ikke filteret å skille vannet fra bensinen.. dette gjelder og hvis bensinfilteret i motoren er den typen som henger loddrett .. her er det en rød ring som flyter opp hvis du har vann i bunnen av koppen.(eller en føler i bunnen som varsler i instrumentene/signalhorn)

 

Offeranodene bør og sjekkes.Børst de rene med en stålbørste,eller bytte hvis det mangler mer en 50% på de(kjøp orginale offeranoder).. se på de som står under vann nederst på motorbranketten..de forsvinner først.

Det er og offeranoder innvendig i kjølekappen på motoren som du får ut ved å skru ut en liten bolt på hver av dem.

 

Press marine-fett inn i nippelen på stammen og nipplene i fremkant mot brønnen(tyter ofte vann ut.. så dette er fint å få bort) Har du styrekabe (ikke hydraulisk styring) så løsne skruene på begge sider av styrewieren slik at du får ut saltvann derfra og får inn nytt fett(ellers ruster styrekabelen fast i motoren over tid og da blir det tungt å svinge)

 

Ble litt langt dette, men det er gjort på en times tid inkludert oljeskift.. ;)

Endret av Kasper22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...