Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på leiekontrakt?

Anbefalte innlegg

Det er første gang jeg poster i forumet, så jeg beklager hvis tråden har havnet på feil plass :)

Jeg er veldig usikker angående min leiekontrakt og der jeg bor nå. Jeg bor i et kollektiv med tre andre (alle er gutter, inkludert meg). Leien min er på 3800,- pr/måned med 0,- i depositum, men strøm kommer i tilegg. Plassen er helt grei, selv om rommet er nokså lite. Vi har en standard leiekontrakt.

Det som irriterer meg er at husvertene bryr seg lite om å hjelpe oss med ting som ikke funker. Det har vært en rekke "milde konflikter" der som regel jeg har måttet sende meldinger fram og tilbake for å få dem til å fikse diverse ting. Sikringsskapet har vært et stort problem rundt juletiden da sikringene gikk hele tiden og varmtvannstanken var ute av drift i nesten tre dager. Husvertene var på helgeferie da og de sa vi bare måtte vente. Samtidig samme helg, så forsvant nettet og de sa vi måtte vente på det også.

Vi har ett ventilasjonshull på badet som lager en helsikes gjennomtrekk og som trolig har økt bakteriefloraen noe kraftig på badet (det kommer hele tiden røde prikker i taket rundt hullet uansett hvor mye vi vasker vekk). Dette har de sagt at de skulle fikse, men de har ikke latt høre fra seg på lang lang tid. Vi har en lekkasje under vasken på kjøkkenet som de lovte å fikse i løpet av to dager, men det er to uker siden. Det verste vi hittil har opplevd var at de meldte om at det skulle være visning (forsåvidt greit) om tre dager. De meldte fra om at de skulle komme opp en tur (de bor under oss) og se at alt så greit ut. Utifra dette regnet vi med at de skulle komme og banke på før de gikk inn, men nei. Når jeg kom hjem, så var leiligheten ryddet og vinduene sto oppe på kjøkkenet (mest sannsynlig pga lufting). Dette følte jeg var litt brudd på mitt personlige liv på tross av at de eier plassen. Husverten hadde også vært inne på rommet mitt (antageligvis for å se etter meg).

Etter mange feil de har lovet å rette opp og etter et uventet besøk mens ingen var hjemme, så føler jeg meg ikke helt komfortabel med mine husverter (de er et par). Jeg fikk nok og sendte en melding (som jeg vanligvis gjør når de gjør ting som jeg ikke finner meg i) som inneholdt: "har dere i det hele tatt lov å komme inn i vår leilighet uten videre?".

Dette endte med at husverten ble forbannet og kom opp og kjeftet meg huden full for å ha sendt henne "sutremeldinger", og at jeg ikke kunne forvente at de skulle bry seg om vår problemer etc. Hun var bokstavelig talt rasende. Jeg forholdt meg rolig, siden jeg hater ansikt til ansikt konflikter. Hun slamret døra igjen foran ansiktet mitt og trampet ned igjen.

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hva slags rettigheter har jeg som leietaker? Min første tanke var å la være å betale siste husleien og bare komme meg vekk derfra (siden kontrakten går ut nå 31 Juni uansett), men jeg vil aldri gjøre noe sånt hvis det får konsekvenser som i anmeldelse eller andre ting.

Endret av naivsuper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anmeldelse (av deg) er selvsagt utelukket. Det verste som kan skje er at du må betale husleie i hele den avtalte perioden, selv om du har flyttet.

Når det gjelder adgang til boligen:

http://forbrukerportalen.no/faq/har_utleier_adgang_til_leiligheten

Spørsmål:

Kan utleieren låse seg inn hos meg for eget forgodtbefinnende? Tidligere låste hun seg inn for å vedlikehold forskjellige ting. Nå har jeg sagt opp, og leiligheten er på visning dagen lang, også når jeg ikke er til stede.

Svar:

Utleier må få føre tilsyn med leiligheten og utføre vedlikehold som ligger under hennes ansvar. Men du skal ha varsel, og en ukes varslingsfrist kan være en rettesnor. Hvis du nekter adgang uten å ha særskilt grunnlag for dette, kan dette være et avtalebrudd som gir utleier rett til å si deg opp. Ved langvarige arbeider, kan det bli snakk om lengre varslingstid og dessuten bli snakk om redusert husleie.

Utleieren kan selvsagt ta seg inn i leiligheten for å hindre skade. De typiske tilfellene er at brannalarmen går og ved vannlekkasjer.

I oppsigelsestiden gjelder at utleier har rett til å vise fram leiligheten for ny utleie. Men også her gjelder varslingsregelen, og tidspunktet må avpasses til et tidspunkt du selv godkjenner og som griper minst mulig inn i ditt privatliv.

I de mest pågående tilfellene vil innlåsning uten varsel kunne ses på som ulovlig selvtekt. Hvis utleieren fortsetter med dette etter at du har sagt ifra, har du anledning til å skifte lås på utleiers regning. I de mer ekstreme tilfellene kan leieren vurdere å politianmelde forholdet.

Relevante paragrafer i husleieloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-6

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-010.html#10-1

Så du skal ha varsel i forveien (1 uke er kanskje vel optimistisk), dere må bli enige om tidspunkt, og det finnes ikke noe grunnlag for å rote gjennom tingene dine ("rydde").

Når det gjelder å flytte før tiden uten å betale tror jeg det kan bli vanskelig. Jeg tviler på om du har grunnlag for å heve avtalen. "Heve" er forskjellig fra å "si opp", og det skal mye til.

Du må enten håpe på at utleier får inn en ny leietaker rett etter at du har flyttet (da skal du ikke betale lenger), at utleier ikke gidder å involvere rettsvesenet for 3800,- (risikabelt, siden det kan komme en del gebyrer på toppen) eller at du kan veie opp for den siste husleien ved å kreve avslag for "mangler" ved boligen (husleieloven § 2-8, også risikabelt, siden jeg tviler på om du plausibelt kan få det til å bli 3800,- og du trenger dokumentasjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...