Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fratatt legitimasjon av dørvakt

goggen92

Anbefalte innlegg

På fredag den 7.mai var jeg ute på byen, og skulle inn på en nattklubb. en dørvakt sto inne i døren, og det var ett tau som avgrenset ett litt større området. jeg og en jente sto og ventet med tauet, men siden han stod litt inne i lokalet gadd vi ikke å vente lenger, så jeg åpnet tauet og gikk bort til dørvakten(det var ingen andre kunder i kø eller andre som skulle inn på dette tidspunktet) han ble sur fordi jeg hadde tatt i repet, siden han mente at bare han kunne gjøre dette. Jeg beklaget for dette, men han var tydligvis fortsatt sur for dette.

vi viste han legitimasjon som begge var gyldig og våres egne, men han påstod at mitt ikke var ekte. vi stod å kranglet litt frem og tilbake, og til slutt sa han at dette kunne han bare ta. Han la det i sin egen lomme, og ville ikke gi det tilbake. Etter mye krangling ber jeg om å snakke med sjefen hans, eller at jeg ringer politiet slik at de kunne få tilbake legitimasjonet mitt.

Jeg fikk til slutt snakke med sjefen hans, og han hadde ingen problemer med å se at det ikke var noe galt med legitimasjonet mitt, og jeg fikk det tilbake.

så da er spørsmålet mitt: kan en dørvakt ta legitimasjonet til personer uten at han har en god grunn, i tilleg til å ikke vise sitt eget navn, eller vise til at han har rett til å ta det, og kan han nekte meg å snakke med sjefen hans når han har tatt mine eiendeler uten skikkelig grunn?

Endret av goggen92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er ingen rutiner som må fullføres som at de må vise deres legitimasjon som viser at de jobber der, og at de har rett til å ta det. Eller at de må være norske statsborgere(han her var fra sverige)?

Jeg hadde hatt mye mindre problem med det hvis han hadde gitt meg litt dokumentasjon på at det var han som hadde tatt det, og dokumentasjon på at han har lov å ta det. Jeg har jo egentlig ingen ting jeg skulle ha sagt hvis han en dag vil missbruke mitt kort eller hvis han mister det før han får levert det til politiet.

Hvis jeg hadde fått dokumentasjon på dette så hadde jeg heller tenkt at jeg kunne hente det hos politiet neste dag, men når han er usakelig og sier at legitimasjonet mitt ikke er ekte bare fordi jeg hadde løftet av det tauet som sperret av området blir jeg ganske sur.

Jeg er imot identitet tyveri og dokumentforfalskning, men det blir for dumt hvis dørvakter kan ta kortet til hvilken som helst person, bare fordi de vil!

Lenke til kommentar

Han skal ha legimitasjon på seg som viser at han er ordensvakt. Dersom han ikke har dette og ikke kan bevise dette, har han ingenting han skulle ha sagt. Du burde bare kontaktet politiet umiddelbart hvis vedkommende ikke hadde legitimasjon på seg som tilsa at han var ordensvakt.

Dersom dørvakten har sjelelig mistanke om at det er falskt legitimasjon har han faktisk lov til å beslaglegge kortet.

Lenke til kommentar

Denne situasjonen er litt diffus, det er ikke klart her HVORFOR dørvakten mente dette var falskt. Når jeg jobbet som dørvakt så man mye dårlige ID-kort, som for eks folk født i 89 som prøvde å forandre årstallet til 88, brødre/søstre som utvekslet ID. og alt annet BS, det kan være at du fjernet tauet, et "fyfy" og alle som har vært på klubber vet dette, så det kan være han tok legget ditt som en god kopi og han tenkte nok at siden du ikke hadde peiling at du ikke var gammel nok. Dørvakter er ikke drittsekker, men vi har vi regler blir vi ganske hssige når folk går over grensen. Litt spesielt at sjefen ga det tilbake til deg, da alle erfarne vaktledere hadde støttet sin dørvakt...

Lenke til kommentar

Litt spesielt at sjefen ga det tilbake til deg, da alle erfarne vaktledere hadde støttet sin dørvakt...

Det skulle da bare mangle at sjefen ga det tilbake, etter at han selv hadde sett at legitimasjonen var ekte og gyldig.

Lenke til kommentar

Det er ingen regler på dette, men ett utgangspunkt kan man jo ta i passreglene - et pass er gyldig med samme bilde i ti år. Forutsetningen er selvfølgelig at du ligner på bildet på legitimasjonspapirene. Gjør du ikke det er formålet med legitimasjonen blitt litt borte. Det er med andre ord ikke slik at et bilde som er eldre enn ti år ikke gjelder, dersom du fortsatt ligner. 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Kortet er gyldig ;)

som frankhaugen sier så er jeg ikke så erfaren på byen, men jeg hadde 18årsdag tidlig i mars i år derfor har jeg jeg heller ikke vert noe serlig ute på byen før dette, heller ikke brutt låven med andre sitt legg eller forfalsket legg. Bursdagen står jo på kortet, så at jeg er uerfaren på byen er vel egentlig en selvfølge. jeg hadde også skolekort med bilde og dato, og busskort med dato(vet at begge disse selvfølgelig ikke er gyldig legitimasjon.)

grunnen jeg vet heller ikke grunnen til om det var bildet eller hva det var som gjor at han mente dette kortet var falskt. sitat:"Dette kortet tror jeg ikke på, derfor kan jeg ta dette" så la han det i dress lommen hans.

ligner fortsatt på bildet da det ikke er så gammelt og er heller ikke av de som gjør noe med utseende sitt bortsett fra voks i håret som er standard frisyre :p

Hvis jeg har forstått saken riktig så hadde han altså rett til å ta kortet mitt siden jeg selv ikke ba om han kunne vise til sin legitimasjon? og så hadde jeg heller ikke rett til å snakke med sjefen hans?

Kunne politiet rettet opp i saken etter han har beslaglagt kortet? Ifølge det jeg har forstått betyr beslaglegging at de sitter på retten til kortet og det betyr vel også at politiet ikke har rett på kortet.

Slik jeg har forstått dette nå er at utesteder kan gjøre som de vil egentlig med identitetstyveri, og at erfarene/Uerfarene dørvakter har all rett til å ta kortet ditt etter ønske når de føler seg tråkket på eller såret osv.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett på kvittering når han tar bankkortet ditt. Noe annet ville vært hårreisende, men dessverre er det mange aper som er dørvakt.

hvis han tar bankkortet så kan det hindre deg i frivillig komme deg hjem.

- du kan ikke gå i noen minibank for å ta ut penger til buss

- du kan ikke betale taxien

hvis du da ikke tilfeldigvis har mye penger på deg

en plaas må man jo være hvis man ikke kommer seg hjem

Lenke til kommentar

Jeg må bare påpeke at jeg forstår godt at alle kan gjøre feil, men er veldig skuffet over hvordan noen av de føler de kan oppføre seg dårlig og at det ikke er noe prosedyre som blir gjennomgått, eller info som blir gitt når de tar ett kort av deg. Det ser også ut som om det ikke er mange som vet akkurat hva som er prosedyrene, noe jeg syns skulle vert veldig klare når det gjelder beslaglegging av ID fra relativt liten utdannelse eller kurser, og tester om hva slags personer som står dørvakt.(sier ikke dermed at det er en dårlig jobb, eller at jobben ikke kan bli bra utført av noen personer).

Er det noen som har vert dørvakt som har noen svar? nå spør jeg mer av nygjerrighet enn at jeg tenker å gå videre med saken.

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Grunnen til at vakta tar ID-kortet er vel for å kunne bruke det som bevis om dei velger å anmelde personen for dokumentforfalskning.

Spørsmålet er då kva du som kunde har som rettigheiter, kan du kreve kvitering på at vakta har dratt inn kortet og er ansvarlig for at kortet ikkje blir misbrukt i den tida som vakta har kortet?

Må dørvakta anmelde forholdet umiddelbart eller kan han dra inn kortet og vente med å anmelde til neste veke?

Kan du som kunde kreve å få bruke kortet til å ta ut kontantar i baren fyrst om du ikkje har kontanter på deg, eller er det ditt ansvar å ha kontanter til heimreisa eller eventuelt bruke førerkort eller pass som legimitasjon i staden for bankkort?

Har egentlig litt intrykk av at du som kunde er ganske hjelpeslaus i ein slik situasjon sidan det nærmast er umogleg å bevise at du er den du utgir deg for å være om vakta ikkje stoler på ID-kortet ditt. Vil også tru at det ofte er vanskelig å få hjelp av politiet til å rette opp missforståelsa sidan politiet stort sett ikkje har tid til slike småsaker. På toppen av det heile så blir du nok avfeid fordi du er full om du prøver å argumentere eller mekle fram ei løysning.

Lenke til kommentar

grunnen jeg vet heller ikke grunnen til om det var bildet eller hva det var som gjor at han mente dette kortet var falskt. sitat:"Dette kortet tror jeg ikke på, derfor kan jeg ta dette" så la han det i dress lommen hans.

Hvis han følte du var arrogant eller frekk kan det være han gjorde det for pur faenskap;)... Jeg har selv funnet på endel for å provosere folk jeg håper på mulgheten til å legge i jern og sende med politiet fordi de er noen arrogante drittsekker...

Kunne politiet rettet opp i saken etter han har beslaglagt kortet? Ifølge det jeg har forstått betyr beslaglegging at de sitter på retten til kortet og det betyr vel også at politiet ikke har rett på kortet.

Man får, (hvertfall i mitt politidistrikt), 500,- i dusør for beslaglagte kort, etter russekvelder, og andre "barne"-tiltrekkende tilstellninger har jeg gjerne 5-10 kort jeg leverer inn mandags formddag, og deretter får politiet gjør som de føler for...

Slik jeg har forstått dette nå er at utesteder kan gjøre som de vil egentlig med identitetstyveri, og at erfarene/Uerfarene dørvakter har all rett til å ta kortet ditt etter ønske når de føler seg tråkket på eller såret osv.

Ikke etter loven, men man finner alltid "noe" å kunne buste noen på om det er "synlig" beruset, ufinhet mot ansatte, uklart leg, eller siden det er privat område er trynefaktor (men ikke rasisme) helt lovlig, en person "ser" ut som en jævla drittsekk av en bråkmaker så kan en dørvakt først be pent, så upent, så kreve at de forlater området, og til slutt (hvis de er så dumme) slepes ut i håndjern mens onkel politi står klar med forelegget på utsiden... så selv om de fleste dørvakter er profesjonelle og ærefulle, er der mange drittsekker der ute som misbruker posisjonen sin, og spes på et 18års utested er det stor fare for at dørvaktene er mer paranoide siden det lett er mere slåsskamper på slike steder, men ikke aldri vær noe annet enn hyggelig med dørvaktene, det høres ltt spes ut, men bli heller kompis med dem, sånn at du har dem ryggen, i stedet for PÅ ryggen;)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...