KnirketeDør Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Det er akkurat det...! Man finner ikke den samme vanskelighetsgraden i bøkene som på eksamen. Hvorfor ikke ha eksamen som en test på hva man har lært, hvorfor skal den på død og liv være så mye vanskeligere enn det vi lærer fra før av? Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 For å finne integralet til h(x) brukte du f(x), f(x) brukte du g(x). Glemte en minus selv, så fikk -2 på oppgave 2 der... 28-6=22 0-(-2)=2 Tror jeg var riktig... Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Er det noen som fikk 2 forskjellige koordinater for Q på del 1 oppgave 2 ? Forresten hva fikk dere for t? Var t= -2? t=2 og -6 tror jeg. Og har man tatt med to svar, teller det meget sterkt iflge sensorveiledningen. yey Oppgaven var å finne ut hvor linja skjærte xz planet right? y=0 4+2t=0 -> t=-2 Sett inn t verdi for de andre koordinatene i parameterframstillingen. På siste oppgaven fikk jeg at t=2, når volumet var 42. Jeg tror du gjøre feil på den siste oppgave, for man skal få to verdier for t. Altså når det to streker rundt en et uttrykk betyr det at det enten er lik et positiv tall eller negativ tall Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Noen som forresten husker hva de fikk som definisjon av volum med t i del1 oppgave 2 c? Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Vel, jeg husker det ikke ordrett, men spurte oppgaven om t-verdi eller verdier i flertall? Jeg endte opp med V = 1/6|(63t+126)| Og har noen link til sensorveiledning? Endret 26. mai 2010 av PinneVed Lenke til kommentar
ananasringer Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg var heller ikke helt fornøyd med dagens eksamen.. Tror jeg fikk til det meste, men var mange ganger jeg ble svært usikker på hva de egentlig mente. Synes også det er litt ille når arka mine nesten var fylt med mer tekst enn utregning.. Forklar ditt, forklar datt. Greit nok med litt forklaringsoppgaver så man viser at man faktisk veit hva man gjør, men det var i overkant mye. For å finne integralet til h(x) brukte du f(x), f(x) brukte du g(x). Glemte en minus selv, så fikk -2 på oppgave 2 der... 28-6=22 0-(-2)=2 Tror jeg var riktig... det var dette jeg også gjorde, dog jeg kom først på det etter rundt 20min med nistirring på arket. Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Noen som forresten husker hva de fikk som definisjon av volum med t i del1 oppgave 2 c? Jeg tror jeg fikk: [63t + et eller annet med 100]/6=42 Lenke til kommentar
felaci Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) For å finne integralet til h(x) brukte du f(x), f(x) brukte du g(x). Glemte en minus selv, så fikk -2 på oppgave 2 der... 28-6=22 0-(-2)=2 Tror jeg var riktig... samme som eg fekk. litt vanskleg å forklare viss ein ikkje kan bruke matematiske symbol, så eg gav opp å prøve linja kryssa XZ-planet ved t=-2 for meg og, men fekk t=2/5 når volumet var 42, blei litt usikker no... V=35+17,5t for meg Endret 26. mai 2010 av felaci Lenke til kommentar
Hunterz Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Vel, jeg husker det ikke ordrett, men spurte oppgaven om t-verdi eller verdier i flertall? Jeg endte opp med V = 1/6|(63t+126)| Og har noen link til sensorveiledning? Sensorveiledning Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 For å finne integralet til h(x) brukte du f(x), f(x) brukte du g(x). Glemte en minus selv, så fikk -2 på oppgave 2 der... 28-6=22 0-(-2)=2 Tror jeg var riktig... samme som eg fekk. litt vanskleg å forklare viss ein ikkje kan bruke matematiske symbol, så eg gav opp å prøve linja kryssa XZ-planet ved t=-2 for meg og, men fekk t=2/5 når volumet var 42, blei litt usikker no... V=35+17,5t for meg Jeg fikk t= 126 / 63 V t= -126 / 63 Det er samme som t= 2 V t= -2 Faen altså koffer skrev ikke bare 2 eller -2 , hadde spart meg mye tid ved å ikke bruke så mange brøker Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Virker greit for min del, tok snarveier der det ble foreslått i veiledninga, selv om jeg ikke viste "særskilt matematisk modenhet" på del 1... Alternativ 1 6a) Utleda dere formelen noe særlig for endring av strekning osv? Jeg bare satte y = s, v = s', a = s'' osv. Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Virker greit for min del, tok snarveier der det ble foreslått i veiledninga, selv om jeg ikke viste "særskilt matematisk modenhet" på del 1... Alternativ 1 6a) Utleda dere formelen noe særlig for endring av strekning osv? Jeg bare satte y = s, v = s', a = s'' osv. Jeg bare skrev det som stå i lignende eksempel oppgave i Aschehoug boka Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Er det noen som fikk 2 forskjellige koordinater for Q på del 1 oppgave 2 ? Forresten hva fikk dere for t? Var t= -2? t=2 og -6 tror jeg. Og har man tatt med to svar, teller det meget sterkt iflge sensorveiledningen. yey Oppgaven var å finne ut hvor linja skjærte xz planet right? y=0 4+2t=0 -> t=-2 Sett inn t verdi for de andre koordinatene i parameterframstillingen. På siste oppgaven fikk jeg at t=2, når volumet var 42. Jeg tror du gjøre feil på den siste oppgave, for man skal få to verdier for t. Altså når det to streker rundt en et uttrykk betyr det at det enten er lik et positiv tall eller negativ tall Nå tenkte jeg på den siste oppgaven, og der får man to svar. Det er jeg ganske sikker på. Fikk det samme som deg på xzplan-oppgaven. Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Noen som klarte å forklare hvorfor 1+2^3+3^3+...+n^3 = (1+2+3+...+n)^2 på oppg 6 II ? Endret 26. mai 2010 av Geico Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Virker greit for min del, tok snarveier der det ble foreslått i veiledninga, selv om jeg ikke viste "særskilt matematisk modenhet" på del 1... Alternativ 1 6a) Utleda dere formelen noe særlig for endring av strekning osv? Jeg bare satte y = s, v = s', a = s'' osv. Jeg bare skrev det som stå i lignende eksempel oppgave i Aschehoug boka Jeg tenkte jeg skulle gjøre litt mer som ved eksempelet i boka, men så ble jeg bare møtt med :walloftext: når jeg fant fram siden. Uten blanko var det no go. Var vel en vis at oppgave, litt anderledes fra foklar at... Bare fysikk igjen nå, gått bra så langt! Endret 26. mai 2010 av PinneVed Lenke til kommentar
ananasringer Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Noen som klarte å forklare hvorfor 1+2^3+3^3+...+n^3 = (1+2+3+...+n)^2 på oppg 6 II ? Jeg begynte å løse den med induksjon, men fikk ikke samme svaret på høyre og venstre side til slutt, var et par tall som ikke var like. Rakk ikke prøve å gjøre den på nytt, så skrev en halvmerkelig forklaring i tillegg til min halvriktige induksjon.. Så vel, - nei, jeg klarte det ikke Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Noen som klarte å forklare hvorfor 1+2^3+3^3+...+n^3 = (1+2+3+...+n)^2 på oppg 6 II ? Du har et uttrykk for Sn for begge rekkene. Opphøy den ene i andre, og voila! Mener det var noe slikt som at (n(n+1)/2)2 = n2(n+1)2/4. Lenke til kommentar
KingEdward Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Noen som klarte å forklare hvorfor 1+2^3+3^3+...+n^3 = (1+2+3+...+n)^2 på oppg 6 II ? Du har et uttrykk for Sn for begge rekkene. Opphøy den ene i andre, og voila! Mener det var noe slikt som at (n(n+1)/2)2 = n2(n+1)2/4. Så fordi (1+2+3+...+n)^2 er n2(n+1)2/4, må summen av 1+2^3+3^3+...+n^3 bli det samme? Det ble kanskje litt for opplagt til å blir rett svar? Lenke til kommentar
pululf Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Noen som syns at det å regne ut volumet av pyramiden i delprøve 1 var uhorvelig vanskelig å få til uten kalkulator? Måtte jo regne ut sqrt(14^2 + 14^2 + 7^2) i hodet! Satt lenge og rota med den, men klarte til slutt å finne ut av det var 21... Endret 26. mai 2010 av pululf Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Tidligere i oppgaven skal du jo bevise formelen for summen av tredjepotensene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå