Matsemann Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Fillern. Har ikke skikkelig penn. Som venstrehendt kommer jeg til å lage en salig smørje på arket. Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Husker i eksamenstråden fra i fjor, da en sensor svarte i tråden. Han sa at blyant var helt greit å bruke, at det ikke hadde noe å si. Men er vel uansett greit å bruke penn for å være helt sikker. Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Kan noen NØYE forklare dette med induksjonsbevis? Sliter noe veldig akkurat her Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Læraren vår, som sjølve skal vera sensor, har sagt at dei aller fleste "moderne" sensorar aksepterer blyant. Men at det framleis var dei av tidlegare generasjonar som strøyk dei som ikkje nytta kulepenn. Derfor, vil du vera på den trygge sida bør du nytta kulepenn. Sist eg hadde matteprøve med kulepenn var på ungdomsskulen, så dette kan bli spanande... Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Kan noen NØYE forklare dette med induksjonsbevis? Sliter noe veldig akkurat her Det er litt vanskeleg og gi ei god forklaring dersom du ikkje har noko spesifikt du vil ha hjelp med. Generelt: Vis at dersom utsegna er sann for , så er ho og sann for . Kort sagt sett inn i formelen du får oppgitt. Deretter skal du lage eit "nytt" uttrykk for og sjekke at dette stemmer me det du antok at det skulle vera. Ein god ide kan vera og lesa løysningsforslag til oppgåver, og sjå om ein forstår noko av ideen mens ein jobbar med det. T.d. dersom du skal vise at ein summeformel gjeld får du oppgitt kva er. sidan du får eit "ekstra" ledd . Vis at utsegna er sann for , evt det minste naturlege talet n er definert for. Kva rekkjefølgje du gjennomfører dette i er likegyldig. Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Det jeg ikke helt skjønner er når du kommer til å bevise n=t+1. Der detter jeg av rett og slett. Resten er greit Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Induksjonsbevis enkelt forklart: Først så beviser du at S1 = A1 Så for n: Pytt inn en tilfeldig verdi, f.eks s der hvor n er. Så for alle verdier n+1: Sett opp Sn + an+1 Der bytter du ut "n" med "s+1" For hvert bevis bør du vise at det stemmer ved å velge f.eks S3 og så bare fylle inn formellen din for å vise at det stemmer med det S3 faktisk er. Endret 25. mai 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Takk for at dere prøver å forklare, men det går allikevel ikke helt inn. For å ta et konkret eksempel, på denne siden lurer jeg kun på hvordan det går fra (k*(k+1)+(k+1)*2)/2 til ((k+1)(k+2)/2? http://sinusr2.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=35840 Endret 25. mai 2010 av Flaav Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Det med er der eg skriv sett inn . Eg kan ta føre meg eit kjapt døme frå eksempeloppgåver R2 2008. Ei rekkje er gitt ved at der . Bruk induksjon til å vise at det generelle leddet er Me antar at formelen er sann for , dvs at . Me vil no vise at dersom det gjeld for så gjeld det og for No kjem det som er teknisk, me sett inn i den formelen gitt i oppgåva. Me vil vise at dette impliserer følgjande: Av oppgåveteksten har me fått oppfitt at Sett inn, og reknar ut: Dette var det me ville vise, og det einaste som står att er og vise at formelen gjeld for , som stemmer med den verdien me fekk oppgitt for . Me har no vist at for alle Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Forresten: Gløm det. Det jeg ikke gjorde var å prøve å gange ut leddene. Da så jeg at dette var 1. kvadratsetning Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Induksjonsbevis? Er dette nytt i R2? Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Om det er nytt eller veit eg ikkje, men induksjonsbevis er pensum i R2 ja Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) :O Er det under Rekker? Edit: Ja ser det nå. Endret 25. mai 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Håper det komme en hel oppgave med induksjonsbevis og rekker, som våren i fjor. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Da sier jeg meg ferdig med regningen, selv om jeg er langt fra å være godt forberedt, og avslutter med smålesing av formler og annet grunnleggende til del 1. Lykke til i morgen Lenke til kommentar
Suspect Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Da gjennstår det bare å si: Lykke til med R2 eksamen i morra alle sammen! Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) nvm. fant ut hva jeg hadde gjort feil Endret 25. mai 2010 av Davidhg Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Lykke til! Jeg tar kvelden Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg tar også kvelden nå. Lykke til, alle sammen! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg tar kvelden nå også. Avsluttet vel øvinga rundt 8-tiden. Lykke til, måtte Gud gi oss et enkelt oppgavesett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå