Matsemann Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det at del 1 teller 40% stod på R1 eksamenen min i fjor, på den utdelte R2 eksamenen vi fikk fra i fjor, og om jeg ikke husker feil i sensorveiledningen fra i år. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg leste sensorveiledningen for R2 i fjor på udir.no. Var litt greit å se hvor mye de legger vekt på at man poengterer ting som at noe er kommutiativt osv. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg leste sensorveiledningen for R2 i fjor på udir.no. Var litt greit å se hvor mye de legger vekt på at man poengterer ting som at noe er kommutiativt osv. For de som vil lese er den her. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Blir nesten litt irritert av å se den. Hadde R1 eksamen i fjor, og der var det totalt 12,9% som fikk karakteren 5 eller 6. På R2 var det 31,6%. Drøy forskjell, R1 eksamen i fjor var sær. Håper det går bedre i år. Lenke til kommentar
Seisi Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hei, har R2 eksamen på onsdag og det er noe jeg lurer litt på. Jeg har sett at mange skriver Q.E.D (det som skulle bevises) etter de har bevist forskjellige ting som for eksempel ved induksjonsbevis, er dette virkelig nødvendig? Kan man bli trukket i poeng for å ikke ha med dette? Vi har nemlig aldri lært det! På forhånd takk! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Selvfølgelig blir du ikke trukket i poeng for å ikke skrive quod erat demonstrandum etter et bevis. Det er bare noe matematikere gjør. Noen velger også å skrive et kvadrat etter bevisene sine. Endret 20. mai 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Hmm, slik som sikkert uendelig mange som skal ha eksamen i matte og fysikk før meg har tenkt, er det ikke sinnsykt lett å jukse med å programmere inn tekst på Casio og Texas kalkulatorene? Jeg satt å programmerte inn Vektorprodukt program til min casio og la merke til at det ville blitt svært vanskelig å bli tatt for juks hvis man programmerer inn en sekvens for å løse matte og fysikkoppgaver. Sjekker de dette i det hele tatt? Det er nesten 400 stk som skal ta eksamen i begge fag på mitt forkurs samtidig, og læreren oppforder oss til å ha med programmer slik som vektorprodukt. Jeg tør ikke å gjøre det uansett, konsekvensene er for store og matten er ikke så vanskelig at jeg hadde hatt mye nytte av det uansett men for en som sliter ville det jo vært en svær forskjell. Noen som vet hvilke kontroller de har på en slik eksamen? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Tja. Nå er jo alle hjelpemidler lov på del to. Jeg ser ingen grunn til at noe slikt faller under kategorien for kommunikasjonshjelpemidler. Kjekt å ha vektorproduktet programmert inn på kalkulatoren, da. Ikke at det er så fantastisk vanskelig å krysse to vektorer, men det er ofte lett å slurve (Husker det hvertfall sånn fra da jeg gikk R2). Jeg er egentlig strengt tatt veldig imot denne "alle hjelpemidler tillatt"-politikken. Tilbake med slik det var før, mener nå jeg. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg mener da for de som har R2 pensum men som kjører den gamle varianten av eksamen(3mx) hvor du kun har lovt å ta med formelsamling uten notater og kalkulator. Samme med Fy2. Å plotte inn ferdige snudde formler osv ville jo gjort begge eksamener veldig lette om så kun for å spare tid. Det er jo ikke noen stor forskjell fra før da de hadde lovt å notere i formelsamlingene men nå som det ikke er.. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg tipper jeg klarer å krysse to vektorer før du har stappa de inn på kalkissen Skjønner om det er større oppgaver. Uansett så må man nesten skjønne det for å vise sensor at du har god forståelse. Det jeg liker med R2 er at man blir tvunget til å kunne gjøre oppgaver uten at mamma holder deg i hånda (les: formelsamling og kalkissen). Det er greit at du klarer 2*2 i huet og vet hvordan man prikker to vektorer. Endret 21. mai 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor noen som helst kan være for "alle hjelpemidler tillatt"-eksamenen. Eksamen ville vært mye enklere om det ikke var tillatt å ha med seg fagboken. Når det skal være lov å ta med seg fagboken, må oppgavene lages slik at en ikke kan lese seg til svaret i boka. Dette er nok mer vanskelig for flesteparten, enn det ville vært å ikke ha med seg hjelpemidler, hvor eksamenen kjører "lettere" oppgaver. Dessuten er det med på å skape større avstand fra videregående til universitet, og det siste vi trenger er ENDA større avstand. Lenke til kommentar
operg Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg foretrekker den typen oppgaver man får på "alle hjelpemidler"-prøver. Tok en titt på den typen oppgaver lærerne på skolen min ga på prøvene før Kunnskapsløftet, og der kunne man i mange tilfeller i praksis få seksere uten å kunne noe annet enn å mekanisk løse en rekke typer oppgaver. Å ha oppgaver der man må tolke grafer o.l. er da mer avslørende. Husk at R2-eksamen ikke utelukkende har som formål å forberede elevene til studier på universitetet. Jeg vil tro at halvparten av de som tar R2 ikke fortsetter med matte på et høyere nivå på universitetet. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Dessuten er det med på å skape større avstand fra videregående til universitet, og det siste vi trenger er ENDA større avstand. Vel, at man fjerner sannsynlighet og setter inn diff.likninger i stedet er noe jeg ser på som positivt ettersom jeg er relativt sikker på at dette er noe man har en del av på universitet. Den hovedsaklige forskjellen mellom R2 og 3MX er at man må ha en bedre, mer grundig forståelse av hvert enkeltemne for å ha muligheten til å se løsninger av oppgaver. Er uansett enig i at det kanskje er enklere å oppnå en bedre karakter ettersom man har så mange hjelpemidler men jeg klager ikke. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jo, de har jo prioritert diff.likninger fremfor statistikk og polarkoordinater. Poenget mitt med avstand, er at på universitetet, er det strenge krav til hva du kan ha med deg. Det eneste jeg får lov til å ha med meg på eksamen er en enkel kalkulator. Altså, enklere enn det som blir brukt gjennom videregående. Faglig er det også en forskjell, i forhold til hvor fort emnene gjennomgåes. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg har gått igjennom R2 på et halvt år. Syntes ikke det har vært så ille. Selvsagt med utrolig mye jobbing. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 På dette halvåret har jeg gått gjennom typ 1100 sider. Det er en viss forskjell. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Selvsagt, men uansett om man skulle komme fra 3MX eller R2 så er nivået på universitet noe helt annet. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Nettopp. Derfor bør ikke avstanden økes ytterligere. Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 *Mine innlegg* Tar opp faget som privatist, etter en skuffende 3'er i fjor. Får tro ddet går bedre i år! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 *Mine innlegg* Tar opp faget som privatist, etter en skuffende 3'er i fjor. Får tro ddet går bedre i år! Hvor mye har du jobbet med det frem mot denne eksamenen og hva er karaktermålet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå