marileinebo Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hei! Har kommet opp i sidemål, nynorsk skriftelig. Dette er et fag jeg sliter med. Noen gode tips til hvordan man kan luke vekk skrivefeil?=) Lenke til kommentar
Johnny111 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 jeg skulle akkurat til å starte en ny med samme problematikk. Hvis du får bruke egen pc så bruk TextPilot. Den kan rette greit nok. Lenke til kommentar
Johnny111 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 jeg skulle akkurat til å starte en ny med samme problematikk. Hvis du får bruke egen pc så bruk TextPilot. Den kan rette greit nok. jeg er så heldig at jeg får bruke alle hjelpemidler forutenom internett. Vet noen om et bra oversettelsesprogram? Jeg vet det finnes slike som kan kjøpes Lenke til kommentar
marileinebo Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 jeg skulle akkurat til å starte en ny med samme problematikk. Hvis du får bruke egen pc så bruk TextPilot. Den kan rette greit nok. jeg er så heldig at jeg får bruke alle hjelpemidler forutenom internett. Vet noen om et bra oversettelsesprogram? Jeg vet det finnes slike som kan kjøpes men er det ikke slik at det er lett å merke om man har/bruker oversettelseprogram? vi har fått streng beskjed at det er juks :s Lenke til kommentar
Johnny111 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Det står på eksamensarket at alle hjelpemidler er lov. Det står ingenting om at det ikke er lov med oversettelsesprogram i sidemål. Her er utdrag fra regelverket: "Alle hjelpemidler er tillatne. Unntak er internett og andre verktøy som tillet kommunikasjon. For Norsk, samisk, finsk og framandspråka er heller ikke omsetjingspogram tillatne. Norsklæreren min sier at alt er lov foruten om kommunikasjonsmidler. Teknisk sett er jo den innebygde rettingen i Word et oversettelsesprogram og. Sjekk ut Text Pilot. Den er helt grei, men hvis du sliter med nynorsken må du likevel gå igjennom teksten og dobbeltsjekke. Kan noen som har prøvd et eller flere av de oversettelsesprogrammene fortelle om de er tess? Endret 12. mai 2010 av Johnny111 Lenke til kommentar
marileinebo Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 ordnett skal visst også være bra, og det er garran lov. hvor finner jeg dette? ligger ikke på ungweb.no lenger ... Lenke til kommentar
Johnny111 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 hmm. Ordnett? Er ikke det bare en ordbok? Tren deg her: http://www.sprakrad.no/Tema/Skole/Nynorsk.nett.no/ http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html denne er best i følge norsklæreren min. Lenke til kommentar
marileinebo Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 jo, men der finner man synonymer og alle ord på bokmål til nynorsk. går fortere enn å finne frem i en bok! Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det står ingenting om at det ikke er lov med oversettelsesprogram i sidemål. "Alle hjelpemidler er tillatne. Unntak er internett og andre verktøy som tillet kommunikasjon. For Norsk, samisk, finsk og framandspråka er heller ikke omsetjingspogram tillatne. Jøsses. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Kom opp i nynorsk, på vgs... e vell på tide å starte å pugge simpel gramatikk. Noen som har en liste over ting som er ekstremt viktig at en får med seg på eksamen? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) oiu Endret 22. januar 2012 av Yumekui Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Med mindre du går på en veldig sløv skole skal det være spesielle eksamens-brukere for skriftlig eksamen i norsk (bokmål eller sidemål). Litt usikker på rettighetene man har på slike brukere, men uansett må du regne med veldig begrensede rettigheter og muligheter hvis du må bruke eksamens-brukere. Når det gjelder nynorsk-tips vil jeg anbefale deg å se på tidligere nynorsk tekster som du har skrevet, noter ned ord du ofte skriver feil. Før du leverer inn eksamensoppgaven din søker du etter disse ordene i teksten, finner du noen vet du at de er skrevet feil og da er det bare å rette dem Lenke til kommentar
operg Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Når det gjelder nynorsk-tips vil jeg anbefale deg å se på tidligere nynorsk tekster som du har skrevet, noter ned ord du ofte skriver feil. Før du leverer inn eksamensoppgaven din søker du etter disse ordene i teksten, finner du noen vet du at de er skrevet feil og da er det bare å rette dem Jeg kan også anbefale denne taktikken. Ikke vær redd for å notere mange ord, bare du setter av nok tid til å søke etter dem i teksten. Endret 12. mai 2010 av operg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå