Gå til innhold

Lyse områder med 450d

Anbefalte innlegg

Er nybegynner, og har 450d med Canons 50mm 1,4 linse (en helt fantastisk linse for øvrig).

Men jeg sliter stadig med forholdet mellom lyse og mørke områder i et bilde. De lyse områdene blir helt eller delvis blåst ut (og forsåvidt omvendt, men det er ikke det største problemet).

Dette er selfølgelig fordi kameraet velger å prioritere det jeg fokuserer på, men jeg syntes det skal veldig lite til. Bare litt sollys på deler av objektet, så blir det en utfordring.

Jeg regner med at det er et vanlig problem, men er det noen som har noen tips og triks?

Har lest noe om at 550d er bedre på dette området. Noen erfaringer?

Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

550D gjorde akkurat det samme - trikset er visst å fokusere, så deretter måle med "*"-knappen der hvor du ønsker før du trykker på utløseren.

Når det er sagt, jeg syns heller ikke 550D var så flink å balansere ut lyse og mørke områder som kameraer fra et annet kjent merke var.

Lenke til kommentar

Kameraet ditt skal ha litt over 10 stop dynamisk område...

http://www.diwa-labs.com/wip4/compare_camera.epl?product=6525

Dette er noe du må ta hensyn til når du velger det utsnittet du skal fotografere. Ikke noe kamera fikser alt fra helt sort til helt lyst/hvitt. Et eller annet sted går det en grense, der noen kamera er bedre enn andre. Men jeg tror ikke 450D ligger noe spesielt mye dårligere ann enn mange andre kamera i samme klasse.

Lenke til kommentar

Dette er typisk for Canon, jeg opplever det samme på 30D, hadde det på 350D, og har sett det på 500D og 50D også.

Nikon 40D og Olympus E-420 oppfører seg noenlunde likt, mens Olympus E-620 oftere treffer rett på himmelen, mot at forgrunnen da blir for mørk.

Problemet er at det er for stor kontrast mellom de lyse og mørke partiene i himmelen. Så kamera må prioritere en av delene.

Det er flere måter å omgå problemet - noen velger å benytte HDR (med variabelt hell), andre (derav undertegnede) bruker RAW filformat kombinert med A/Av programmet og +/- EV knappen. Da må du ta et par bilder for å se hvor mye +/- EV kompensasjon som må til for å sikre rett eksponering.

Lenke til kommentar

Innfyllingsblits (blitsen lyser opp skyggene) er neppe dumt å prøve. Bruk den innebygde blitsen, og finn noe å prøve ut på. Det er mulig du må justere noe for å endre oppførselen på blitsen når den brukes slik, dessverre har jeg ikke brukt Canon nok til at jeg husker eksakt hva.

Lenke til kommentar

Som sagt over så er dette et generelt problem som oppstår fordi dynamikken på bildebrikken er for lav.

Min anbefaling er å ikke fotografere når sola står på det høyeste. Hvis du må (17. mai-toget kan ikke forskyves til kvelden), så ta bilder i raw og overeksponer heller enn å undereksponere (men ikke brenn ut høylysene hvis mulig). Så justerer du eksponeringen ned i raw-konverteren.

boos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...