Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fører Grease til at hjulene løsner?

Anbefalte innlegg

Hei

Har skiftet dekk stort sett selv i alle år på forskjellige biler.

Da jeg kun bruker hånd-/ben kraft, så har jeg smørt grease på navet? og hjulmuttrene før jeg setter dem på.

Har alltid fungert greit. Lettere å få av igjen da.

Kjøpt Touran 2003 modell. Satte på nye dekker for første gang i går. Brukte samme prosedyre som vanlig. Et hekkan å få av muttrene. Støvskyen/metallskyen formelig sto.

Etter å ha satt på plass alt, ser jeg tilfeldigvis i instruksjonsboken noe som dette:

"Muttrene må ikke påsmøres fett eller olje, da dette kan føre til at de løsner selv om tilstrekkelig tiltrekningsmoment er brukt"

Hva søren betyr dette da?

Må jeg ta av dekkene igjen og fjerne greasen, for ellers risikerer jeg at dekkene faller av?

Har ikke sett dette på noen av de andre bilene.

Når jeg har skiftet på verksted på andre biler av og til, så har jeg nå sett at de har smurt på noe før de hiver på hjulene igjen.

Er dette overforsiktighet **igjen** fra produsenten, eller er det reell fare?

Det er jo også "tyverisikringsbolt" på hvert hjul i tillegg til de 4 vanlige muttrene. Den må jeg bruke innstikk for å få løs. Den kan vel ikke løsne? Da er jo hele poenget med tyverisikringen borte.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker kobberfett på bolter og nav. Det er også vanlig praksis ute på bilverksteder hvis noen har problemer med at bolter og hjul setter seg iløpet av vinteren. Jeg har aldri hørt om, eller selv erfart at dette har ført til at hjul har falt av, enda mindre at bolter har løsnet.

Orginalt så er jeg utdannet bilmekaniker og dette var ett triks vi lærte på skolen så i mitt hode er dette helt legitimt.

Lenke til kommentar

Det er jo også "tyverisikringsbolt" på hvert hjul i tillegg til de 4 vanlige muttrene. Den må jeg bruke innstikk for å få løs. Den kan vel ikke løsne? Da er jo hele poenget med tyverisikringen borte.......

Slike bolter er laget med et spesielt hode for å ikke kunne løsnes med vanlig tilgjengelig verktøy, men det er ikke dermed noen økt sikkerhet mot at bolten kan skru seg selv løs uten verktøy.

Ellers er jeg enig i alt vidarkri har skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...