ChillyWilly Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Har startet et NUF og har tenkt å føre regnskapet selv det første året. Det jeg lurer på er åpningsbalansen. Har 40000,- i egenkapital til bedriften. 15000,- er allerede brukt til oppstart og har bilagene for dette. Disse regningene ble betalt fra min private konto. Har nå opprettet bedriftskonto, med 25000,- i innskudd/egenkapital. Kan jeg regnskapsføre de 15tusen jeg betalte fra min private konto på noen måte? På faktura står firmanavnet. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Du fører det som en gjeld/mellomregning til deg selv. Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Du fører det som en gjeld/mellomregning til deg selv. Men det er egenkapital til bedriften. Vil det si at om jeg ønsker å tilføre kapital til bedfiften senere så skal dette føres som gjeld til meg privat? Men da er det jo ikke egenkapital lenger, men gjeld.... ? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det er kun det som er registrert i registeret, i ditt tilfelle i foretaksregisteret i England som kan føres som egenkapital, overkurs eller lignende. Tilbakeholdt, ikke utbetalt overskudd neste år vil føres som annen ek, men det er en annen sak. Du har ikke registrert dette som et kapitalinnskudd, og dermed er det fortsatt dine penger og ikke selskapets. Hvis du gjennomfører en emisjon så kan du føre det som aksjekapital. Hvis din aksjekapital er 1 pund, så er det ett pund som du fører som konto 2000 aksjekapital. Innskuddet på 40 000 kan du føre som 2900 Gjeld til aksjonær. Resten av bokføringen fører du på vanlig måte mot de respektive resultat eller kostnadskonti. Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Veldig bra, takker for svar. Når det kommer penger i kassa som følge av inntekt, vil jeg da kunne tilbakebetale lånet til meg selv fra bedriftskontoen som "lønn" (kode 2900 gjeld), altså at jeg får tilbake pengene uten å betale skatt? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg ville jo ventet til annen egenkapital er større enn gjelden, men ja; du kan utbetale/tilbakebetale gjelden til deg selv etterhvert. Det vil jo selvsagt være skattefritt fordi du vil ikke ha noe gevinst, det vil bare være nedbetaling. Lenke til kommentar
littledarling Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Har et NUF og fører regnskapet selv. Vil ikke starte nytt trå, kanskje noen kan hjelper meg her? Jeg tenker på kasseoppgjørsbok Nr.70, hvorfor man må har en kopy av bilag der? jeg må selfølgelig beholder originalen, men hva skal jeg gjøre med kopien? Takk så mye for svaret. Endret 14. juni 2010 av littledarling Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hva er kasseoppgjørsbok nr. 70? Er det noe manuelle greier? Lenke til kommentar
littledarling Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Hva er kasseoppgjørsbok nr. 70? Er det noe manuelle greier? Ja,dette er manuell kasseoppgjørsbok, som jeg fører hver dag /penger, som går inn og utt av kasse, ikke noe mer/ og den bok har to kopier av hver eneste bilag, hvorfor det? skal jeg legge hver eneste dagsoppgjør greie til regnskapet? ellers holder det å gjøre enn gang i måneden? takk så mye for svaret. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det er vel to eksemplar av hvert bilag slik at det er mulig å gi et eksemplar til regnskapsfører, mens man beholder ett eksemplar selv. Det er jo ikke vanlig å føre regnskap selv pga de økonomiske konsekvensene feil med innberetning og sånn medfører. Hvordan du håndterer kassen er vel mest opp til deg selv, men det er nok mye enklere å finne eventuelle feil hvis du gjør det hver dag. Vil nok anbefale det. Er et sant helvete å rydde opp i en rotete kasse-konto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå