Gå til innhold

Dobbeltslag i volleyball ved lagets første berøring?

Anbefalte innlegg

I henhold til regelverket i både volleyball og sandvolleyball er det lov å «utføre et dobbeltslag dersom det er lagets førsteberøring av ballen og dersom slaget skjer i en og samme bevegelse».

Hva er definisjonen av «lagets førsteberøring av ballen»?

Er det første mottak etter serve (altså kun en gang per aktivt spill), eller gjelder det hver gang ballen kommer over nettet (altså det første av de 3 lovlige slagene man har)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke, men min tolkning er hver gang ballen kommer over nettet. Jeg ser ikke hvorfor første serve skal være annerledes, stort sett vil man vel heller kunne komme i skade for å utføre et dobbeltslag på mottaket av en smash enn ved en vanlig serve.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det en "hard driven ball" (hard smash), vil du 'aldri' bli blåst for dobbeltslag. Er det en 'gratisball' gjelder samme kriterier som for et vanlig fingerslag. Dette gjerlder både ute og inne.

I servemotak er jeg rimelig sikker på at de er strengere enn i forsvar.

Lenke til kommentar

Bare innendørs. I sanden, vil block regnes som 1 slag, så da har du 2 igjen. (Blocker kan alikevell ta ballen etter at han har vært borti den i block. Da må spiller nr2 få ballen over på neste slag.)

Kan aldri huske at vi hadde noen slike regler da jeg spilte vollyball (på laft nivå).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...