Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen her med asperger syndrom?


felix9

Anbefalte innlegg

Fint svar...

 

Men nå må jeg komme med et spørmål:

 

hva menes med "å ikke se skogen for bare trær"?

Noen som vet det?

 

Men, jeg er helt enig, noe sarkasme og ironi er lett forstålig, men ting som har en annen mening bokstavelig talt kan være et problem.

 

Men et større spørsmål:

Er Aspergers syndrom en utviklingforstyrrelse, er det en svak form for autisme?

 

Er man en asperger, eller har man Aspergers?

 

Jeg har selv min egen mening om disse spørsmålene, men jeg lurer på, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva menes med "å ikke se skogen for bare trær"?

Noen som vet det?

Denne hjalp meg litt: http://vgd.no/samfunn/spraak/tema/416627/tittel/aa-ikke-se-skogen-for-bare-traer

 

Men et større spørsmål:

Er Aspergers syndrom en utviklingforstyrrelse, er det en svak form for autisme?

Begge er korrekt. Wikipedia beskriver: Aspergers syndrom er en medfødt utviklingsforstyrrelse eller nevrologisk betinget personlighetsvariant hos mennesker som kan ha vansker med sosial omgang og kommunikasjon.

 

Er man en asperger, eller har man Aspergers?

En Aspie er vel det engelske uttrykket for en med Aspergers.

 

Hvordan fant du/dere ut at du/dere, var asperger/hadde aspergersyndrom?

Lang prosess, men man ser alltid symptomene fra barndommen av, og i mitt tilfelle fikk jeg diagnosen i tenårene. Det varierer når man får diagnosen, de fleste får det når de er rundt 7-12 år. Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Jeg er en 23 år gammel dude, og har blitt mer bevisst på at jeg sliter med å se folk i øynene. Når jeg hilser på folk, så ser jeg dem i øynene et splittsekund, og sier hei når jeg ikke ser på dem. Dette irriterer meg, i alle fall på jobb.

 

Jeg sliter også med ironi og sarkasme, tar mye bokstavlig. Jeg sliter ofte med å finne på noe å snakke om, når jeg er med andre, og er ofte den som er roligst.

 

Foreldrene mine har alltid sagt det at jeg alltid var mye alene og leste, da jeg var mindre. Er faktisk det mine besteforeldre også sier den ene uken jeg ser dem i året :p

 

Har også veldig stor empati, som ofte går ut over jobben min. Jobber for en avdeling i en bedrift som drive med klagehåndtering, og da kommer empatien tilgode for klageren, selv om de ikke har krav på det. Har faststilling, så de kan ikke gjøre så mye med det.

 

Men hva ville arbeidsgiver sagt om jeg sa jeg hadde asperger syndrom?

 

Er som sagt 23 år, og lurer på hvordan jeg kan gå frem for å sjekket om jeg har asperger syndrom, eller ikke?

 

Grunnen til at jeg tror jeg har det, er som sagt at jeg kjenner med igjen i flere av innleggene til dere med aspergers her, + det som står på wikipedia linken, på første side. Jeg ble faktisk glad for å oppdage hva Asperger Syndrom egentlig er. Selv om jeg ikke har diagnose, så føler jeg meg "lettet" av å kjenne meg igjen i noe konkret, enn å være usikker på meg selv og alltid tenkt "håper ingen kommer med noe ironi eller sarkasme" :p

 

Jeg prøver ikke å fremstå som en person som prøve å legge mye av mine "feil" over på Asperger Syndrom, men jeg føler det traff rett hjem med mange av beksrivelsene.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere lest littegrann om aspergers, men nå begynner jeg å bli "redd" for at det er en mulighet for at jeg også kan ha denne diagnosen.

 

Jeg har vel i grunn alltid forstått ironi og sarkasme (siden begynnelsen av tenårene), og bruker det så og si hele tiden. Men når jeg tenker på det, så ser jeg som regel ikke folk i øynene. Jeg ser derimot når folk er sinte/glade i øynene.

 

Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt sansen av "følelseskalde" personligheter i spill/TV-Serier (JC Denton i Deus Ex og Data i Star Trek TNG).

 

Skolemessig var jeg gjennomsnittelig bra før, men etter at jeg omskolerte meg i begynnelsen av 20 årene gikk jeg ut med et samlet karaktersnitt en god del over gjennomsnittet (bestemte meg for å ta skolen alvorlig, og tok meg mindre tid til venner og mer tid til skole).

 

Hvis jeg vil bli flink i noe, fokuserer jeg svært mye på å bli flink i akkurat den og den tingen. Jeg gir ikke opp før jeg har oppnådd et visst mål (ikke på noen måter ment som skrøyting).

 

Sosialt fungerer jeg bra med de aller fleste, men jeg har få nære venner (eget valg). Tilbringer svært mye av min fritid foran dataskjermen (stereotypisk for "nerder") og kan innrømme at jeg ikke er så veldig glad i plutselige forandringer (noe jeg har bedret med årene).

 

Personlig foretrekker jeg samtaler med en og en, også i grupper. Er det en samtale på gang, prøver jeg etter beste evne å bidra i denne samtalen, enn å starte en samtale nummer to med sidemannen. En samtale om gangen.

 

I tenårene hadde jeg mer problemer med det sosiale (få venner, snakke med jevnaldrende uten samme fellesinteresser, omstille meg hvis ting ikke fulgte "planleggingen").

 

 

Nå kunne jeg fortsatt lenge med å liste opp flære av mine særpreg, men poenget er at jeg muligens kan ha aspergers syndrom.

Lenke til kommentar

Er det tester og slikt man må gjennom? Hvordan skal jeg gå frem? Skal jeg bare si til legen: Hei, jeg tror jeg har Asperger Syndrom? Da jeg også, som dere med AS, sliter litt med kommunkiasjon, så føler jeg at kan bli misforstått, eller ikke tatt seriøst.

Ja. Jeg måtte ta tester med flere hundre spørsmål, på mange, mange sider. Som sagt; lang prosess som man bare bør gå igjennom om man føler at det vil hjelpe en i hverdagen hvis man tror man kan stille diagnosen. Det er mye mer enn Wikipedia-siden som tas hensyn til ved en utredning (masse angående barndommen for eksempel. Symptomene må alltid ha vært der.).

 

Nå kunne jeg fortsatt lenge med å liste opp flære av mine særpreg, men poenget er at jeg muligens kan ha aspergers syndrom.

Ut i fra din beskrivelse vil jeg ikke påstå at du har Aspergers. Noen symptomer, ja – men det er lett å misforstå at det henger mye mer med det psykososiale fra barndommen istedenfor at man har problemer med å se folk i øynene. Jeg har oppfatningen at det du beskriver ikke stiller for en diagnose – men jeg kjenner deg ikke, jeg tar kun hensyn til det du beskriver. Som sagt, det er viktig å poengtere at det kun stilles diagnose hvis symptomene det med overlegg skaper problemer i hverdagen. Veldig mange (spesielt menn) har Asperger-tendenser – men få av de har såpass mange alvorlige symptomer at det er anbefalt med en diagnose og utredning. For eksempel har mange sære interesser, liker fakta, har litt problemer med sosiale situasjoner (og så videre) men dette har ikke nødvendigvis noe med Aspergers å gjøre. Sånn sett vil jeg påstå at Aspergers er relativt misforstått som diagnose. Det er viktig å poengtere at foreldrene eller lærere er de som merker det først. Nå antar jeg at du er i 20-årene (utifra din registreringsdato) så hvis du føler det er nødvendig, ta en prat med foreldrene dine. De vet antageligvis mye mer om din barndom enn det du gjør.

 

Som sagt, dette er kun mine oppfatninger av din beskrivelse, jeg er ingen profesjonell og hvis du mener du trenger en utredning så er neste steg legen. Lykke til!

 

Hvor mange her har sett filmen "Adam"?

(produsert 2009, wikipedia)

 

Den handler om en aspeger i Amerika, veldig lærerik.

Har ikke sett den, men kunne vært interessant. Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere lest littegrann om aspergers, men nå begynner jeg å bli "redd" for at det er en mulighet for at jeg også kan ha denne diagnosen.

Er ikke evt noe å være redd for. Har levd med Asperbergers diagnose i 7 år. Og det er ingenting feil/galt med deg. jeg merket på meg selv at jeg var sosialt lukket mye og på motorikken. Veldig klumsete.

Lenke til kommentar

Er det tester og slikt man må gjennom? Hvordan skal jeg gå frem? Skal jeg bare si til legen: Hei, jeg tror jeg har Asperger Syndrom? Da jeg også, som dere med AS, sliter litt med kommunkiasjon, så føler jeg at kan bli misforstått, eller ikke tatt seriøst.

 

Man må igjennom en såkalt nevropsykologisk undersøkelse. Det er slitsomt og tar flere timer, men det er såklart nødvendig.

 

Hvis du har en god fastlege så vil han ta deg seriøst, men jeg vet ikke ettersom du er voksen, så vil det vel koste å blir utredet.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere lest littegrann om aspergers, men nå begynner jeg å bli "redd" for at det er en mulighet for at jeg også kan ha denne diagnosen.

Er ikke evt noe å være redd for. Har levd med Asperbergers diagnose i 7 år. Og det er ingenting feil/galt med deg. jeg merket på meg selv at jeg var sosialt lukket mye og på motorikken. Veldig klumsete.

 

Det heter asperger, ikke Asperbergers...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...