Riot™ Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Tusen hjertelig, HenrikPC. Dere har vært til god hjelp. Gjenstår kun en til ting som jeg stusser litt på; 1. Lurer VIRKELIG på om ikke jeg skal bytte 5970 i SLI 480 (igjen) eller TRI-SLI. TRI-SLI vil jeg være redd for ekstrem varme og microstutter. Kanskje bedre å bruke pengene på enda mer ram? 480 SLI knekker 5970 2gb OG nye 4gb i fleste spill @ 19x10 med AA, pluss jeg kan kjøpe en 9800GT for PhysX om jeg så ønsker å spille de få spillene som har nytte for det. Endret 17. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Tusen hjertelig, HenrikPC. Dere har vært til god hjelp. Gjenstår kun en til ting som jeg stusser litt på; 1. Lurer VIRKELIG på om ikke jeg skal bytte 5970 i SLI 480 (igjen) eller TRI-SLI. TRI-SLI vil jeg være redd for ekstrem varme og microstutter. Kanskje bedre å bruke pengene på enda mer ram? 480 SLI knekker 5970 2gb OG nye 4gb i fleste spill @ 19x10 med AA, pluss jeg kan kjøpe en 9800GT for PhysX om jeg så ønsker å spille de få spillene som har nytte for det. Ja men til nesten dobbelte av prisen. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Tusen hjertelig, HenrikPC. Dere har vært til god hjelp. Gjenstår kun en til ting som jeg stusser litt på; 1. Lurer VIRKELIG på om ikke jeg skal bytte 5970 i SLI 480 (igjen) eller TRI-SLI. TRI-SLI vil jeg være redd for ekstrem varme og microstutter. Kanskje bedre å bruke pengene på enda mer ram? 480 SLI knekker 5970 2gb OG nye 4gb i fleste spill @ 19x10 med AA, pluss jeg kan kjøpe en 9800GT for PhysX om jeg så ønsker å spille de få spillene som har nytte for det. Hvorfor skal du kjøpe et 9800GT kun for PhysX når du allerede har raskere kort som også prosesserer PhysX i maskinen din? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Tusen hjertelig, HenrikPC. Dere har vært til god hjelp. Gjenstår kun en til ting som jeg stusser litt på; 1. Lurer VIRKELIG på om ikke jeg skal bytte 5970 i SLI 480 (igjen) eller TRI-SLI. TRI-SLI vil jeg være redd for ekstrem varme og microstutter. Kanskje bedre å bruke pengene på enda mer ram? 480 SLI knekker 5970 2gb OG nye 4gb i fleste spill @ 19x10 med AA, pluss jeg kan kjøpe en 9800GT for PhysX om jeg så ønsker å spille de få spillene som har nytte for det. Om du vurderer det så lurer jeg nesten hva du tenker med. Snakk om totalt sløsing med penger. Noen kammerater du trenger å imponere eller noe? Eller tror du fortsatt at ATI er dårlige? Noe de forresten ikke har vært på mange mange mange år. Om du vurderer Tri-SLI så holder ikke den pingle-strømforsyninga du har tenkt å ha, og varmen som produseres tilsvarer en middels panelovn. Jeg ser absolutt null fordeler med å velge Nvidia i år eller neste år, hverken stasjonært eller bærbart. Det er dyrt, trekker mye strøm og produserer mye varme, for ikke å snakke om den labre ytelsen i forhold til kort som kom for snart et år siden. At 5970 4GB blir slått er jo ikke så rart, minne over 2GB på et skjermkort betyr jo ikke økt ytelse. Kortet med 4GB er beregnet for Eyefinity med svært høye oppløsninger. GTX 480 yter MINIMALT bedre til det DOBBELTE av prisen. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Hvorfor skal du kjøpe et 9800GT kun for PhysX når du allerede har raskere kort som også prosesserer PhysX i maskinen din? Leser at det blir lettere belastning for kortene om man har et singel-spor kort for PhysX, men siden Crysis 2 vil kjøre noe eget for fysikk istedenfor PhysX så ser jeg bort i fra dette da jeg ikke akkurat er så interessert i å spille Batman helt enda. Tusen hjertelig, HenrikPC. Dere har vært til god hjelp. Gjenstår kun en til ting som jeg stusser litt på; 1. Lurer VIRKELIG på om ikke jeg skal bytte 5970 i SLI 480 (igjen) eller TRI-SLI. TRI-SLI vil jeg være redd for ekstrem varme og microstutter. Kanskje bedre å bruke pengene på enda mer ram? 480 SLI knekker 5970 2gb OG nye 4gb i fleste spill @ 19x10 med AA, pluss jeg kan kjøpe en 9800GT for PhysX om jeg så ønsker å spille de få spillene som har nytte for det. Om du vurderer det så lurer jeg nesten hva du tenker med. Snakk om totalt sløsing med penger. Noen kammerater du trenger å imponere eller noe? Eller tror du fortsatt at ATI er dårlige? Noe de forresten ikke har vært på mange mange mange år. Om du vurderer Tri-SLI så holder ikke den pingle-strømforsyninga du har tenkt å ha, og varmen som produseres tilsvarer en middels panelovn. Jeg ser absolutt null fordeler med å velge Nvidia i år eller neste år, hverken stasjonært eller bærbart. Det er dyrt, trekker mye strøm og produserer mye varme, for ikke å snakke om den labre ytelsen i forhold til kort som kom for snart et år siden. At 5970 4GB blir slått er jo ikke så rart, minne over 2GB på et skjermkort betyr jo ikke økt ytelse. Kortet med 4GB er beregnet for Eyefinity med svært høye oppløsninger. GTX 480 yter MINIMALT bedre til det DOBBELTE av prisen. Har du røykt? 480 er billigere enn 5970 med et par hundringser, noe den burde være med tanke på at singel så parkerer 5970en 480en som oftest. SLI 480 er mye dyrere, ja. ATi/AMD har alltid vært de som gir mest for pengene da de som oftest bare er rett under nVidia men for halve pengen. Handler ikke om større e-peen, handler om å få en kraftig maskin, ikke kraftigst-maskin-per-penge. Pengene er det minste problemet. Vil helst ha mest kraft uten å bli FOR gale (quad-sli/xfire, og til noen grader, tri-sli/xfire). Tri-SLI 5970+5870 er på lik linje med 480 SLI. Lav oppløsning er det dog lite vits med 480 i SLI, da er jeg enig med at 5970 er mye bedre for pengene og bruken, men siden jeg kjører full HD via en 55" og skal muligens utvide til to 55" til, så vil skaleringen fungere bedre via SLI enn en singel 5970 (5870x2 klokket til 5850). Her er det lite vits Ellers har man jo høy AA, noe ATi/AMD ikke har klart på lenge. Og ja, jeg vet TRI-SLI er overkill på PSU da selv vanlig SLI drar nesten 750W ved full last. Jeg utelukker derfor tri-sli. Endret 17. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Her har du leita fram en tulletest som viser at GTX 480 er mye bedre enn 5970. Samtlige tester viser det motsatte. Skjønner ikke hvorfor du tar med DX 10 spill i det heletatt om du skal være fremtidsrettet. Her linker jeg de 3 første testene på google. http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/1 http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/30297-nvidia-geforce-gtx-480-review.html http://www.overclockersclub.com/reviews/nvidia_gtx480/ Så kan du komme tilbake til meg og si at 480GTX parkerer HD5970. Og nei SLI er ikke tatt med der. Det er også SVÆRT få skjermer som kjører 2560x1600 oppløsning, så bruksomerådet der ser jeg ikke helt. Selv med 2 skjermer så vil du fortsatt bare bruke den ene til å spille på. En 55" TV har ikke noen høyere oppløsning enn en normal PC-skjerm nå til dags, så det argumentet er bare reinspikka tøv. Men selvfølgelig om du vil ha Nvidia og trenger en varmeovn, så skal jeg ikke stoppe deg. Selv ville jeg jo ikke kjøpt HD5970 engang da ingen av korta gir mye for pengene. Du vil heller ikke trenger kraften maskinen du har planer om å bygge gir. Du vil jo kunne kjøpe en ny maskin for en billiger penge hvert år for å holde følge med teknologien enn å kjøpe en "super-maskin" nå. Jeg ser rett og slett bare ikke poenget. Så for meg virker det som e-peen ja. Men ja, som sagt, skal ikke stoppe deg om du trenger e-peen. Endret 17. mai 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Her har du leita fram en tulletest som viser at GTX 480 er mye bedre enn 5970. Samtlige tester viser det motsatte. Skjønner ikke hvorfor du tar med DX 10 spill i det heletatt om du skal være fremtidsrettet. Her linker jeg de 3 første testene på google. http://www.guru3d.co...70-480-review/1 http://www.hardwarec...480-review.html http://www.overclock.../nvidia_gtx480/ Så kan du komme tilbake til meg og si at 480GTX parkerer HD5970. Og nei SLI er ikke tatt med der. Det er også SVÆRT få skjermer som kjører 2560x1600 oppløsning, så bruksomerådet der ser jeg ikke helt. Selv med 2 skjermer så vil du fortsatt bare bruke den ene til å spille på. En 55" TV har ikke noen høyere oppløsning enn en normal PC-skjerm nå til dags, så det argumentet er bare reinspikka tøv. Men selvfølgelig om du vil ha Nvidia og trenger en varmeovn, så skal jeg ikke stoppe deg. Selv ville jeg jo ikke kjøpt HD5970 engang da ingen av korta gir mye for pengene. Du vil heller ikke trenger kraften maskinen du har planer om å bygge gir. Du vil jo kunne kjøpe en ny maskin for en billiger penge hvert år for å holde følge med teknologien enn å kjøpe en "super-maskin" nå. Jeg ser rett og slett bare ikke poenget. Så for meg virker det som e-peen ja. Men ja, som sagt, skal ikke stoppe deg om du trenger e-peen. Testen viser ikke at 480 er bedre enn 5970. Den viser at SLI 480 er bedre. Du må jammen være blind. Jeg sier at 480 BLIR PARKERT av 5970 når det er snakk om singel (5970 er jo egentlig x2, men skitt au). Igjen, blind. Viste ikke den oppløsningen uten grunn. Med tre stk fullhd display så blir det 5760x1080 (noe som ville vært bedre med Eyefinity, men får se hvordan nVidia sin versjon blir), så det du sier at EN 55" har mindre oppløsning har ikke noe med saken å gjøre når jeg fremhever at jeg blir (muligens) å utvide til flere når jeg får maskinen. Ja jeg vil ha større e-peen. Ja du har helt rett, nVidia er bare boss og har vært det lenge. Du har helt rett. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 ingen problem og dra fram 3 eksempler som favoriserer den ene eller andre,men at man vill ofre så mye penger på så lite ekstra ytelse på bekostnin av støy varme pris er for meg en gåte,tror kanskje neste runde fra nvidia kan bli bruktbart med krympa kjerne og all cudacores inntakt,ei får du full glede av den teknologien nvidia har implementert før neste release eller senere og da er det jo bare big vaist of money hvordan du enn vrir på det,og du skal bruke pcen i et år bare Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Ja leste litt feil der, du trenger ikke hisse deg så mye opp fordet. Men hvorfor kjøper du så dårlig prosessor? Når du først er i gang og bruker like mye penger på skjermkort som en HEL god gamer-PC koster, så må du jo kaste på i7-980 i tillegg. ingen problem og dra fram 3 eksempler som favoriserer den ene eller andre,men at man vill ofre så mye penger på så lite ekstra ytelse på bekostnin av støy varme pris er for meg en gåte,tror kanskje neste runde fra nvidia kan bli bruktbart med krympa kjerne og all cudacores inntakt,ei får du full glede av den teknologien nvidia har implementert før neste release eller senere og da er det jo bare big vaist of money hvordan du enn vrir på det,og du skal bruke pcen i et år bare Kan ikke si meg mer enig. Å kjøpe en slik PC NÅ til den prisen er helt bak mål og kan ikke forsvares på noen som helst måte. Om en gamer-PC var et absolutt must nå hadde jeg heller kjøpt noe passe godt nå, så heller kjøpt noe bedre etter militæret. Endret 17. mai 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Ja leste litt feil der, du trenger ikke hisse deg så mye opp fordet. Men hvorfor kjøper du så dårlig prosessor? Når du først er i gang og bruker like mye penger på skjermkort som en HEL god gamer-PC koster, så må du jo kaste på i7-980 i tillegg. Beklager for det. Var ikke meningen å komme ut slik. Jeg er fult enig med deg at 5970 > 480. 930 er da ikke dårlig. En OC 930 er ingen flaskehals. Her skal jeg dra mest-for-pengene kortet da 930 koster 2200 mens 980X koster 7300. Greit nok at 980X vil være kjøligere ved 4GHz enn 930en, men ikke 5100kr kjøligere. Den er også unødvendig for en gamer. Skulle likt å visst om de rambrikkene jeg har valgt, passer EVGA X58 Classified? Tenker 2 stk 3x2 for 12gb. Det med at det er unødvendig å kjøpe det beste nå, kan man si hele tiden. Når noe nytt kommer så vil det koste ekstremt mye mer, så venter man til prisen har falt 60%, og plutselig sier folk at det er unødvendig. Hvem vet - kan hende den fungerer like bra etter milten også. Folk kjører jo fortsatt 295 GTX (som gjør det like bra som 480 og 5870 i ET FÅ TALL av benchmarks ) og gamle QXXXX og EXXXX cpuer. Endret 17. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Poenget her var jo at vi ikke så vitsen med å kjøpe et slikt system når du skal bruke det i ett år. Hadde kanskje skjønt det om du ikke gadd å kjøpe noen ny maskin de neste 3 årene, men her skal du ha slik maskin nå, for så å dra i militæret, det blir litt waste. Selv når jeg dro i militæret så solgte jeg min stasjonære maskin og kjøpte en laptop. Var ikke vits for meg å ha den stasjonære stående da den bare tapte seg i verdi der den stod. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Poenget her var jo at vi ikke så vitsen med å kjøpe et slikt system når du skal bruke det i ett år. Hadde kanskje skjønt det om du ikke gadd å kjøpe noen ny maskin de neste 3 årene, men her skal du ha slik maskin nå, for så å dra i militæret, det blir litt waste. Selv når jeg dro i militæret så solgte jeg min stasjonære maskin og kjøpte en laptop. Var ikke vits for meg å ha den stasjonære stående da den bare tapte seg i verdi der den stod. Vel, så blir jo min maskin gitt bort når jeg drar i militæret, så helt waste er det jo ikke. Tror min far blir veldig glad for å dra fra en E1400 med innebygget gpu, 3gb minne. Men tilbake til saken; ram? Amentio har også 2 forskjellige 480er. Hva pokker er forskjellen? http://amentio.no/Search.aspx?q=evga+480 Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Poenget her var jo at vi ikke så vitsen med å kjøpe et slikt system når du skal bruke det i ett år. Hadde kanskje skjønt det om du ikke gadd å kjøpe noen ny maskin de neste 3 årene, men her skal du ha slik maskin nå, for så å dra i militæret, det blir litt waste. Selv når jeg dro i militæret så solgte jeg min stasjonære maskin og kjøpte en laptop. Var ikke vits for meg å ha den stasjonære stående da den bare tapte seg i verdi der den stod. Vel, så blir jo min maskin gitt bort når jeg drar i militæret, så helt waste er det jo ikke. Tror min far blir veldig glad for å dra fra en E1400 med innebygget gpu, 3gb minne. Men tilbake til saken; ram? Amentio har også 2 forskjellige 480er. Hva pokker er forskjellen? http://amentio.no/Search.aspx?q=evga+480 Dyreste er SSC og andre er normal versjon. SSC er en overklokka versjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Amentio har også 2 forskjellige 480er. Hva pokker er forskjellen? http://amentio.no/Search.aspx?q=evga+480 De har forskjellig prod. nummer, muligens det ene kommer med noe ekstra. Sjekk evga sine sider. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Merkelig oppsett. Enten så burde du gå all out. Altså bedre CPU og så videre eller så burde du lytte til folk på forumet som prøver å gi deg gode råd og bra ytelse til en god pris. Jeg regner med det er derfor du poster her i utgangspunktet, for å høre hva postere har og si? Allikevel virker det som du automatisk ignorer 99% av de tipsene de gir deg. Helt greit at du vil ha GTX480 i SLI. Det koster kanskje mer enn det smaker, men greit nok. Det du derimot kan gjøre for å gjøre det hele billigere er å ofre Intel til fordel for AMD. Mye penger og spare og veldig lite ytelsesforskjell. Ville også ofret SSD disken og erstattet den med noen Samsung F3 disker. Da ville du fått noe sånn som dette; PSU: Corsair HX 1000W CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition/AMD Phenom II X6 1090T Black Edition HK: Asus Crosshair IV Formula Minne: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB HD: 1x Samsung Spinpoint F3 500GB + 2x Samsung Spinpoint F3 1TB Skjermkort: Xfx Radeon 5970 Black Edition/Evga Geforce GTX480 Superclocked SLI 14632 kr for 965 CPU og 5970 skjermkort. 15587 kr for 1090T CPU og 5970 skjermkort. 19727 kr for 1090T CPU og GTX480 SLI skjermkort. 18772 kr for 965 CPU og GTX480 SLI skjermkort. Som du ser så vil du faktisk nesten få problemer med å komme under 25k om du vil ha Intel og GTX480 SLI, rett og slett fordi Intel hovedkortene (hvertfall det du ville ha) koster 3x så mye som topp (og overprisa) AMD kortene koster. Men det kan bli mye billigere. Jeg har plukket ut noen av de dyreste komponentene jeg fant. I tillegg vil f.eks å gå for ett 5970 alene, gjøre at du kan gå ned til en 750W PSU. Endret 17. mai 2010 av Cappo Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Hvis du skal bruke denne maskinen i ett år for så å gi den bort til fattern slik at han kan legge kabal, må dette kalles tidenes sløsing med penger. Men men, det er vel opp til hver enkelt hva man bruker penger på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå