Riot™ Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) http://www.prisguide...l/lister/114682 Her har vi (prøver å ikke overskride 20, men kan muligens gå opp til 25k) PSU: Corsair HX 1000W CPU: Intel Core i7 920 RAM: OCZ Platinum 6GB 1600Mhz HDD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 HDK: EVGA X58 SLI Classified (tidl. Asus P6TD DELUXE) GPU: XFX Radeon 5970 Black Edition (tidl. Asus GTX 480 SLI) Kjøling har jeg lite peiling på. Det å bygge en har jeg lite peiling på, ettersom jeg alltid har brukt komplett, men ser nå at jeg kan få det enda billigere ved å bygge selv (les: noen andre får sette sammen ). Har sett på dette: KABINETT: Corsair Obsidian 800D (tidl. Lian Li BS-08B) PASTA: Arctic Silver 5 XL CPU: Noctua DH-14 Hva mer mangles av kabler, og aslkdjaslkd mer som trengs for å bygge en pc? I tillegg, hvilket lydkort burde velges for best kvalitet? Dette skal opp på en Onkyo TX-SR 876 og det helst med optisk/TOSL, evt. HDMI om noen lydkort har dette. Takker for all hjelp. Endret 12. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Ser pr. dags dato ingen grunn til 2 x gtx480 ytelsemessig, dessuten var gtx480 en flopp for meg, overpriset, støyete og ekstremt varme. Men du har sikkert bestemt deg for det så vi går videre. Dess CPU: Velg i7 930 heller, koster like mye eller mindre enn 920 i noen tilfeller. Til kjøler hadde jeg valgt en fra Noctua, da får du veldig god kjøling uten at den durer som en gammel traktor. Kabinett: Ser du ikke har valgt noe her, og du lurer på hvilken kabinett som greier og romme de største kabinettene. Anbefaler ettersom du har planer om den lian li kjøleren, lydkort og 2x 2slots skjermkort, at du har et kabinett med minst 8 utvidelsespor bak, vist ikke kan du fort få problemmer, har du 1 mindre har du akkuratt nok, men det kan være at det ikke stemmer overens med de sporene på hovedkortet og hvor de forskjellige kortene dine skal stå. Lian Li kabinettene har ofte 8 utvidelsespor og kan anbefale blandt annet dette. Det blir uansett veldig trangt om plassen med den GPU kjøleren du har linket og jeg vil derfor ikke anbefale den. Kutter du ut den er det ikke så viktig hvilket kabinett du går for, men jeg hadde valgt et med gode termiske egenskaper for nedkjøling av skjermkort iallefall. Ellers er det en del kabinett som sliter med de større skjermkortene, men så fort du kommer deg opp i Big Tower størrelse så skal de fleste går greit (fins dog unntak). Kabinett er en smakssak så du får nesten finne et du selv liker og spør. Kjøling: Spør om du trenger noe mer enn når du har funnet et kabinett du liker. Lydkort: Har ikke for mye peiling her, men vett det finnes lydkort med HDMI, dette vil passe rett i mellom de 2 skjermkortene du skal ha. Vett ikke hva du skal bruke datamaskinen din til, men til gaming vil den uansett ikke yte så mye mer enn en pc til 13-14k, ettersom det er en del overkill på diverse fronter. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Ser pr. dags dato ingen grunn til 2 x gtx480 ytelsemessig, dessuten var gtx480 en flopp for meg, overpriset, støyete og ekstremt varme. Men du har sikkert bestemt deg for det så vi går videre. Dess CPU: Velg i7 930 heller, koster like mye eller mindre enn 920 i noen tilfeller. Til kjøler hadde jeg valgt en fra Noctua, da får du veldig god kjøling uten at den durer som en gammel traktor. Kabinett: Ser du ikke har valgt noe her, og du lurer på hvilken kabinett som greier og romme de største kabinettene. Anbefaler ettersom du har planer om den lian li kjøleren, lydkort og 2x 2slots skjermkort, at du har et kabinett med minst 8 utvidelsespor bak, vist ikke kan du fort få problemmer, har du 1 mindre har du akkuratt nok, men det kan være at det ikke stemmer overens med de sporene på hovedkortet og hvor de forskjellige kortene dine skal stå. Lian Li kabinettene har ofte 8 utvidelsespor og kan anbefale blandt annet dette. Det blir uansett veldig trangt om plassen med den GPU kjøleren du har linket og jeg vil derfor ikke anbefale den. Kutter du ut den er det ikke så viktig hvilket kabinett du går for, men jeg hadde valgt et med gode termiske egenskaper for nedkjøling av skjermkort iallefall. Ellers er det en del kabinett som sliter med de større skjermkortene, men så fort du kommer deg opp i Big Tower størrelse så skal de fleste går greit (fins dog unntak). Kabinett er en smakssak så du får nesten finne et du selv liker og spør. Kjøling: Spør om du trenger noe mer enn når du har funnet et kabinett du liker. Lydkort: Har ikke for mye peiling her, men vett det finnes lydkort med HDMI, dette vil passe rett i mellom de 2 skjermkortene du skal ha. Vett ikke hva du skal bruke datamaskinen din til, men til gaming vil den uansett ikke yte så mye mer enn en pc til 13-14k, ettersom det er en del overkill på diverse fronter. Tingen er at jeg vil være framtidsrettet. Greit nok at 5970 har mindre varme og bruker mindre strøm, men jeg har også aldri likt ATi sine drivere, og for å toppe det opp så liker jeg PhysX. 930 er 920 med 1 ekstra MP (21 mot 20) og koster noen hundringser mer. Lite vits. Hvilken Noctua kan du anbefale? Kabinettet er lagt til. 480 i SLI fikk overveldende gode resultater i Heaven 2.0 Bench, og gøye tall hos hardforum.com. Endret 11. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Ofte er det litt mer fremtidsrettet og bruke litt penger da og oppgradere senere når behovet blir for stort, da får du ofte litt mer for pengene. Bestiller du hos dustinhome som har veldig bra priser, lav fraktpris (gratis vist du er student) og kampanjer, er faktisk 930 billigere enn 920. Kjølere: http://www.dustinhome.no/productlist.aspx?lgroup=1225&dgroup=7236&CurrentPage=3 http://www.dustinhome.no/pd_5010372694.aspx Den siste kan skape litt plass problemer med minne og hovedkort, men skal være OK på ditt hovedkort som du kan se her. NB! Styr unna minnebrikker med varmeavledere slik som Corsair Dominator serien ofte har. Jeg mener benchmarking tall er en ting, og hvordan jeg opplever de tallene når jeg skal spille spill o.l. er en helt annen ting. Benchmarking kan på en måte være misvisende (sålangt du bruker pcen til kun benchmarking) ettersom det kan få deg til og fokusere på at den bencher bra, men var har det og si for deg når du skal bruke den har lite og si. Leser derfor ofte ikke de mest hardcore benchmarksene i reviews, ettersom jeg bryr meg nada om de tallene som blir oppgitt der. Sist jeg sjekket så brukes ikke Uniengine i noen spill, så sant at du ikke har lyst til og sitte og se på det sveve slottet i luften på replay så synes jeg det at skjermkortet bencher bra i akkuratt det benchen gir en gamer ingenting. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Gøye tall? Som at et HD5970 yter det samme for halvparten av prisen til GTX 480 i SLI i 50% av spill-testene? Spør du meg er et slikt oppsett å kaste pengene dine ut av vinduet. Du sitter igjen med mer verdi for pengene dine om du kjøper si et skjermkort nå, så oppgradere dette skjermkortet om 2 år enn å kjøpe 2 nå. For prisen av 2 GTX 480 SLI så kan man jo kjøpe en HEL habil gamingmaskin... For å være ærlig så hadde jeg heller kjøpt ETT HD5850 nå, som vil kunne kjøre alle spill, og heller kjøpe et neste generasjons skjermkort om ett år. Endret 11. mai 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Ofte er det litt mer fremtidsrettet og bruke litt penger da og oppgradere senere når behovet blir for stort, da får du ofte litt mer for pengene. Bestiller du hos dustinhome som har veldig bra priser, lav fraktpris (gratis vist du er student) og kampanjer, er faktisk 930 billigere enn 920. Kjølere: http://www.dustinhom...6&CurrentPage=3 http://www.dustinhom...5010372694.aspx Den siste kan skape litt plass problemer med minne og hovedkort, men skal være OK på ditt hovedkort som du kan se her. NB! Styr unna minnebrikker med varmeavledere slik som Corsair Dominator serien ofte har. Jeg mener benchmarking tall er en ting, og hvordan jeg opplever de tallene når jeg skal spille spill o.l. er en helt annen ting. Benchmarking kan på en måte være misvisende (sålangt du bruker pcen til kun benchmarking) ettersom det kan få deg til og fokusere på at den bencher bra, men var har det og si for deg når du skal bruke den har lite og si. Leser derfor ofte ikke de mest hardcore benchmarksene i reviews, ettersom jeg bryr meg nada om de tallene som blir oppgitt der. Sist jeg sjekket så brukes ikke Uniengine i noen spill, så sant at du ikke har lyst til og sitte og se på det sveve slottet i luften på replay så synes jeg det at skjermkortet bencher bra i akkuratt det benchen gir en gamer ingenting. Jeg er avhengig av benchmarks hvor dem bruker spill, stort sett, men også f.eks Advantage grunnet den store bruken og det er lettere å sammenligne da. Spill er avhengig av mer enn GPU og måler i helhet, mens de dedikerte testene som advantage måler hver for seg (CPU og GPU). Man kan si det du sa om framtidsrettet hele veien. Kjøp noe lite nå og mer senere, for hver lansering. Tenker meg at 2x 480 med videre optimaliserte drivere kan brukes lang vei. Har nå etter et par timers om-og-men funnet ut at kanskje en XFX 5970 Black Edition får holde for nå (som fUsiOn sier). Den skal visstnok ikke skalere like godt i XFire som 480 i SLI, ei heller ha en høyere lavest-fps, men pris!=power jeg fant ut jeg er ute etter, er bedre. Fysj og fis å gå fra nCP til CCC. Leser at driverne har blitt en drøss bedre enn lanseringsdriverne til ATi, noe som gjør meg blid. Skal lese mer nå. Forhåpentligvis finne noe gøy med Crysis. 480 i Tri-SLI kjører Crysis med alt på høyest, 16x aa, med 45 i avg. fps, uten så mye som et fps-dypp ved eksplosjoner. Gaaaanske fristende må man si! @fUsiOn: Om ett år er jeg i armyn for et år, så denne maskinen blir for dette året for så å bli gitt til fattern i Januar, så ny maskin etter dimmen, som sikkert vil ha TRI-sli 5XX/6XX og enda en 55" for dual-screen. Endret 12. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Send PC'n til meg etter du har kjøpt den da. Kan teste den for deg jeg Hint: Her inne vil du aldri få annet råd enn ATI samme hva du spør om. Endret 12. mai 2010 av LoveAmiga Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Hehe, men ATi har jo kommet seg! De var lenge GPU kongen med sine gamle Radeon 9XXX kort. 9200 var jo en gud når den kom. Samme med 9800 Pro 128 og 9800 XT 256. X serien var også kongen på haugen, og slik har det vært, men med nye 5000 fra ATi ser det ut til at dem har vært best. Trodde Fermi skulle ta kronen, men men. Ser ut til at jeg bytter til Corsair D800 kabinett. For en herlig tingeling! Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Du skal bygge fremtidrettet pc og velger da å bruke opptil 25k, men skal alikavel bare ha den i ca 8 måneder for så å bygge deg ny året etter. Du kan fint spille nesten alt av spill på en pc til 10k frem til du skal i militæret, de pengene du har igjen kan du vel bruker til en god laptop til å ha det året du er borte. Skader heller ikke å ha litt ekstra med lommepenger mens du er inne. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Du skal bygge fremtidrettet pc og velger da å bruke opptil 25k, men skal alikavel bare ha den i ca 8 måneder for så å bygge deg ny året etter. Du kan fint spille nesten alt av spill på en pc til 10k frem til du skal i militæret, de pengene du har igjen kan du vel bruker til en god laptop til å ha det året du er borte. Skader heller ikke å ha litt ekstra med lommepenger mens du er inne. Lommepenger når jeg er inne? Dimmepengene får man jo på slutten og lyder noen-og-tredve-tusen. Laptop har jeg i form av Macbook Pro og en Acer netbook. Grunnen til at jeg kommer til å gi den opp ved inngang til milten er fordi den stasjonære jeg kjøpte for fattern i fjor vil jeg ha som server. Er ikke sikkert at jeg kjøper en ved slutten av FGTJ da jeg muligens vil søke meg inn til befalsskole. Da har jeg dessuten en maskin å gøye meg med ved perm de neste år. Om alt går etter plan blir det ikke ny pc før 2015/16 da jeg ønsker og vil prøve å komme meg til Afghanistan etter førstegangstjeneste -> befalsskole -> telemarksbataljon -> afghanistan. EDIT ADD: La til en Noctua DH-14 da jeg leser at folk som heldigvis har fått d0 stepping 920 når alt fra 4,2 til 4,4GHz med 80 i max temp, HT på. Selv om jeg muligens ikke får d0 så er 3,8 mer enn nok. Vurderer også SSD i Raid0. Er 64gbx2 (=64gb) greit eller burde jeg gå for 128? Trenger jeg noe hardware for å stripe de, eller kjøres de bare sammen og fikses i software? Aldri vært borti før, bare lest om. Lagde nettopp en maskin hos Komplett, basert på Extreme Gamer. Kom på 26k der, og 20k i prisguide... markant forskjell må jeg si. Nesten helt sykt. 920, 5970, dh50, 12gb ram, 64gb ssd (dog bare 1), 4tb 7200, 1200w, P6TD, Endret 12. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
The Finger Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Cooler Master HAF 932 Big Tower er et veldig godt kabinett. Har veldig god kjøling til rett over tusenlappen. Anbefaler dette Du finner det nok billigere på andre steder enn Komplett. Komplett er jo ikke den billigste heller.. Endret 12. mai 2010 av CSW Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Huff, den der så ikke ut. Vil helst ikke ha noe som ser ut som et beist ved siden av høyttalerne, TVen og tvbordet. Obsidian er veldig minimalistisk og har plass til det meste, med veldig god luftflyt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Huff, den der så ikke ut. Vil helst ikke ha noe som ser ut som et beist ved siden av høyttalerne, TVen og tvbordet. Obsidian er veldig minimalistisk og har plass til det meste, med veldig god luftflyt. Designet er minimalistisk, ikke kabinettet (hehe)! Er enig at Haf-serien er noen voldsom, men har uansett Haf 922 selv, bare skrudd av lyset i fronten så er det good to go, med ekstremt gode termiske egenskaper out of the box. Dessuten fikk jeg det for latterlige 750 kroner, så da kunne jeg leve med de hall shabby looksene. Skal prøve og få lagt et oppsett så fort det roer seg litt på jobb. Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg ville for min del heller valgt Corsair H50 da denne kjøler like bra som Noctua'n men koster mindre. Hvis du uansett skal vente til XFX 5970 kommer på lager ville jeg heller ventet på at ASUS 5970 kommer på lager da dette kan overvoltes. Når det gjelder hovedkort burde du heller kjøpe et ASUS P6T Deluxe V2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Her er et oppsett som jeg vil selv kjøpt skulle jeg ha kjøpt en gamer pc med bortimot ubegrenset budsjett: SSDene i raid0, CPU kunne strengt talt vært en 955, men kjekt og ha "det siste nye". 4 gb holder i masser, samme kan det sies om 5870, som drar alt på full hd oppløsning. Hovedkortet har mulighet for og utvide til 16x + 16x crossfire. HX-serien til Corsair har en god tedens til og yte mer i watt enn hva som er oppgitt, noen har greid og pumpe ut 750w av en Corsair 620w f.eks. så 750w burde være rikelig for videre oppgradering også. Som du kan se her så kunne faktisk Corsair kalt strømforsyningen sin HX900: http://www.hardwaresecrets.com/article/775/8 Endret 12. mai 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg ville for min del heller valgt Corsair H50 da denne kjøler like bra som Noctua'n men koster mindre. Hvis du uansett skal vente til XFX 5970 kommer på lager ville jeg heller ventet på at ASUS 5970 kommer på lager da dette kan overvoltes. Når det gjelder hovedkort burde du heller kjøpe et ASUS P6T Deluxe V2 Corsair H50 støyer mer. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg ville for min del heller valgt Corsair H50 da denne kjøler like bra som Noctua'n men koster mindre. Hvis du uansett skal vente til XFX 5970 kommer på lager ville jeg heller ventet på at ASUS 5970 kommer på lager da dette kan overvoltes. Når det gjelder hovedkort burde du heller kjøpe et ASUS P6T Deluxe V2 hvornår begynte de med at XFX 5970 ikke kan overvoltes om jeg tørr spørre? Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Her er et oppsett som jeg vil selv kjøpt skulle jeg ha kjøpt en gamer pc med bortimot ubegrenset budsjett: SSDene i raid0, CPU kunne strengt talt vært en 955, men kjekt og ha "det siste nye". 4 gb holder i masser, samme kan det sies om 5870, som drar alt på full hd oppløsning. Hovedkortet har mulighet for og utvide til 16x + 16x crossfire. HX-serien til Corsair har en god tedens til og yte mer i watt enn hva som er oppgitt, noen har greid og pumpe ut 750w av en Corsair 620w f.eks. så 750w burde være rikelig for videre oppgradering også. Som du kan se her så kunne faktisk Corsair kalt strømforsyningen sin HX900: http://www.hardwares...m/article/775/8 Den CPUen er i nesten identisk til 920 om man gjør både proffarbeid og spill. Om bare spill, så holder 920 en liten grad over 1090en. Vil helst ha en Intel cpu. Stilig, dog. Jeg ville for min del heller valgt Corsair H50 da denne kjøler like bra som Noctua'n men koster mindre. Hvis du uansett skal vente til XFX 5970 kommer på lager ville jeg heller ventet på at ASUS 5970 kommer på lager da dette kan overvoltes. Når det gjelder hovedkort burde du heller kjøpe et ASUS P6T Deluxe V2 Noctuaen kjøler bedre. Ville googlet Noctua VS Corsair.P6T Deluxe V2 er en V1 uten SAS kontroller. P6TD Deluxe er det samme men med Asus sin Xtreme Design teknologi som gir bedre varme-løfte fra CPU, Turbo V overklokking og litt til. Har uansett skiftet til eVGA X58 Classified. Endret 12. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Det jeg ikke har fått svart fra dere eksperter (ekspert i forhold til mig), er hva trengs av kabler og slikt? Eller kommer alt i pakkene til de diverse komponenter? Kan ikke være så fryktelig enkelt som det i listen min, med bare pasta? EDIT ADD: Æsj, dobbelpost. Endret 12. mai 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=34&lng=en#LGA1366_EVGA Viften passer kun i horisontal posisjon. Ellers har du egentlig alt du vil trenge, føler med mye kabler med hovedkortet og skurer med kabinettet. Pasta følger det med CPU-kjøleren Kan ikke komme på utover det som du vil trenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå