Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiet ut leilighet, stygge riper i benkeplate. Hva mener dere jeg bør gjøre?

Lambada

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har leiet ut en leilighet og skal nå flytte tilbake. De som har bodd der har laget bolledeig og når de skulle skjære opp deigen har de skjært rett i benkeplata. Det ble ca 10-15 store kutt som er ca 30cm lange. De fikk som oppdrag å forbedre dette og har tatt olje på dette. De ble nå selvfølgelig mye bedre, men er fortsatt synlige og når man kjenner på dem så kjennes det godt.

Hva synes dere at jeg skal gjøre? La det være eller kreve erstattning? Kreve at de pusser ned og omlakkerer?

Det er vel fullt mulig at siden de kun har tatt olje på dette så ser det også bedre ut nå også etterhvert trekker oljen ned i treverket slik at ripene/kuttene synes bedre?

Jeg tenkte å ta bilde, men som sagt nå så synes ikke det så godt, men har en liten mistanke om også at beboer har fuktet / vasket benkeplaten rett før jeg kom for virket slik. Alle vet jo at når man vasker noe med riper, så forsvinner jo ripene inntil vannet tørker igjen ;)

Takk for hjelp :)

Simen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en enkeltstående plate som ikke henger sammen med andre plater i hjørner eller noe så kan den jo slipes ned noe såfremt det er heltre plate. Og det høres jo ut som om det er det.

Samme hvordan dette gjøres, sliping eller bytting av plate så får du også en jobb der plata møter veggen, der er det ofte keramiske fliser som må fuges opp med silikon på nytt.

Hvis det mot formodning er laminatplate så er den ødelagt og må byttes.

Uansett hva du velger å gjøre så skal dette erstattes/betales av leieboer etter min mening.

Lenke til kommentar

Hvis det er en enkeltstående plate som ikke henger sammen med andre plater i hjørner eller noe så kan den jo slipes ned noe såfremt det er heltre plate. Og det høres jo ut som om det er det.

Samme hvordan dette gjøres, sliping eller bytting av plate så får du også en jobb der plata møter veggen, der er det ofte keramiske fliser som må fuges opp med silikon på nytt.

Hvis det mot formodning er laminatplate så er den ødelagt og må byttes.

Uansett hva du velger å gjøre så skal dette erstattes/betales av leieboer etter min mening.

Takk for kjapt svar. Ja jeg synees også jeg bør få en liten sum ihvertfall som erstattning. Det er helt høl i hodet å skjære opp en bolledeig på en benkeplate.

Har du noe peiling på hvordan det er med oljen? Om den trekker inn slik at ripene synes bedre igjen etterhvert? For det avhenger litt av hvor mye jeg skal kreve.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i å anta at oljen kun vil skjule dette midlertidig, så fort plata tørker så kommer hakkene tilsyne igjen.

Det er klart at man kan jo evt. frese ut et stykke av plata og felle ned ett skjærebrett, men om det blir fint eller ikke kan jeg ikke svare for uten å ha sett plata fysisk.

Jeg tipper at du ender opp med å måtte sende plata til ett snekkerverksted slik at de kan planfrese hele plata på nytt, eller kjøpe ei ny plate. Ei ny plate er ganske kostbar i innkjøp, så du bør be om pris på ei ny slik at du ikke går i minus på erstatningen.

Lenke til kommentar

Jussen i dette er regulert i husleieloven

§ 10-2 annet ledd sier "Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre."

Jeg vil tro at det vil være et skjønnsspørsmål om dette kan defineres som "alminnelig slit".

§ 5-8 omtaler leierens erstatningsansvar, som i dette tilfelle kanskje kan være aktuelt dersom leieren har brutt mot kravet i § 5-1 om å behandle husrommet med "tilbørlig aktsomhet".

§ 3-5 omtaler depositum. Dersom leieren har stilt et depositum til sikkerhet for bl.a. skader på husrommet, kan du kreve utbetaling fra depositumskontoen med leierens samtykke eller etter rettskraftig dom.

@ trådstarter: Er du og leier er enig i at ripene ikke er "alminnelig slit" men resultat av uaktsomhet? I så fall bør du kunne kreve en rimelig erstatning enten fra depositumet eller etter § 5-8. Men om leier argumenterer med at å elte bolledeig og dele den på kjøkkenbenken er normal bruk av en kjøkkenbenk og følgelig "alminnelig slit" som må godtas i et leieforhold, vil jeg tippe at du neppe kan få noen rettskraftig dom i din favør.

Jeg er ikke jurist, men mangeårig leieboer og nå huseier og utleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke alminnelig slitasje om noen bruker et skarpt redskap på benkeplaten, Det har man fjøler til. Vil si at det er mere herverk en slitasje. synes du burde anslå situasjonen og fikse plata på best mulig måte, og sende regninga til de som gjorde det.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hærverk er det først når noen bruker kniv på benkeplata for å lage skader. En forsettlig handling. Å dele opp bolledeig, eller sette fra seg en varm gryte på benken, og så oppdage at det ble merker ("å filler'n, tålte ikke benken det?") er uaktsomhet, ikke hærverk.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vil legge til, er at om benkplaten var helt strøken og god som ny før skadene skjedde, så burde leietaker dekke for skadene. Men om platen ikke var som helt som ny, så hvorfor ikke tilby å spleise på kostnadene? Kan det være mulig at noen forsikring dekker skadene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...