Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med oppstart/oppstartsreperasjon

Anbefalte innlegg

For en ukes tid siden når jeg stod opp, og skrudde på maskina funka den plutselig ikke lenger. Skal prøve å gi en forklaring på hva jeg får opp. Win7.

1. Skrur på pcen (:p) får da opp beskjed om at "feilgjennopprettning for windows, windows kunne ikke starte opp, en maskin- eller programvareendring som nylig er utført kan være årsaken.

2. Så får jeg valgene: "start oppstartsreperasjonsvertøy (anbefales), og "start windows på vanlig måte".

Når jeg forsøker å starte oppstartsreperasjonsvertøy laster windows filer, før jeg plutselig får oppstartsbildet til windows ("flagget, og at den laster for å starte opp), før alt går i svart, og kun musa syns på en svart skjerm.

Kjører jeg windows på vanlig måte så bare re-starter den hele tiden.

Kan jo forsøke å formatere, men vil helst unngå det da jeg har noen viktige filer på pcen..

Rotete forklart, men er det noen som kan hjelpe?

Endret av milburn88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er flere muligheter. Reinstallering kan gjøres uten formatering, så da beholder du filene. 

Det er også mulig å koble disken til en annen PC først og hente ut filene.

Ok. Takk. Men sånn for nysjerrighetens skyld, er det noen som har peiling på HVOR feilen kan ligge?

Lenke til kommentar

Som hårek sier så beholdes den gamle innstallasjonen hvis du ikke formaterer. Alt du har i Dine Dokumenter blir liggende slik at du kan flytte dem til din nye brukerkonto. Den tar tilogmed vare på den gamle windows mappa og renamer den windows.old.

Men som sagt du må ikke formatere(Legge inn nytt filsystem) for da forsvinner alt.

Det blir egentlig bare tipping, det kan være feil mange steder, i boot sektor, register, systemfiler etc.

Lenke til kommentar

Som hårek sier så beholdes den gamle innstallasjonen hvis du ikke formaterer. Alt du har i Dine Dokumenter blir liggende slik at du kan flytte dem til din nye brukerkonto. Den tar tilogmed vare på den gamle windows mappa og renamer den windows.old.

Men som sagt du må ikke formatere(Legge inn nytt filsystem) for da forsvinner alt.

Jepp, men ettersom det eneste jeg kan av overnevnte ting er å formatere, så må jeg vel krype til korset (evt leite etter en datakyndig kompis). Er det "avansert" reinstallere f.eks?

Edit: ok. Men ikke noe HD kræsj, eller ødlagte "komponenter", for da ville den vel helst ikke kommet såpass langt i det hele tatt?

Endret av milburn88
Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som en hardwarefeil.

Jeg tror det er en uttrykksforveksling ute og går her, og innstallere ett operativsystem kalles av endel mennesker å formatere siden man ofte legger inn nytt filsystem før man legger inn os.

Hvis du starter en innstallasjon av os så hopper du bare over formateringsvalget, da blir de gamle filene liggende slik jeg nevnte over. Og nei, det er veldig lite komplisert å reinnstallere et os. Siden Vista kom så er det egentlig bare barnemat.

Det er klart, føler du deg det minste usikker så be gjerne en kompis om hjelp slik at du ikke sletter de filene du ønsker å ta vare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...