Gå til innhold

Hvordan oppnå perfekt hud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker både kvisekrem og fuktighetskrem, men føler fortsatt at jeg har en del urenheter i ansiktet. Noen som kan foreslår noen produkter jeg kan prøve? F.eks en ansiktsvask?

 

PS. Gidder ikke å gå til hudlege. Så krise er det ikke.

 

ut ifra brukernavnet ditt så gjetter jeg at du er i 15-16års alderen og da er det nok mye som skal til for å ha "perfekt" ren hud... men kostholdet påvirker også kviser og urenheter mye.

Lenke til kommentar

Såntno er bare noe du må "wear off" som det sies på engelsk. Jeg er selv midt oppi den perioden, dog forsinket (er snart 20), og jeg vet det er kjipt. Men kvisekrem er ihvertfall noe tull. Det tørker bare ut kvisene og sjansen for å få arr er større. I tillegg forhindrer ikke kvisekremen nye kviser. Også er det kanskje tøff behandling for huden din generelt.

Er du ikke veldig plaget er det ikke annet å gjøre enn å ta tida til hjelp og eventuelt dekke over det med en dekkstift e.l. (som heller ikke er så bra og gjøre) hvis det ser ille ut.

Uansett, og generelt ta godt vare på huden din er noe du alltid burde gjøre. Det er veldig lett og se forskjell på hud som blir tatt vare på og hud som ikke blir tatt vare på, og etter min erfaring er dette noe jenter legger godt merke til også.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

VANN, vann atter VANN. Tro meg, det funker å drikke masse vann. Så klart, hvis du sliter med alvorlig akne så fungerer sikkert ikke vann-metoden. :p Jeg merker stor forskjell etter fire uker på vannkur, opptil fem liter per dag. Får fin klar hud. Ellers når jeg spiser snop og ikke drikker særlig med vann har jeg helt normal hud. Hverken spesielt stygg eller pen.

Lenke til kommentar
men kostholdet påvirker også kviser og urenheter mye.

 

Det er bare en myte, kosthold har lite eller ingenting med kviser å gjøre. Det samme gjelder hygiene.

Kroppen vår er avhengig (helt ned til cellenivå) av at vi spiser riktig. Spiser jeg mye sukker, får jeg mye kviser. Årsaken kan være at sukker får enkelte hormoner til å bli litt ville (hvilket betyr at kosthold er direkte årsak). Det er en grunn til at folk blir kvitt kvisene ved inntak av forskjellige vitaminer og mineraler. Norske professorer kan si hva de vil, man trenger ikke være rakettforsker for å observere at dette er direkte feil.

Lenke til kommentar
men kostholdet påvirker også kviser og urenheter mye.

 

Det er bare en myte, kosthold har lite eller ingenting med kviser å gjøre. Det samme gjelder hygiene.

Kroppen vår er avhengig (helt ned til cellenivå) av at vi spiser riktig. Spiser jeg mye sukker, får jeg mye kviser. Årsaken kan være at sukker får enkelte hormoner til å bli litt ville (hvilket betyr at kosthold er direkte årsak). Det er en grunn til at folk blir kvitt kvisene ved inntak av forskjellige vitaminer og mineraler. Norske professorer kan si hva de vil, man trenger ikke være rakettforsker for å observere at dette er direkte feil.

 

Jeg tror det er noe sannhet i det dere begger sier. Av personlig erfaring er det ingen konsekvent, direkte kobling mellom kviser og kostholdet mitt. Jeg drikker kun cola, men tar vitaminene mine. Men kvisene kom lenge etter at jeg gikk over til cola som så og si eneste drikkeinntak (jada, vet det er forferdelig dumt). Andre jeg kjenner erfarer forskjellige ting. Så min personlige konklusjon er at det varierer fra person, og/eller det er flere faktorer inne i bildet som vi ikke har funent ut av ennå.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Man trenger heller ikke være rakettforsker for å skjønne at en forsker har 1000 ganger mer greie på det enn du har. Jeg vet hvertfall hvem jeg tror på.

 

Når det er sagt kan jeg godt si meg enig i at et helt sykt sukkerinntak sikkert kan føre til kviser, men det er nå heldigvis sånn at folk flest skjønner at det meste er skadelig i store mengder, om det så er snakk om vann, sjokolade eller gulrøtter.

Lenke til kommentar

Sol hjelper i alle fall imot kviser om det nå ikke er vitenskaplig påvist og alt det der så ser jeg selv at jeg er så godt som kvisefri til skolestart hvert år og når sommern er på hell og det blir høst så starter de å poppe ut igjen.

 

tror jeg må prøve meg på solarium til vintern igjen for å se om det funker imot kvisene

Lenke til kommentar

Sol hjelper i alle fall imot kviser om det nå ikke er vitenskaplig påvist og alt det der så ser jeg selv at jeg er så godt som kvisefri til skolestart hvert år og når sommern er på hell og det blir høst så starter de å poppe ut igjen.

 

tror jeg må prøve meg på solarium til vintern igjen for å se om det funker imot kvisene

 

Sikker på at det ikke kan ha en forbindelse med at du får tørr hud på vinteren da? Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Sol hjelper i alle fall imot kviser om det nå ikke er vitenskaplig påvist og alt det der så ser jeg selv at jeg er så godt som kvisefri til skolestart hvert år og når sommern er på hell og det blir høst så starter de å poppe ut igjen.

 

tror jeg må prøve meg på solarium til vintern igjen for å se om det funker imot kvisene

 

Sikker på at det ikke kan ha en forbindelse med at du får tørr hud på vinteren da? Bare en tanke.

 

har vært det samme i år og i år har jeg oppholdt meg i Wales og her har de ikke noen tørr vinter på noen måte!

Lenke til kommentar

Man trenger heller ikke være rakettforsker for å skjønne at en forsker har 1000 ganger mer greie på det enn du har. Jeg vet hvertfall hvem jeg tror på.

 

Når det er sagt kan jeg godt si meg enig i at et helt sykt sukkerinntak sikkert kan føre til kviser, men det er nå heldigvis sånn at folk flest skjønner at det meste er skadelig i store mengder, om det så er snakk om vann, sjokolade eller gulrøtter.

Du sier altså at kosthold har en innvirkning. Og nei, det trenger ikke være i store mengder (det er ikke vanskeligere enn å observere de som ikke kan spise hva de vil uten å få kviser og trekke en logisk konklusjon.)

 

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/1/107 (Forskningsrapport som viser at bedre kosthold forbedrer akne). Om man bytter ut en salat med noen blåbær, selvsagt har det ingen effekt på kviser. Det er snakk om mat med høy GI og annet søppel. Det er nok av folk der ute som har blitt kvitt kvisene når de legger om kostholdet sitt (og de finnes de som spiser hva de vil uten å få kviser). Dette betyr bare at det varier fra person til person, men at det er en klar link mellom akne og kosthold i (enkelte) folk. Å si noe annet er tullete. Les linken.

Lenke til kommentar

Med en god hudpleierutine kan de fleste bli kvitt urenheter uansett alder, i hvert fall sånn jeg har forstått det. Jeg vil anbefale deg å en titt innom bloggen til Hilde Christina, som er utdannet hudpleier og som jeg vet har hjulpet mange, blant annet meg.

 

Men sånn for å ta det jeg kommer på i farta, noen positive ting du kan gjøre for huden din:

 

- Finn ut hva slags hudtype og -tilstand du har, og velg gode ansiktsprodukter utifra dette (rens og dagkrem er i mine øyne et minimum). Rens ansiktet morgen og kveld.

- Ha et sunt og variert kosthold. Noen påstår at det ikke har noen effekt, men dette er veldig individuelt. Personlig fikk jeg merkbart bedre hud av å ta kosttilskudd (omega 6) og kutte ut godteri.

- Prøv å la være å ta på ansiktet ditt. Friksjon irriterer kviser og hendene dine er ikke alltid rene.

- Peel (skrubb) huden. Kremer vil ha mindre effekt dersom du ikke fjerner døde hudceller.

Endret av Pludderhose
Lenke til kommentar

Nonono. Håndsåpe er, som navnet tilsier, for hendene. Man bruker egen rens for ansiktet, som kan kjøpes på steder som apoteket, dagligvarebutikker og parfymerier. Skal man ha best kvalitet finner man det logisk nok i en hudpleiesalong, og da må du selvfølgelig opp i pris. Heldigvis finnes det nettbutikker som selger salongprodukter til under halve prisen. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker vichy sin ansiksvask og dagkrem selv og den funker råbra :) bruker også noen ganger en krem på en liten tube som liksom "dreper" kviser

 

søstersen smurte på meg noe ansiktsmaske greier hun fikk til jul her i romjula og det gjorde også underverker men da starta jeg å føle meg greit bøg :p

Lenke til kommentar

Leste en liten hudpleieguide nå nettopp. Fant ut at jeg bør bruke en fuktighetskrem spesielt egnet rundt øynene. Den siste tiden har jeg fått en veldig irritasjon rett over øynene. Problemet er at de fleste sånne kremer er egnet for eldre men. Den er en slags anti-rynkekrem også. Så er det noen som har tips til en rimelig og grei øye-krem UTEN anit-ryke effekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...