Lugia Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hei. Jeg har egentlig to problemer i ett, og det ene problemet forårsaket det andre, så jeg bare starter med det første! Hver gang jeg skal gjøre noe litt krevende med pcen min (flight simulator, CS osv.), skrur pcen seg bare av. Jeg får ingen form for forvarsel eller feilmelding, pcen skrur seg rett og slett bare av. Det er alltid de gangene pcen knitrer mest når den arbeider at den omtrent alltid skrur seg av. Jeg kan ikke akkurat skryte på meg noe kyndighet innenfor data, så det eneste jeg så for meg å gjøre var å åpne kabinettdøren og se etter noe iøyenfallende galt, løst eller feil. Ettersom jeg aldri har sett innsiden av pcen, var det veldig lite jeg kunne tyde av innsiden, annet enn at det var veldig støvete! Jeg mener virkelig støvete, viftene var tildekket og store deler av alle duppedingsene der inne var mer eller mindre dekket av støv. (Jeg har vel ikke vært inne i pcen på i hvert fall tre-fire år. Etter støvsugingen virket det som noen av problemene forsvant. Jeg kunne spille FlightSim en stund uten at PCen skrudde seg av, men CS gikk det fortsatt ikke an å starte opp uten at pcen gikk dunken. Etter hvert så gikk problemet tilbake til slik det var før støvsugingen, og nå aner jeg ikke hva det kan være. Hva kan det være som gjør at pcen skrur seg av sånn? Så til det andre problemet mitt: PCen min er full av dritt, alt fra foto, spill og lekser. Så jeg tenkte at en diskopprydding kunne bidra til å gjøre pcen bedre. Men problemet var jo bare at hver gang jeg startet en diskopprydding, skrudde pcen seg av! Så jeg ble nødt til å ta en slags manuell diskopprydding. Avinnstalere ting, slette mapper og bilder, osv. Dette virket lovende og etter hvert så kunne jeg komme ett stykke på diskoppryddingen før pcen slo seg av. Men den ene gangen etter at pcen slo seg av under diskoppryddingen, så fikk jeg ikke startet den igjen, og under boot kom denne feilmeldingen: - "windows/system32 har blitt endret/fjernet og windows kan ikke starte opp. Sett inn windows CD'en nå og trykk "r" under innstalleringen" eller noe sånt. Dum som jeg er har jeg rotet bort alt som fulgte med PCen, så den CDen er ikke å spore nå. Er det noen måte å skru tiden tilbake til sist fungerende innstilling? Jeg vet jeg har sett noe sånt før, men jeg finner ikke ut av det nå. Håper dere sånn cirka forstår hva som er problemet. Er så sykt avhengig av PC nå i eksamenstidene! Alle forslag mottas! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Når PC blir full av støv blir den for varm, så støvet må vekk. Men støvsuger skal man være svært forsiktig med. Det er fort gjort å skade elektronikken alvorlig med statisk utladning. Man kan blåse støvet bort, helst med trykkluft på boks. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Det høres nesten ut som om maskinen din har tatt skade av alt støvet. Støv leder elektrisitet veldig godt så i den perioden maskinen din var full av støv så har du hatt krypspenninger i støvlaget som meget godt kan ha knekt noen komponenter. Jeg vil anbefale deg og plukke maskinen fra hverandre og bruke trykkluft på boks eller ett vanlig trukkluftaggregat til å få blåst ut det resterende støvet som garantert sitter igjen imellom kjøleribber etc. Støv kan godt ha funnet veien ned i minnespor og pci sport også. Støvsuging er en farlig ting å gjøre inni en maskin da en vanlig støvsuger genererer store mengder statisk elektrisitet, og det er ikke sunt for innmaten i en maskin. Så få blåst reint alt skikkelig først, så kan du begynne og feilsøke når det er reint. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Nei, tørt støv leder ikke strøm. Lenke til kommentar
MCA Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hvis vanlig tørt støv leder strøm så hadde datamaskinen min vært kaputt for leeenge siden. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hvis vanlig tørt støv leder strøm så hadde datamaskinen min vært kaputt for leeenge siden. Støv er ikke en superleder men det leder faktisk strøm. Små spenninger kan hoppe i støvet fra en komponent til en annen og det er nok til at hardware tar kvelden. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Men her det nok snakk om andre ting. Tilbake til trådstarters problemer. 1) Maskinen er neppe renset skikkelig for støv. Støv setter seg også inn i kjøleribber slik at kjølingen blir kraftig redusert. Dette kan fortsatt være årsak til problemer med at maskinen slår seg av. 2)Trådstarter må finne CDen med opertivsystemet. Evt. låne en tilsvarende av en kamerat. Husk at det er mange utgaver av Windows (XP, Vista, Win7 og varianter innen disse igjen). Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg visste ikke at støv kunne være så alvorlig! Men takk for alle bidrag! Heldigvis har jeg noen kyndige venner som kan hjelpe meg, men jeg håper ikke støvet har tatt knekken på noe viktig! Så det er ikke noe jeg kan få gjort sånn umiddelbart med problemet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Veldig ofte når det er snakk om veldig støvete maskiner(les.1-2cm tykkelse) så begynner maskinen eller evt. switch/router å oppføre seg pussig. Ting funker ikke som de skal, man får intermittent feil her og der pga strøm som flagrer mellom komponenter. Vanligvis så forsvinner disse pussige feilene så fort støvet er borte, men i noen tilfeller så har det oppstått skader. Jeg har feilsøkt mange slike bokser opp gjennom åra så det er ikke noe jeg tar ut av løse lufta. De værste tilfellene har dog alltid vært maskiner hvor hovedkortet ligger i horisontal stilling slik at støvet virkelig klarer og bygge opp ett skikkelig lag. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det kan vel være forskjell på PCer om de reagerer på støv eller ikke. Jeg tenkte på denne, som visstnok fungerte upåklagelig. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Støv leder ikke strøm, støv isolerer derimot, så det er ikke rart om enhetene du snakker om enkelt og greit har overopphetet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå