Nazgarot Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hei, Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe meg en digitalspeilrefleks, og har nå bestemt meg for at tiden er inne. Jeg vurderte lenge Nikon D5000, men har de siste dagene begynt å falle over mot Canon EOS 550d. jeg kommer i hovedsak til å bruke kameraet på ferieturer, til naturfotografering og når jeg er på kampsportstevner. Grunnen til at jeg heller mot EOS 550d er at videofunksjon har fått mye skryt. På stevner kommer jeg nok til å filme en hel del, men ellers er det viktigst at det gir gode bilder, spesielt i naturen med både mørke og lyse områder i fokus. Alt jeg har lest om D5000 tilsier at dette gi meget gode bilder, men er dårlig på filming. Er EOS 550d like bra på bilder? Er det noen andre kameraer jeg bør vurdere? Til å begynne med tenker jeg å anskaffe et Tamron AF 18-270mm objektiv. På sikt kommer det nok flere objektiver. Er det noen som har en formening om dette er et godt nok objektiv til å få gode bilder med dette kameraet? Som sagt kommer jeg sansynligvis til å investere i flere objektiver på sikt, men jeg vil ha et objektiv som er anvendelig og kan benyttes til det meste til å begynne med. Jeg ser det også som en enorm fordel om jeg kan ungå å bytte objektiver på turer o.l. Min erfaring opp til nå er i all hovedsak fra analoge speilreflekser og kompaktkamera. Har noen kurs i fotografering fra langt tilbake, og har som sagt fotografert en del med analog speilrefleks. Dette var et svært gammelt kamera, men ga meget gode bilder. håper på hjelpsome svar på forhånd takk mvh Espen D Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Kan begynne med objektivet,det er ikke det optimale for den type bruk du beskriver.dette er et allround objektiv som har et relativt stort brennvidde spekter,når man har et så stort spekter blir det endel kompromisser på det.Spesielt så yter de dårligere på de lengste og korteste brennviddene,dårlig lysstyrke og litt treg fokusering. Når det gjelder kamera resymerer du riktig,men bildekvaliteten vil ikke en vanlig forbruker kunne se forskjell på eller få noen problemer med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Om du velger 550D eller D5000 vil nok være hipp som happ. Ihvertfall hvis du setter på et en super-zoom som Tamron 18-270mm (eller tilsvarende original). Når du er på stevner, så trenger du ikke et såvidt zoom-område; men du trenger lysstyrke. Og det gir ikke en super-zoom. Da er en Tamron 17-50mm f/2.8 et mer fornuftig valg. Så sper du på en dedikert tele-zoom etterhvert. Video-ytelsen er nok bedre på EOS 550D, men riktig teknikk vil nok kompensere en del for forskjellene. Utvippbar skjerm synes jeg er en såpass nyttig egenskap ved bruk av live-view og video at det bør veies en del. Lenke til kommentar
Nazgarot Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Takk for raske svar. Etter tilbakemeldinger tenker jeg at jeg bør ha et Tamron 17-50mm objektiv (eller tilsvarende) til bruk på stevner, hvor jeg trenger raskt autofokus og mye lysstyrke, og et super-zoom objektiv til mer all-round bruk (ie ferie/turer). Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å anskaffe et super-zoom objektiv, men jeg er litt usiker på om jeg bør gå for det nevnte Tamron 18-270 eller om jeg bør satse på et med mindre zoom og heller klippe bildene (spesielt om jeg går for EOS 550D) for å få et best mulig resultat. Men dersom jeg skal ha noen nytte av et super-zoom objektiv uten å måtte drasse med stativ osv, så må det være noen form for stabilisering i det. Er det noen som vet om objektiver i område 18-200mm som har bildestabilisering? mvh Espen D Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hvis du absolutt skal ha en superzoom,er faktisk Tamron 18-270 VC en av de bedre på markedet Også har den stabilisering "VC" Ikke noe galt med en superzoom,et greit reiseobjektiv som forenkler kamerabruken betraktelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå