DaddyYankee Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Heisann Lurer faktisk på noe, og jeg vil ha deres meninger. Hvilke tre bevigenheter de siste to hundre år ha vært mest avgjørende for hvordan Norge ser ut i dag? Hva ville vært annerledes i dag dersom utviklingen hadde gått i en annen retning? Blant annet kan vi nevne, oljefunn, fellesprogrammet, osv.. men hva mener dere? og kan dere begrunne hvorfor akkurat dette? Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Er vel ganske åpenlyst at 1814 og 1905 burde spille inn mtp. at Norge ville hatt en annen styring/navn og dermed også en anne ressursfordeling som har hatt stor betydning for landet i dag. I tillegg har lille julaften 1969 gjort at vi i dag kan sitte å le av EU, mens finansministeren lurer på hvilket udugelig tiltak han skal kaste mer penger etter. Det hadde også vært interessant å vite hvilken retning det ville tatt hvis Norges folkevalgte hadde vært litt mer interessert i det norske folk i 1940. En utvikling i en annen retning på det tidspunktet ville i tillegg kanskje ha hatt en betydelig større innvirkning på Europa enn Norge og på den måten vært interessant. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Da folket sa nei til EU i 1994! Folkeflykten til Amerika. Kuttet befolkningen drastisk, som selvfølgelig har fått følger Innvandringen som startet på 70- tallet. Har vært med å forme nordmenn. Jappetiden, med den medfølgende lavkonjunkturen, uten å argumentere for eller i mot. Unionsoppløsningene. At FlinkeFreddy ble født på 80- tallet Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Begrunn den siste Ellers mange gode momenter selv om jeg er uenig i jappetiden og EU-avstemningen(e). Endret 11. mai 2010 av wilberforce Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 1814? Direktivet som tvinget alt som hete garder fra hverandre, og skapte "midt på tomta" mentaliteten du kan gå rundt og se på i dag. Oljen? Okkupasjonen? Etc Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Om jeg skal velge tre? 1814, 1905, 1940. Jeg går ut i fra at folk forstår hvilke hendelser jeg viser til. I tillegg vil jeg nevne 1884 og parlamentarismen, Hornsrudregjeringen i 19281 og valget i 19452. 1 Hornsrudregjeringen er øyeblikket der Arbeiderpartiet omprioriterer og begynner å fjerne seg fra revolusjonær marxist-leninisme. At Arbeiderpartiet ville dominere norsk politikk utover 30-tallet var en naturlig utvikling uavhengig av dette, og partiets vei bort fra revolusjonær marxist-leninisme var essensiell for landets utvikling. 2 Valget i 1945 var begynnelsen på 20 år med sosialdemokratisk Arbeiderpartistyring. Man kan like sosialdemokratiet eller man kan mislike det, men å benekte at det har hatt enorm betydning for landets videre utvikling vil være tåpelig. Clement Attlee er en av to statsministere som virkelig endret Storbritannia, Arbeiderpartiets 20 år ved makten endret Norge radikalt. 3 Kings-Bay var Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 [...]1814, 1905, 1940[...]1884[...]1928[...]1945[...] En annen kandidat er 5. april 1933. Når "vi" aksepterer tapet i Haag og slutter å expandere vårt territorium og slutter å (true med å) sende marinen rundt for å holde på våre erobringer. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Ts nevner oljefunn og da er det naturlig å nevne 1965. Da kom Norge til enighet med Storbritania og Danmark om deling av kontinentalsokkelen. Vi kan takke fremsynte og dyktige norske politikere (jada, de finnes) for at Norge har så stor del av denne som vi har. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Enig med Apegutt her! Norge kunne glatt sett ut som Saudi- Arabia eller Zimbabwe gjør i dag. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Krigen spilte har jo også spilt en stor rolle! Eksempel Narvik, som ble sønder knust av bomber, så etter krigen måtte vi bygge opp billige hus og bygninger, som fortsatt står og brukes idag. Disse er ikke så veldig pene å se på akkurat. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Jeg er enig i det meste som ble sagt hittil, men dere nesten ignorerer Norges historie før moderne tid. Noen avgjørende momenter for dagens Norge er nok: 1030 - slaget ved Stiklestad dvs. kristning av Norge og dermed viktig variabel for dagens samfunns sammensetning, religiøs retning og kirkens påvirkning i forhold flere samfunnsvariabler 1397 – Norge entrer Kalmarunionen og mister en del av suvereniteten som Norge hadde under middelalder, noe som var avgjørende i forhold til neste 500 år av norsk historie 1536 - det norske riksrådet avskaffet og riksstyret underlagt det danske riksråd, med påfølgende realunion med Danmark i 1660, noe som bla påvirket vårt språk, utenrikspolitikk, preferanser, samfunnsstruktur, grenser osv. Endret 14. mai 2010 av statsviter Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg er enig i det meste som ble sagt hittil, men dere nesten ignorerer Norges historie før moderne tid. Det er det ikke sikkert at folk ville gjort dersom ikke trådstarter satte som vilkår at det skulle være fra de siste to hundre år... Ellers ville jeg vel være fristet til å nevne hendelser utenfor landets grenser som vel så viktige som de innenfor. Men det blir kanskje å dra temaet litt for langt. Geir Lenke til kommentar
793 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Enig med Apegutt her! Norge kunne glatt sett ut som Saudi- Arabia eller Zimbabwe gjør i dag.Ta det med ro. Vi er godt på vei. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er det ikke sikkert at folk ville gjort dersom ikke trådstarter satte som vilkår at det skulle være fra de siste to hundre år... Ah, leste bare TS sin tittel på tråden, skulle nok tatt meg tid å lese åpningsinnlegget mer nøye Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 grunnlov, nei til Eu og McDonalds Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå